VERSLAG: Summer Darkness 2011

Festivalinfo was aanwezig op Summer Darkness 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 64 foto's.

VERSLAG: Kenneth Steffers

12

Dag 3

Behalve een diversiteit aan muziek valt er ook ieder jaar genoeg moois te bekijken op Summer Darkness. Zo staan er een flink aantal modeshows op het affiche. De Gothic Lolita Fashion Show is daar één van. Vrolijke meisjes in burleske kleding paraderen gewillig over de catwalk. Japanse elektropop begeleid de modellen terwijl creaties van Japanse merken als Maxicimam en Moi-Meme-Moitie op beeld worden vastgelegd door toegesnelde hobbyfotografen. Naast de modeshow met Lolita-fashion zijn er gedurende de dag ook shows met fetisjkleding en een selectie uit de catalogus van Attitude Holland.

Julien-K is een band in 'traditionele' bezetting: Zang, gitaar, bas en drums. Een unicum voor een elektronisch georiënteerd festival als Summer Darkness. De band speelt een frisse mix van donkere rock en, vooruit, hier en daar een riedel uit de MacBook Pro. Julien-K is voortgekomen uit de break tussen de bandleden van Orgy. Vanavond krijgt het publiek een euforische set prachtliederen cadeau. Ondanks dat is De Helling nog niet voor de helft gevuld. Misschien is Julien-K niet alternatief genoeg voor de goth-masse. De ijdele gitarist draagt een leren jas terwijl de temperatuur in de zaal ver boven de 25 graden dampt. Deze man had niet misstaan tussen de bezetting van Good Charlotte. Kortom: Julien-K is te (mainstream) poppy en te weinig (alternatief) ondergronds voor Summer Darkness. Jammer, want ze spelen wel een beste show.

Tussen de optredens in De Helling door draait DJ Hive, bekend van zijn VampireParty-feesten in België, de lekkerste plaatjes. Volgend jaar mag deze DJ best worden doorgeschoven naar een groter podium. Als je goed draait, verdien je het niet om je slechts voor een man of tien te moeten uitsloven.

De Italiaanse schone Tying Tiffany is altijd al een druktemaker geweest. Zo deelde ze al eens het podium met Iggy Pop, dEUS en Buzzcocks, en is ze regelmatig (schaars gekleed) te bewonderen in diverse magazines. Vanavond staat ze in een volgepakte De Helling. Zo te zien verwacht het bezoek een memorabel optreden. Achteraf kunnen we stellen: Missie geslaagd. Tiffany's energieke elektropunk doet bij vlagen denken aan haar Belgische collega Els Pynoo, ware het niet dat Tying Tiffany een stuk duisterder klinkt. Deze fijne show doet bijna vergeten dat hierna ook nog een optreden van Faderhead staat ingepland.

Faderhead, een alias van Sami Mark Yahya, struint al sinds gisteren (zwarte hanekam, grote zonnebril, sneakers) op het festival rond. Vanavond mag hij zichzelf bewijzen als headliner en afsluiter in De Helling. Hoewel de geboren Hamburger een aardig doch kil showtje speelt, is deze artiest toch echt (nog) niet headlinerwaardig. Maar goed, een alternatief is er ook niet. Misschien volgend jaar wanneer de organisatie haar programma weer op een klavertje vier kan presenteren.

In Tivoli Oudegracht is het vandaag 'Classic Sunday'. Onder meer The Neon Judgement, Nitzer Ebb en Killing Joke staat op het programma. Laatstgenoemde speelt een solide set in een bomvolle zaal. De band, die al sinds 1978 aan de weg timmert, heeft in het verleden één keer een hit gehad: 'Love Like Blood '. Dat nummer wordt, tegen alle verwachtingen in, al als tweede van de setlist gespeeld. Dit heeft wel als resultaat dat zowel de oude rockers als de nieuwsgierige jonkies volledig uit hun plaat gaan. Contact met het publiek heeft Killing Joke nauwelijks, maar zo zijn ze nu eenmaal: Geen poespas. Dat ze na meer dan dertig jaar oerdegelijke muziek nog steeds niet uitgeblust zijn, is een lange neus naar al die bands die slechts met de hype meegaan.

In de afgelopen jaren is Summer Darkness nogal geslonken in omvang en ook op de programmering is beknibbelt. De organisatie wijt dit vooral aan tegenvallende kaartverkoop (daarom is de datum van het festival dit jaar ook verplaatst) en de bezuinigingen op de kunsten, welke blijkbaar ook al heeft toegeslagen in de donkerste krochten. Desalniettemin kunnen organisatoren Tivoli en Cyberia terugkijken op een sfeervol weekend.

12

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo   Tim van Veen

123456
 foto Summer Darkness 2011  foto Summer Darkness 2011  foto Summer Darkness 2011  foto Summer Darkness 2011  foto Summer Darkness 2011  foto Summer Darkness 2011  foto Summer Darkness 2011 Ordo Rosaruis Equlibrio foto Summer Darkness 2011 Ordo Rosaruis Equlibrio foto Summer Darkness 2011 Ordo Rosaruis Equlibrio foto Summer Darkness 2011 Kelten zonder Grenzen foto Summer Darkness 2011 Kelten zonder Grenzen foto Summer Darkness 2011

123456

DIEKSIEPOP 2011Een tent, een paar te gekke bands, drankmunten in de vorm van voetbalplaatje,...

ZANGER RINUS - 27/7 - KERMIS FM PODIUM Zanger Rinus komt in de top van zijn carriere langs op de Tilburgse Kermis...