VERSLAG: Positivus Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Positivus Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 65 foto's.

VERSLAG: Harm Groustra

12

Dag 2

Tijd voor alweer de laatste dag van het Positivus Festival, dat maar twee festivaldagen kent. Na een (gratis!) kopje koffie op de camping, trekken we er weer op uit om een paar mooie bands te zien op de mooie locatie. Zo ligt het festival in een bos en aan het strand, waardoor eigenlijk alleen wandelen over het terrein al meer dan de moeite waard is. Maar we zijn hier niet gekomen om de hele dag een beetje over het terrein te dolen; er spelen ten slotte nog bands ook.

Chapel Club stelt eigenlijk maar bijzonder weinig voor en dankzij het dramatische geluid (wel vaker zo op vooral de kleinere podia) is het eigenlijk niet uit te houden. Dan liever Ok Go, dat een plekje op de Main Stage heeft gekregen. Vooral bekend vanwege de kekke en creatieve video’s, maar als band toch nooit echt doorgebroken. De liedjes zijn op deze middag dan ook zeker niet het hoogtepunt. Dat is wederom de creativiteit van de band. Zo speelt de groep een nummer met alleen bellen, staan ze allemaal in een ander gek gekleurd pak op het podium en wordt er als klap op de vuurpijl een liedje middenin het publiek gespeeld.

Vervolgens aan Mark Ronson de taak om het feest nog groter te maken en dat lukt hem gemakkelijk. De manier waarop is echter nogal twijfelachtig. Na een sterk begin, inclusief een liveband, zangeres en rapper, verandert het geheel van een concert in een DJ-set. Alleen Ronson blijft over op het podium, om nummers als Hello van Martin Solveig te draaien. Het gaat er bij het toegestroomde publiek in als zoete koek, maar eigenlijk kan het natuurlijk niet. Gelukkig komt de zangeres na verloop van tijd weer terug en krijgt de set met Bang Bang Bang alsnog een waardige afsluiting. Toch zou het wel netjes zijn als de band de volgende keer gewoon het hele optreden blijft staan.

Er staat vandaag één band op de affiche die al eens eerder op het Positius Festival heeft gespeeld en dat is James. Ze stonden op de allereerste editie van het festival en zijn nu terug om het nog eens dunnetjes over te doen. In de tussentijd ging de groep al eens uit elkaar, maar afgaande op de amicale omgang tussen de bandleden zit het allemaal wel weer goed. De set is strak en degelijk, maar heel erg spectaculair wordt het allemaal niet. Dan lopen we liever een stukje verder het terrein op, waar een van de grootste indiesensaties van het afgelopen jaar staat te spelen.

Op het klein podium speelt Beach House namelijk. Het duo gooide hoge ogen met Teen Dreams vorig jaar en aangezien de meeste West-Europese festival inmiddels wel een keer of twee zijn aangedaan, is nu Oost-Europa aan de beurt. En hoe! Het geluid is ineens perfect op het kleine veldje en ondanks de regen blijft nagenoeg het hele publiek staan om het wonderschone optreden af te kijken. De set bereikt een hoogtepunt als Zebra gespeeld wordt. Sommige nummers blijven sterk, hoe vaak je zo ook hoort en ziet, zo blijkt maar. Ook Norway van hetzelfde album zorgt voor kippenvel. Dat Beach House snel onze kant maar weer op komt.

En dan komt er met Röyksopp alweer een einde aan de vijfde en Festivalinfo’s eerste editie van het Letse Positivus festival. Het duo staat grappig genoeg geprogrammeerd om 23:59 en is daarmee de enige act die een uur en 31 minuten speelt. Een echte headliner dus. De show zelf is wel vermakelijk, mede dankzij de gastmuzikanten, waaronder een zangeres, maar eigenlijk had dit festival een knallendere afsluiter verdiend. Misschien was het zelfs een beter idee geweest om Mark Ronson de laatste spot te gunnen. Desalniettemin waren het twee ontzettend mooie dagen. ‘Als alles goed verloopt vandaag, gaan we volgend jaar over naar drie dagen’, tekende Festivalinfo ’s middags op uit de mond van de organisator. Als dat volgend jaar het geval is, mag u Positivus tijdens een stedentrip naar Riga absoluut niet overslaan.

12

123456
 foto Positivus Festival 2011 Frankie & The Heartstrings foto Positivus Festival 2011 Frankie & The Heartstrings foto Positivus Festival 2011 Frankie & The Heartstrings foto Positivus Festival 2011 Frankie & The Heartstrings foto Positivus Festival 2011  foto Positivus Festival 2011 Hurts foto Positivus Festival 2011 Hurts foto Positivus Festival 2011  foto Positivus Festival 2011 Hurts foto Positivus Festival 2011 Hurts foto Positivus Festival 2011 Editors foto Positivus Festival 2011

123456

WAVE-GOTIK TREFFEN 201120.000 bezoekers van over de hele wereld komen bijeen om het Wave-Gotik...

FONOFEST 2011 De uitdrukking ‘klein maar fijn’ is bij Fonofest prima van toepassing op dit...