VERSLAG: Open'er Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Open'er Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 82 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

1234

Heineken Open’er Festival 2011: dag 1

Heineken Open’er Festival had in het verleden Pearl Jam, Kanye West, Sigur Rós, Jay-Z, Björk, Beastie Boys, Muse en Snoop Dogg en heeft de tiende editie extra groots uitgepakt met gevestigde headliners als Coldplay, Prince en The Strokes. Het festival wordt gelijktijdig gehouden met Rock Werchter en Roskilde, maar heeft opvallend weinig overeenkomsten. De line-up van het grootste Poolse open air festival heeft ook zelfs geen overeenkomsten met de voorgaande jaren! De unieke line-up wordt neergezet met vooral veel Engelse acts voor de vele toegestroomde Britten.

De Amerikaanse indie rockband The National stond in februari reeds in Krakau en Warschau voor een concert, maar komt ditmaal naar Gdynia voor een optreden. De zanger en tekstschrijver Matt Berninger zegt erg te genieten van het goede weer. ‘We zijn het gewend om in de regen te spelen op festivals’, laat hij weten met een brandende zon in zijn gezicht. ‘Dat moet je niet zeggen, dan gaat het straks alsnog regenen’, krijgt hij als commentaar van zijn bandleden. De groep heeft een grote pauze achter de kiezen, maar de show is net als de muziek niet enorm uitbundig. Een vallende microfoonstandaard als grootste spektakel, maar het prachtige ‘Fake Empire’ maakt uiteindelijk alles goed.

De electropop-indierockband Two Door Cinema Club is nog altijd aan het touren rond debuutplaat Tourist History. De band van gitaar/zanger Alex Trimble begint met ‘Cigarettes In The Theatre’ en het catchy intro wordt gelijk herkend. De Engelsen staan vandaag voor het eerst in Polen en termen als ‘pleasure to be here’ en ‘we are very exited’ worden ons om de oren geslingerd. De mannen staan voor dansbare muziek en dat is vandaag duidelijk te merken. De bioscoopclub heeft niet veel nummers en is ongetwijfeld het spelen ervan goed zat geworden, waardoor ‘Kids’ even voorbij komt, een bonusnummer op de Japanse albumrelease. De onbekende nummers worden enthousiast ontvangen en het publiek reageert het gehele optreden opvallend uitbundig.

Het is niet gek wanneer je weet dat de mannen 1,3 miljoen euro kosten en Polen niet het meest rijke land is, dat Coldplay vandaag voor het eerst geprogrammeerd staat. De 34-jarige Chris Martin laat weten erg blij te zijn om eindelijk door het land te zijn uitgenodigd. De energieke frontman gaat van elektrische gitaar naar akoestische gitaar naar piano en heeft helaas erg veel haast. De nummers worden met een hoog tempo gespeeld en we worden in totaal verschillende sferen gebracht binnen enkele minuten. Het publiek gaat van springen, meezingen naar zelfs huilen. De mannen hebben vuurwerk, confetti en zelfs opblaasballen meegebracht naar Polen. De publiekstrekker heeft zelfs even in het woordenboek gezocht naar wat leuke Poolse zinnen en haalt werkelijk alles uit de kast. Coldplay is zoals een headliner hoort te zijn.

De singer-songwriter Paolo Nutini moet vandaag opboksen tegen de knoepert van een headliner. Bij Coldplay staan alles stelletjes verliefd te knuffelen, terwijl alle single jonge meisjes naar de knappe Schot staan te kijken. Na een AC/DC-album afgespeeld te hebben als pauzemuziek komt de 24-jarige op het podium als een echte wereldster. De telefoons gaan in de lucht en de bellenblaas wordt gepakt en het publiek is klaar voor een uurtje kwijlen. De frontman wordt bijgestaan door vijf muzikanten en uiteindelijk zelfs door acht, maar de kwaliteit wordt door Nutini telkens naar beneden gehaald. Het optreden is een mix van zijn wee albums waarbij vooral doorbraakhit ‘New Shoes’ op veel reactie kan reken. Het is wachten totdat iedereen hem weer is vergeten.

Het dance productie- en remixteam Simian Mobile Disco heeft door de extra speeltijd van Coldplay weinig ombouwtijd, maar gelukkig hebben ze niet gigantisch uitgepakt. De Britse mannen James Ford and Jas Shaw (beiden afkomstig uit de electro rockband Simian) heb genoeg aan het minimale. De muziek staat lekker hard afgesteld en het zijn lompe beats waarmee het tweetal begint. Met veel vocale samples, denk aan Yeasayer-zanger Chris Keating, wordt het optreden iets minder plastisch en wordt de reactie uitbundig. Het is duidelijk dat de mannen naar een climax toewerken. Door het ontbreken van een microfoon en een zangeres ontbreekt het echte live-gevoel, maar het is een goede keuze om te eindigen met een dance-act. De Poolse mensen vinden middernacht echter nog iets te vroeg om uitbundig te gaan feesten op de dansmuziek.

Dan Snaith stond vorig jaar met Caribou in Gdańsk, toen op het All About Freedom Festiwal, maar de Canadees komt met veel plezier terug naar dezelfde regio. De elektronische muziek begint met een donker podium, maar de stroboscopen en visuals worden al snel uit de kast getrokken. Het podium staat volgebouwd en het lijkt een groot feest te gaan worden, maar de live-act kan enkel rekenen op veel glazige blikken, want na de uitbundige voorganger is het stukken ontoegankelijker en minder feestelijk. Het publiek besluit massaal te gaan zitten en de eerste avond geen blaren te riskeren voor de toekomst. Snaith speelt alsof er niks aan de hand is en brengt de eerste festivaldag tot een rustig eind.

De weersvoorspellingen waren wat twijfelachtig voor de eerste festivaldag, maar met veel zon en geen druppel regen is het tot een goed einde gekomen. De optredens verlopen vlekkeloos en hoewel het publiek van springen, meezingen en dansen houdt, is het zelfs bij de grootste acts geen duwfestijn. Het is een goede drukke eerste festivaldag die veilig tussen de lijntjes blijft.

1234

FOTOGRAFIE: Gaga Mucko

1234567
Two Door Cinema Club foto Open'er Festival 2011 Two Door Cinema Club foto Open'er Festival 2011 Two Door Cinema Club foto Open'er Festival 2011 Coldplay foto Open'er Festival 2011 Coldplay foto Open'er Festival 2011 Coldplay foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011 Coldplay foto Open'er Festival 2011 Paolo Nutini foto Open'er Festival 2011 Paolo Nutini foto Open'er Festival 2011 Paolo Nutini foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011

1234567

DOUR FESTIVAL 2011In het rustige dorpje Dour vindt dit jaar de 22e editie van Dour Festival...

ROCK WERCHTER 2011 Rock Werchter beleeft alweer haar 37ste editie. De grote vraag tijdens dit...