VERSLAG: Dour Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Dour Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

1234

Dour Festival 2011: dag 2

Gisteren was het Rolo Tomassi die het publiek mocht wekken, nu zijn het de Schotse math- indierockers van Dananananaykroyd. Het zestal is vooral geliefd om hun twee vriendelijk gekke frontmannen en aanstekelijk dansbare muziek. We krijgen precies voorgeschoteld wat we willen; Calum Gunn en John Baillie Jnr springen met hun microfoon het publiek in en gaan helemaal naar de front of house. Het tweetal controleert ook gelijk even of er iets aangepast moet worden, en seint uitgebreid naar de geluidsman. Het enthousiasme slaat uiteraard over op het publiek die vooraan hevig meedoet op de energieke mannen. Nu maar hopen dat iedereen de moeilijke naam van de band kan onthouden. (WS)

De bandnaam van Jamaica kan niemand ontgaan vandaag. De naam van het Caribische eiland staat namenlijk driemaal op het podium opgesteld; op de basdrum, geprojecteerd op een doek en met grote kartonnen letters achterin het podium. Het tweetal komt uit Frankrijk, maar kan vandaag helaas weinig publiek verwachtig op het gelijktalige festival. De mannen doen het met een extra drummer en ook een extra gitarist zou niet misplaatst zijn voor een dergelijk festivalpodium. De muziek klinkt op No Problem heerlijk vies, maar is vandaag te veilig en te makkelijk. Ze deden vorig jaar al veel festivals aan en zijn ook dit seizoen de smaakmakers, maar lang interessant is de electro-rockmuziek zeker niet. (MK)

De Australische metalcore-band Parkway Drive kent iedereen inmiddels wel in de metal en hardcore scene. Maar kent u ook 50 Lions? Het broertje van Parkway Drive-zanger Winston McCall pakt namelijk de microfoon in de schreeuwt in deze jongere band. Hierbij stopt de vergelijking, 50 Lions maakt hardcore in het straatje van Guns Up! en No Warning. Snel en in your face. Aanstekelijk voor de aanwezige hardcore kids, die ook redelijk de voetjes van de vloer doen. Toch mist de overtuiging, de vocalen van Oscar McCall staan niet lekker in de mix en het is niet heel druk. Is het misschien te vroeg voor een dergelijke pak met herrie? (WS)

Maar waar 50 Lions ophoudt, pakt The Ghost Inside het helemaal over. De Amerikanen stonden laatst nog in Utrecht samen met Kvelertak en Comeback Kid, daarvoor een headline show in de Willemeen. Nu is het wel druk in de Cannibal tent. De nadruk ligt op het meeschreeuwen, de nummers van de twee albums Fury Of The Fallen Dreams en het nieuwe Returners lenen zich hier perfect voor. De melodische hardcoregroep heeft een positieve boodschap; zanger Jonathan Vigil predikt zelfs over hoe ze vinden dat agressie nooit een oplossing is om een conflict te bestrijden. Het publiek is het helemaal eens, alhoewel, hard moshen mag wel. Iets waar de muziek zich ook uitstekend voor verleent. (WS)

Speelde This Will Destroy You vorig jaar nog een prima set op het Incubate festival in Tilburg, staat het viertal nu op het Le Petite Maison Dans La Prairie stage. De post-rock moet het hebben van de soundscapes en niet van het gepingel zoals we vaker zien in het populaire muziekgenre. Iets wat de veelzijdigheid van de muziek niet geheel ten goede brengt. De afwisseling op plaat vervalt en de muziek shift veel meer naar drone muziek. Desalniettemin: de Amerikanen zijn een goede en stevige opwarmer voor de volgende act. (WS)

De Frans/Finse indiepopgroep The Dø maakt het zichzelf makkelijk. De band is normaliter slechts een tweetal, maar is vandaag uitgebreid tot een zestal. De 29-jarige Olivia Merilahti betreedt met een luidspreker het podium en de frontvrouw pakt ook regelmatig een sambabal, samba-ei, tamboerein en een semi-akoustische gitaar, maar ook slaat ze met stokjes, zorgt ze voor handclaps en nuriet ze regelmatig. Het spanddoek van de nieuwe plaat Both Ways Open Jaws verklapt dat we veel nieuwe nummers kunnen verwachten, maar ook een klein aantal oude nummers zitten verstopt in de setlist. De debuutsingle ‘On My Shoulders’ wordt in een rustig jasje gestoken en de groep heeft veel plezier in de lekker dansbare muziek. Het zestal geeft een goed veelzijdig en lekker dansbaar optreden. (MK)

De indeling van Mogwai is opvallend, want de post-rock band staat op The Last Arena. Het hoofdpodium zonder tent, ergens waar naar verwachting Mogwai niet helemaal tot zijn recht komt. Maar het tegendeel is waar. De schemerende zon laat Mogwai in zijn beste doen zien. Alhoewel het nieuwste wapenfeit de confronterende en provocerende titel Hardcore will never die but youwill draagt, komen de Schotten in over als rustige kerels. Na élk nummer wordt er slechts een overbodig ‘mercí’ of ‘merci beaucoup’ op het publiek losgelaten. Wanneer Mogwai ‘Mogwaifear Satan’ speelt komt het hoogtepunt rond vijf minuten in het nummer, als een vulkaaneruptie gieren de gitaren door merg en been. Een optreden om nooit te doen vergeten. (WS)

Met een dansbaar wachtmuziekje wordt het publiek opgewarmd voor de dance-rockers Klaxons. Het is voor aanvang al erg druk voor de Britten en zelfs een vlag uit hun thuisland siert zwiepend het uitzicht. De mannen beginnen met de grootste hitsingle ‘Atlantis to Interzone’ en een groot feest is het gevolg. Het viertal heeft, naast de bekende break in ‘Magick’, geen echte podiumpresentatie, waardoor het publiek vooral zichzelf mag vermaken. De mannen vinden het een ‘absolute pleasure’ om op het festival te mogen staan en het is ingelijks. Met de toepasselijke nummer ‘It's Not Over Yet’ en de positievel boodschap om goed op elkaar te blijven letten, eindigt bassist/zanger Jamie Reynolds de setlist. (MK)

De leden van Neurosis zijn mensen waarmee je beter geen ruzie kunt gaan zoeken. Dit is de uitstraling die Neurosis neerzet, ‘don’t fuck with us’. Hierin slagen de Amerikanen glansrijk mede door de projecties waarvoor het zestal bekend is (degene die de projecties verzorgt is fulltime lid). Maar laten we het vooral over de muziek hebben die aan de basis van deze duistere sfeer staat, de ruige stem, de logge gitaren en samples zorgen ervoor dat deze ervaring intens is. De voornaamste vocalist Scott Kelly slaat als klap op de vuurpijl zijn hoofd tot bloedens aan de microfoon, iets wat representatief is voor het optreden: Intens. (WS)

Het vreemde tijdstip heeft geen positieve gevolgen voor de electropunkers van Duchess Says. De Canadezen hebben erg weinig publiek aangetrokken. De frontvrouw Annie-Claude Deschênes speelt vandaag een psychiatrische patiënt en springt met vreemde bewegingen en blikken regelmatig in het publiek. De zangeres laat mensen meezingen en gaat uitgebreid crowdsurfen, maar loopt ook gewoonweg gezellig door de weinige fans. Het viertal probeert het publiek goed wakker te houden en met het nummer ‘Black Flag’ wordt er even letterlijk gedanst op de knieën, zoals er ook in de tekst wordt gezongen. De muziek en presentatie is nogal geacteerd en gewoonweg te makkelijk, maar een feest is het zeer zeker. (MK)

De Amerikaanse Steve Aoki stond in 2009 reeds op het festival en is met veel enthousiasme opnieuw uitgenodigd. De 33-jarige speelt vandaag veel nieuwe muziek, wat uitgebreid wordt aangekondigd, maar ook veel remixen worden voorgeschoteld. De house-dj speelt makkelijk de noisecorde van Atari Teenage Riot en de rapmuziek van Kid Cudi in dezelfde setlist, en zelfs ‘Misfits’ van Blink 182-drummer Travis Barker wordt gespeeld met Steve aan de microfoon. Het populaire ‘I'm in the House’ passeert uiteraard ook de revu en zo ook zijn nieuwste single ‘Turbulence’. Ook wordt er een nummer opgedragen aan dubstepheld Rusko, die gelijktijdig staat geprogrammeerd. Het is een optreden met hoogtepunt na hoogtepunt. (MK)

1234

FOTOGRAFIE: Eleni Hoefsloot

1234567
Cypress Hill foto Dour Festival 2011 Cypress Hill foto Dour Festival 2011 Cypress Hill foto Dour Festival 2011 Dananananaykroyd foto Dour Festival 2011 Dananananaykroyd foto Dour Festival 2011 Dananananaykroyd foto Dour Festival 2011 Dananananaykroyd foto Dour Festival 2011  foto Dour Festival 2011 Jamaica foto Dour Festival 2011 Jamaica foto Dour Festival 2011 Jamaica foto Dour Festival 2011 Jamaica foto Dour Festival 2011

1234567

PARKPOP 2011Op 26 juni 2011 trekken zo'n 275.000 bezoekers naar het Zuiderpark in Den...

OPEN'ER FESTIVAL 2011 Het Open'er Festival is in Polen al jaren een gevestigde naam. Niet voor...