VERSLAG: Off Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Off 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

VERSLAG: Harm Groustra

123

Dag 1

Daar sta je dan, als zure journalist, een beetje achteraan bij de bar moeilijk te kijken naar een nog moeilijkere band die een verschrikkelijk eind verderop te spelen staat. In Polen heeft men namelijk een broertje dood aan bierdrinkende en met bier wandelende bezoekers, dus mag er alleen in een afgezet gebied drank genuttigd worden. Toch maar een paar biertjes minder drinken dan, want de line-up van het in Nederland nog redelijk onbekende OFF Festival liegt er niet om.

Het OFF Festival vindt dit jaar voor de zesde maal plaats in het Poolse Katowice, een van de grootste steden die het land rijk is. Vanaf het centrum is het dan ook nog een stukje rijden naar het terrein (de gemiddelde Poolse buschauffeur rijdt liever te langzaam dan te hard), maar dan heb je ook wel wat. Het festival vindt plaats in een groot bos, met twee openluchtpodia, een tent en een afgezet stuk waar drankjes genuttigd mogen worden. OFF is een intiem festival, met om en nabij de tienduizend bezoekers. De line-up? Onder andere dEUS, Mogwai, Anna Calvi, Ariel Pink’s Haunted Graffiti en Blonde Redhead komen langs dit jaar. Dat zit wel goed dus.

Aan Glasser de eer om het festival als een van de eersten te betoveren. Na een veelbelovend begin, inclusief mysterieus gaasmasker, begint zangeres Cameron Mesirow al snel een beetje te vervelen. Tel daarbij op dat het bloedheet is in de goed volgelopen tent en het blijkt een behoorlijke opgave om de hele show af te kijken. Een a capella nummer krijgt de tent wel nagenoeg stil en is toch wel erg mooi. Maar verder is Glasser nog lang niet spannend genoeg om een heel concert leuk te blijven.

Dan doet Junior Boys het een stuk beter. Het vierde album van de Canadese electropopgroep ligt nog warm in de schappen, maar dat let de Polen niet om elk intro, ook van het nieuwste werk, met een luid gejuich te ontvangen. Eigenlijk heeft de band een frontman die eruit ziet alsof hij liever ergens ver weg van het podium een kruiswoord puzzel wilt invullen, maar indruk maakt hij wel. De zang is vanaf het eerste nummer loepzuiver en na verloop van tijd doen zelfs de –ietwat houterige- danspasjes het goed bij het publiek. Nu LCD Soundsystem er mee gekapt is, ligt er ruimte voor Junior Boys om definitief door te stoten naar het grote publiek. Nu nog een paar echte hits en dat komt helemaal goed.

Maar niet alle bands hebben hits nodig. Ouderwets herrie maken is de specialiteit van Meshuggah en daar zijn ze dan ook groot mee geworden. Vier langharige kerels (exclusief de kale zanger) headbangen keurig op een rijtje synchroom met de muziek mee, die na een tijdje behoorlijk eentonig begint te worden. Zo denkt ook de rest van het OFF Festival, aangezien het veld voor de band beetje bij beetje leegloopt tijdens de show. Hetzelfde geldt overigens voor

Mogwai dat ook een allesbehalve imponerende set speelt. De band is voor de tweede keer paraat op het festival, maar lijkt er geenszins iets van te willen maken.
Dan maar op naar de tent waar Omar Souleyman zijn opwachting maakt. De Syrische Borat, de Punjabi MC van 2011 en ga zo maar door. De tent staat ramvol en springt en gilt om elke beweging die de muzikant maakt. Dat wil zeggen: de kompaan van Souleyman. De zanger heeft het vocubalair van een gemiddelde omroeper van de discotrain op de kermis van Krimpen aan de Lek en komt negen van de tien keer niet verder dan ‘heeee’. Als er dan toch credits uitgedeeld moeten worden, gaan die naar de maat van Souleyman, die zich in het zweet werkt om de muziek te spelen. Verder stelt Souleyman niets voor en is het vooral gebakken lucht. Ongetwijfeld feest op Lowlands, dat dan weer wel.

En daarmee zit de eerste dag van het OFF Festival erop. Een uitstekende dag, waar tijdens blijkt dat het systeem (let wel: onze goedkeuring verdraagt het nog altijd niet) waarbij drinken voor de podia uitgesloten is, ervoor zorgt dat het aantal dronken mensen op het festival minimaal is en het terrein na afloop nog eens schoon is ook. Op naar dag twee.

123

FOTOGRAFIE: Gaga Mucko

1234567
 foto Off Festival 2011  foto Off Festival 2011  foto Off Festival 2011  foto Off Festival 2011  foto Off Festival 2011  foto Off Festival 2011  foto Off Festival 2011 Mogwai foto Off Festival 2011 Mogwai foto Off Festival 2011 Mogwai foto Off Festival 2011 Mogwai foto Off Festival 2011  foto Off Festival 2011

1234567

GEUZENPOP 2011Hét festival van Twente! Met naast een kleine 50 bands ook vele kunstzinnige...

CANAL PARADE AMSTERDAM GAY PRIDE 2011 Een feestelijk evenement met een homocultureel karakter. Hoogtepunt van de...