VERSLAG: Koninginnenach 2006

Koninginne Nach

Koninginnedag is een nationale feestdag van het Koninkrijk der Nederlanden en wordt sinds 1949 gevierd op 30 april, de geboortedatum van Juliana. Voorheen op 31 augustus, de verjaardag van Koningin Wilhelmina. In jaren waar deze dag op een zondag valt (zoals dit jaar) wordt de dag op zaterdag 29 april gevierd.

Omdat Koninginnedag voor velen Nederlanders een (verplichte) vrije dag is, pakken velen de kans om deze dag uit te slapen en de voorafgaande avond uit te gaan. Deze avond wordt (in het Haags dialect) ook wel Koninginnenach genoemd (uitgesproken als Kewnenginnenâch), Deze avond/nacht is een gratis toegankelijk openlucht muziekfestival in Den Haag dat al sinds 1989 bestaat! Samen met, naar schatting, 190.000 andere bezoekers is Festivalinfo vandaag aanwezig bij deze zeventiende editie.

Opener van de “mainstage” (Spuiplein) zijn de jongens van Opgezwolle. Ook wel bekend als Sticky Steez, Ricardo en DJ Delic. Het laatste album van dit trio (Eigen Wereld) bevat heel wat gastmuzikanten, Jawat!, Duvel, Winne en Raymzter. Vandaag zijn een aantal van deze meegekomen om het uurtje van de Pinkpopact te versterken. Opgezwolle gaat veel verder dan al de andere rappers die je tegenwoordig op TMF ziet en ze kunnen mij, zeker na vandaag, onder hun fans rekenen!

Nederland kent heel wat schoolbandjes. Helaas breken er maar weinig echt door, maar dat het kan bewijst Van Dik Hout. Het is alweer vier jaar geleden dat de band hun laatste album uitbracht (Vandaag Alleen Maar Winnaars). Toch touren ze nog langs veel festivals en zalen, dit met veel succes. Ook slaan vandaag nummers als Stil in Mij erg goed aan bij het publiek.

De Gentse band Vive La Fête (Frans voor 'Lang leve het feest') is tien jaar geleden opgericht door de geliefden Danny Mommens (gitaar/zang) en Els Pynoo (zang). Hoewel ze als duo vier albums hebben gevuld roepen ze live de hulp in van een bassist, drummer en toetsenist. Zoals hun naam als zegt staan hun live shows garant voor een feest. Maar dit werd eerder al bewezen op grote festivals als Lowlands, Pinkpop, Dour en Paaspop.

Helaas is de naam Babylon Circus bij het grote publiek minder bekend en zijn veel mensen ergens anders in de stad te vinden. De afsluiter is een zeer energiek negental uit Lyon, deze maken zich eigen door het gebruik van onder andere een tuba, trompet en klarinet. Wat erg fris en leuk klinkt. Later dit jaar staat de band wederom in Den Haag, dit op het Parkpop Festival. Hopelijk kunnen ze deze dag op meer aanhang rekenen.

Op een nacht als vandaag wordt er veel drank gedronken (eigen consumptie!) en is het natuurlijk wachten totdat er iets fout gaat. Gelukkig is er veel politie aanwezig om dit snel op te lossen.

Een voordeel van Den-Haag is dat deze een nachtnet verbinding heeft met andere grote steden (Utrecht, Amsterdam) om de dronken bezoekers weer veilig thuis te brengen. Waar zouden we zijn zonder de trein!

RIGHT MOVES 2006Elke minuut sterft er iemand aan de gevolgen van wapenmisbruik. Amnesty...

PAASPOP SCHIJNDEL 2006 Het is weer Pasen. 15.000 Nederlanders kijken anders dan godsdienstige...