VERSLAG: Bospop 2011

Festivalinfo was aanwezig op Bospop 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 155 foto's.

VERSLAG: Francis Pronk

123

Dag 1

The 101's uit Erp hebben de eer om het festival te openen op de mainstage en de Weertse band the Resistance Plot opent in de tent. Laatst genoemde band heeft een aantal weken geleden een akoestische balkonsessie gegeven op het balkon van het Jacob van Horne Gemeentemuseum te Weert ter ere van Ringo Starr.

Yasmin is de laatste tijd niet meer weg te denken op festivals. Op 3FM is ze al Serious Talent en nu staat ze op Bospop, waar haar grote heldin Anouk morgen ook zal optreden. Inmiddels is haar debuutalbum 'Friend Or Foe' uit en zal ze daar uiteraard veel materiaal van laten horen deze middag. De presentator zegt van tevoren: "Dit moet je gehoord hebben", het is nu al veelbelovend. Wanneer de jonge Yasmin haar scheur opentrekt kunnen we niet anders dan nu al de conclusie trekken dat ze een dijk van een stem heeft. Yasmin treedt al van jongs af aan en dat is goed te zien in haar performance. Ze staat er als een echte rockchick en straalt honderd procent zelfvertrouwen uit. Eerste single 'Who I Like' lijkt alleen voor de jongeren in de tent bekend. Yasmin zal voor velen een ontdekking van  de dag zijn. Ze laat het publiek meezingen met het refrein van de single en ze noemt het zelf een 'kippenvelmomentje'. Zowel met als zonder gitaar staat er een artiest. Weliswaar nog in haar beginperiode, maar Yasmin zal het ongetwijfeld ver gaan schoppen in de toekomst.

Na deze moderne bands is het tijd voor de oudere bands. "You're as cold as ice. You're willing to sacrifice our love." Deze zin moet hoe dan ook bekend zijn, want wie kent de knaller 'Cold As Ice' van Foreigner niet? Deze mannen treden nog met regelmaat op en neemt een groot deel van het publiek mee naar hun vroegere jaren. Al vanaf het begin knalt de energie van het podium. De zanger kan geen moment stilstaan en zingt het publiek enthousiast toe. Geen statische set, maar een stel oude mannen die rocken alsof ze nog in de twintig zijn. "How are you, Bospop? Let's get this party started", roept zanger Kelly Hansen. De hit 'Cold As Ice' wordt ingezet en het publiek zingt luid mee. Het concert is nu een heus meezingfestijn geworden, want het volgende nummer is het welbekende 'Waiting For a Girl Like You'. Daarna is de aandacht gericht op gitarist Mick, die vertelt over het allereerste nummer dat hij schreef voor het eerste (en gelijknamige) album 'Foreigner'. Hij heeft het over 'Feels Like The First Time', die ook weer met veel energie wordt gebracht. Technisch zit de muziek nog steeds steengoed in elkaar. Kelly vraagt het publiek om een arm om iemand heen te doen en mee te zingen met 'I Want To Know What Love Is'. Een intiem momentje op de vrijdagmiddag. Foreigner is muzikaal nog steeds sterk en ook qua performance laten ze niet te wensen over.

Dit jaar treedt Simply Red niet op op het festival, maar zanger Mick Hucknall is wel gespot op Bospop. Hij zingt namelijk mee met The Faces. De meest bekende ex-bandlid van The Faces is toch wel Rod Steward. De band is uit elkaar gegaan, maar zijn sinds een aantal jaar weer bij elkaar. The Faces is echt een 'must see', want niemand minder dan Ronnie Wood van The Rolling Stones neemt de gitaar flink onder handen. Jammer dat tijdens de eerste paar nummers de bas overheerst en dat de zang daarom in het niet valt. Gelukkig herstelt dit naarmate het optreden vordert. 'Maybe I'm Amazed' wordt aangekondigd als nummer dat geschreven is door een echte legende: Paul McCartney. Het optreden van The Faces is vooral aantrekkelijk, omdat Ronnie Wood en Mick Hucknall te aanschouwen zijn. De enthousiaste vibe die Foreigner net meebracht ontbreekt helaas bij deze band. The Faces is 'oke', maar daar blijft het ook bij. Je kan nu tenminste zeggen dat je een echte Rolling Stone heb gezien.

Texas is de eerste (en de laatste) band die een bomvolle tent treft. Texas? Bestaan zij nog? Deze Schotse groep werd in de jaren negentig vooral bekend met de hit 'Say What You Want'. Zou dit een 'greatest hits' show worden of krijgt het publiek stiekem nieuwe nummers voorgeschoteld? Zangeres Sharleen Spiteri geeft al snel het antwoord, want ze vertelt dat de show van vandaag een mix wordt tussen oude en nieuwe nummers. Ruim zeven jaar niet in Nederland geweest, dus de band zorgt ervoor dat dit optreden bij het publiek in het geheugen gegrift staat. Een nieuw nummer, genaamd 'The Conversation', is een catchy nummer die het erg goed zou doen als single. Dit nummer zou dé comeback van Texas kunnen worden. Bij 'Summer Son' en 'Black Eyed Boy' laat Sharleen zien dat ze niet alleen beschikt over een goede stem, maar ook gitaarskills heeft. Als laatste nummer wordt meezinger 'Say What You Want' ingezet, die enorm wordt uitgerekt (in positieve zin). De band komt uiteraard nog terug voor een aantal toegiften waaronder hit 'Inner Smile'. Als laatste heeft de band gekozen voor een cover van 'the king of rock 'n roll' Elvis Presley. 'Suspicious Minds' wordt van voor naar achter meegezongen. Een prima einde van een krachtige set. Welcome back Texas! Volgende keer op de mainstage?

De afsluiter van vandaag is niemand minder dan Joe Cocker. Jammer dat hij morgen niet de afsluiter is, want dan had hij misschien wel een duet kunnen doen met Ringo Starr tijdens 'With a Little Help from My Friends'. Joe Cocker opent met 'Hitchcock Railway' en heeft direct het publiek in zijn zak. Joe Cocker is de jongste niet meer, maar heeft nog wel een stem waar je "U" tegen zegt. 'Feelin' Alright' van Traffic is herkenbaar voor velen in het publiek, vooral de oudere garde. Joe Cocker heeft een band om zich heen die o.a. bestaat uit achtergrondzangeressen, blazers en een percussionist. Niet alleen Cocker's stem steelt de show vandaag; de gehele band verdient een pluim. Joe Cocker is niet vies van een covertje, dus doet vandaag fifty fifty. Voor de helft covers en wat eigen werk. Veel herkenbare covers gelukkig, want wie kent klassiekers zoals 'Summer In The City' en 'You Are So Beautiful' niet? Cocker krijgt het op zijn leeftijd nog voor elkaar om tot vier keer toe een sprong te maken. Hij is absoluut een waardige afsluiter van de eerste dag. Het publiek is in ieder geval opgewarmd voor ex-Beatle Ringo Starr morgen. Cocker heeft maar liefst drie Beatles covers ten gehore gebracht.

123

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12345678910111213
 foto Bospop 2011 Popa Chubby foto Bospop 2011 Triggerfinger foto Bospop 2011 Triggerfinger foto Bospop 2011 Triggerfinger foto Bospop 2011 Triggerfinger foto Bospop 2011 Triggerfinger foto Bospop 2011 Triggerfinger foto Bospop 2011 Triggerfinger foto Bospop 2011 Triggerfinger foto Bospop 2011 Triggerfinger foto Bospop 2011 Triggerfinger foto Bospop 2011

12345678910111213

DIJKPOP 2011

GRASPOP METAL MEETING 2011 Graspop 2011 is de 16e editie van dit grootste metal festival van de BeNeLux....