VERSLAG: PITCH Festival

Festivalinfo was aanwezig op PITCH 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 45 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12

PITCH Festival: dag 1

Mojo Concerts stopt voor een onbepaalde tijd met metalfestivals, maar ruimte voor een nieuw dancefestival is er gemakkelijk. Het Amsterdamse festival heeft plek voor 4.000 bezoekers per dag en alle kaarten gingen als warme broodjes over de toonbank. Het festival heeft de naam Pitch - wat staat voor een beknopte presentatie voor een aanbesteding - en heeft een mix van dubstep, beats, (deep)house, pop, disco, UK funky, jazz, electronica en meer op het programma staan.

De Amsterdammer Kai Hugo is niet de meeste exclusieve artiest, maar staat alsnog in een rokerige en drukke zaal te spelen. De langharige dj staat als Palmbomen gevangen in zijn eigen lichtshow op het grote podium. De muziek is lekker elektronisch en is uitstekende dansbaar met de vele gemakkelijke popdeuntjes, maar Kai besluit er onverstaanbaar en haaks doorheen te gaan zingen. Met een mooie zangstem is hij helaas niet op de wereld gekomen, maar voor een leuke act en diversiteit zorgt het zeker. Hij krijgt veel mensen aan het dansen en zonder uitleg en bedankje, verlaat hij precies op tijd het podium. De zaal stroomt leeg.

'Alles wat we er vanaf weten gaan we vergeten. Hij komt vandaag echt alleen nieuwe, langzame, duistere en donkere track spelen', laat de presentator weten. De Berlijnse muzikant Sascha Ring heeft drie vrienden opgebeld en heeft van zijn populaire Apparat een band gemaakt. De 33-jarige stond meerdere keren op 5 Days Off, maar zoekt het vandaag verder dan het Leidseplein. Het podium is volgebouwd met gloeilampen en moeilijke experimentele muziek, waarop het publiek vooral reageert met veel gepraat. We zijn 'ongeveer de eerste die de nieuwe nummers horen, waarvoor bedankt voor het luisteren' en veel mensen het niet veel nummers volhouden.

Vijftien minuten later dan afgesproken begint het vijf minuten durende Crystal Fighters-intro. De Spaans/Engelse popgroep is het festivalbeest van 2011 en heeft hoge verwachtingen gecreëerd. De bandleden komen één voor één het podium bestormen en het doet even denken aan The Rolling Stones. De heren en dame beginnen met 'Solar System' en meteen is er iets niet pluis; het geluid staat enorm slecht afgesteld. De bandleden gebaren naar de geluidsman en een reactie blijft uit. De frontman Sebastian Pringle besluit halverwege de setlist zelf een kijkje te nemen bij de knoppendraaier. De microfoon van Mimi Borelli doet het gelukkig weer vroegtijdig voor haar knaller 'I Love London' en ‘I Do This Everyday’, maar roet in het eten heeft het reeds gegooid.

Met een lederen broek en jasje, zonnebril en ongeschoren ochtendbaard komt Chromeo-zanger David Macklovitch op het podium. De frontman heeft het complete optreden een gitaar om zijn nek hangen en gebruikt hem slechts zelden; het uiterlijk en de presentatie is vandaag veel belangrijk dan de kwaliteit. Het Canadese funkduo is één van de eerste die het publiek uitbundig aan het dansen weet te krijgen ondanks het slechte geluid. De mannen vinden de Paradiso-bezoekers die vandaag zijn teruggekomen 'So Gangsta' en starten het gelijknamige nummer in. Het tweetal stond vorig jaar ook een aantal keren in Nederland en mag gerust vaker komen.

De minst gerespecteerde taak van de avond is die van Cinnaman. Yuri Boselie wordt een van de meeste diverse en meest getalenteerde dj's van Nederland genoemd, en stond meerdere keren op Lowlands en 5 Days Off, maar is vandaag en morgen enkel ter opvulling geprogrammeerd. Hij mag samen met house-collega Jorn Liefdeshuis het publiek warmspelen voor de grote mannen. De mannen hebben gelukkig geen kapsones en leveren ook graag veel speelminuten in, waardoor de grote uitloop en vertragingen weer gecompenseerd kunnen worden. Het tweetal kan op weinig reactie uit de concertzalen rekenen, maar de vele wachtmuziekje zijn wel heel erg lekker.

Met de woorden 'my name is the madda fucking Gaslamp Killer' begint producer en dj William Benjamin Bensussen aan zijn setlist. De populaire headbanger stond onlangs nog in de Melkweg, maar met veel spontaniteit staat hij opnieuw in onze hoofdstad. We krijgen zijn brand new brain feeder music met een snel tempo voor onze kiezen. De samples worden enthousiast ontvangen en regelmatig aangekondigd. Het is opvallend dat de Amerikaan vooral zijn vriend Hudson Mohawke aan het promoten is vandaag. De reclamepraatjes voor zijn vrienden en collega's zijn soms erg storend, maar wanneer eenmaal de beats door de zaal vliegen is iedereen meer dan blij.

De Belgische electroband The Subs begint met een veiligheidsles van de presentator. 'Doe een dubbelen knoop in jullie veters en doe de riemen en tandje strakker', klinkt er vanaf het podium. Het collectief stond vorig weekend nog in thuisland op Rock Werchter en een enorm show is het ook vandaag. Na het eerste nummer worden de monnikenpijen uitgedaan en is het energieke beats en vervormde vocalen die richting het publiek gaan. De mannen Jeroen De Pessemier en Wiebe Loccufier zijn onlangs uitgegroeid tot een drietal, maar op het podium wordt het zelfs even een viertal. De frontman is soms te druk met het publiek te entertainen en het uitdelen van vodka-shots, waardoor een extra muzikant zeker geen overbodige luxe is.

'Wie is de volgende dj?', vraagt de Engelse dubstepper Joker richting het zijpodium. De Amsterdamse DJ Gomes komt hem vervolgens wat influisteren. De boodschap is waarschijnlijk dat hij nog wat extra minuten mag vullen en wat verveeld en ongeïnteresseerd wordt zijn sterke setlist afgesloten. Het is vervolgens de taak aan de bekende Mr Oi om de eerste festival te gaan afsluiten. Met een MC verstopt achterin het podium worden de nummers afgevuurd richting het publiek. De grote zaal is ondertussen bijna onbemand wanneer Sinden het podium beklimt. De Britse draaitafelheld staat regelmatig in Nederland en een echte must see en waardige afsluiter is het hierdoor zeker niet.

De eerste festivaldag is met veel drukte en vertragingen, maar ook met overdreven dure consumptieprijzen verlopen. De bezoekers die van de grootse concertzaal De Gashouder allemaal naar een kleinere zaal willen gaan komen zeer bedrogen uit. Een bezoek aan de Westerunie is alleen mogelijk door aan te sluiten aan een lange wachtrij. De eerste festivaldag duurt maarliefst zestien uur en over slechts acht uurtjes begint de tweede festivaldag alweer.

12

FOTOGRAFIE: Gaga Mucko

1234
Palmbomen foto PITCH Festival Palmbomen foto PITCH Festival Apparat foto PITCH Festival Apparat foto PITCH Festival Apparat foto PITCH Festival Crystal Fighters foto PITCH Festival Crystal Fighters foto PITCH Festival Crystal Fighters foto PITCH Festival Crystal Fighters foto PITCH Festival Chromeo foto PITCH Festival Chromeo foto PITCH Festival Chromeo foto PITCH Festival

1234

METROPOLIS 2011Maar liefst 30.000 mensen komen af op dit festival dat alleen kleine...

EXIT FESTIVAL 2011 Met een programma en locatie om je vingers bij af te likken is Exit Festival...