VERSLAG: Open'er Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Open'er Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 82 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

1234

Heineken Open’er Festival 2011: dag 2

Een duidelijke headliner als Coldplay staat er vandaag niet op het programma en ook de weerspellingen zijn erg slecht. Het belooft vandaag een erg rustige festivaldag te worden met veel regen en weinig publiek. Het kopen van een dagkaart is niet erg aantrekkelijk door de hevige non-stop buien en het ontbreken van een onmisbare headliner.

Het Britse, zoals de bandnaam reeds verklapt, British Sea Power stond in 2010 nog in Warschau, maar is vandaag teruggeroepen. De indie- en new wave rockband kan vandaag vooral rekenen op veel bezoekers dankzij de regen. Het optreden in de tent was anders waarschijnlijk overgeslagen door de festivalgangers. De mensen zitten dan ook ongeïnteresseerd te praten. Het podium is volgebouwd met planten, maar ook de Poolse vlag hangt trots in het decor. De zanger en gitarist Scott “Yan” Wilkinson springt enthousiast naar het publiek en laat weten dat meeklappen zeer wordt gewaardeerd, maar de volledige tent overtuigen lukt helaas niet.

De rockband van zanger Jarvis Cocker slaat Nederland momenteel over, maar komt maakt wel zijn debuut in Polen. Het Britse Pulp ging in 2001 voor onbepaalde tijd uit elkaar om in 2011 weer live te gaan optreden. ‘Ik moet me verontschuldigen voor het weer. Bedankt dat jullie willen komen ondanks de omstandigheden’, aldus de 47-jarige frontman die veel Poolse zinnen van een A4′tje afleest. ‘We moeten gewoonweg blijven bewegen om het energy level hoog te houden.’ De kleine hoeveelheid toegestroomde bezoekers krijgen zelfs het nummer ‘Mile Ends’ toegespeeld, wat al zestien jaar niet meer is gespeeld. Het optreden is niet alleen legendarisch vanwege de reünie, maar ook door de intieme sfeer.

De elektronische muziekgroep Cut Copy stond vorig jaar ook in Warschau en vindt het ‘very nice to be back in Poland once again’. Het Australische viertal laat de blijdschap echter nauwelijks merken en we krijgen koude blikken voorgeschoteld. De oprichter, zangers, toetsenist en gitarist Dan Whitford is erg afstandelijk op het podium. Het voormalige soloproject kan zich de houding op een concert misschien veroorloven, maar bij een muziekfestival moet je veel meer geven om het publiek te kunnen overtuigen. De grootste reden is hierbij wellicht omdat de mensen momenteel enkel naar je komen kijken omdat je in een droge tent speelt.

De indie rockband Foals begint vijftien minuten later dan afgesproken en heeft zichzelf veilig droog verstopt achterin het podium. De Britten zijn vandaag voor het eerst in Polen en weten, hopelijk gewoonweg wegens de omstandigheden, weinig mensen aan te trekken. Zanger en gitarist Yannis Philippakis bedankt het publiek regelmatig voor het blijven staan en gaat ook zelf regelmatig onder de regendruppels staan. Met een Spaans bedankje ‘gracias’ in plaats van het Poolse ‘dziekuje’ is de band nogal verdwaald, maar de muziek is elk nummer meer dan raak. De regenval wordt even vergeten en het publiek gaat heerlijk dansen op de catchy melodieën.

Crystal Fighters moest in januari hun optredens in Warschau en Katowice afgelasten, maar komt het vandaag goedmaken. De zanger en gitarist Sebastian Pringle vraagt of het publiek bekend is met zijn funny music en dat is het zeker. De belangstelling voor de Spaans/Engelse electrogroep is gigantisch. Het H&M-meisje Mimi Borelli is ook vandaag de vreemde eend in de bijt, met haar gekamde haren en gaten-loze kleding staat ze tussen de overige bandleden. De stem van Borelli heeft echter een grote rol in de hitgevoelige nummers. Het langste nummer ‘At Home’ wordt gespeeld als afsluiter en er volgt een toegift met debuutsingle ‘Xtatic Truth’. De ‘ik wil jullie graag zien dansen’ is totaal overbodig en iedereen feest.

De regen heeft veel roet in het eten gegooid wat de tweede festivaldag betreft. Een groot voordeel hiervan was de intieme sfeer en de unieke optredens, de acts reageren allemaal zeer spontaan op de vervelende omstandigheden. De weervoorspellingen voor de derde festivaldag zijn helaas niet veel anders, met dan o.a. Kate Nash en Prince op het programma.

1234

FOTOGRAFIE: Gaga Mucko

1234567
Two Door Cinema Club foto Open'er Festival 2011 Two Door Cinema Club foto Open'er Festival 2011 Two Door Cinema Club foto Open'er Festival 2011 Coldplay foto Open'er Festival 2011 Coldplay foto Open'er Festival 2011 Coldplay foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011 Coldplay foto Open'er Festival 2011 Paolo Nutini foto Open'er Festival 2011 Paolo Nutini foto Open'er Festival 2011 Paolo Nutini foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011

1234567

DOUR FESTIVAL 2011In het rustige dorpje Dour vindt dit jaar de 22e editie van Dour Festival...

ROCK WERCHTER 2011 Rock Werchter beleeft alweer haar 37ste editie. De grote vraag tijdens dit...