VERSLAG: Ieperfest 2011

Festivalinfo was aanwezig op Ieperfest 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 57 foto's.

123

Ieperfest 2011: dag 1

Ieperfest schotelt drie dagen op twee podia maarliefst 64 bands voor. Het is opvallend dat er hiervan 33 uit Amerika komen en 12 uit België, maar er geen uit Nederland komt. Het meest opvallende is het drietal punkvrouwen uit Colombia, Polikarpa Y Sus Viciosas, waarbij het verder voornamelijk Europese landen zijn die zijn vertegenwoordigd. Komend weekend kan je in de Westvlaamse stad genieten van de 19e editie van dit onafhankelijk festival en de organisatie is bijzonder trots dat ze het na al die jaren nog steeds redden zonder grote sponsors en subsidies, en het hele festival draait op louter vrijwilligerswerk, in tegenstelling tot de meeste andere festivals in Europa.

Doordat de vorige band tien minuten eerder is gestopt staat het voor aanvang al lekker vol bij Lemuria. ‘Bedankt voor het komen naar het festival... en... naar ons in de tent’, laat zangeres Sheena Ozzella weten. De brunette is een van de weinige vrouwen die het weekend achter de microfoon is te vinden, waardoor het een schattige verschijning is. Het indie rock/pop-punk trio uit Amerika begint wat onwennig en met veel gebaren naar de geluidsman, maar eindigt met uithalen die uit de tenen komen van de zangeres. Helaas is het niet altijd even zuiver en interessant, maar een leuke kennismaking is het zeker.

Minder dan een maand geleden stond Touché Amoré reeds in Vlaanderen en zijn met evenveel plezier opnieuw komen opdraven. De Amerikanen staan vandaag voor het laatst in Europa en willen iedereen bedanken dat ze hun, ondanks dat ze zover van huis zijn, ontzettend thuis hebben laten voelen. De post-hardcore band begint met ‘Parting The Sea Between Brightness And Me’ en weet gelijk het publiek te entertainen. Het geluid staat perfect, zijn vrienden van La Dispute en Death Is Not Glamorous komen meezingen en zelfs ‘Hurt’ van Nine Inch Nails komt even langs. De hoge verwachtingen worden makkelijk waargemaakt door het enthousiaste vijftal.

La Dispute heeft drieënhalve week door Europa getrokken en is vandaag op de eindbasis aangekomen. ‘Het is de meest belonende tijd in mijn leven geweest. En ik had geen betere manier kunnen indenken om het te moeten eindigen’, aldus frontman Jordan Dreyer. De Amerikaanse groep heeft slechts één album, maar wel zeven EP’s, uitgebracht en we krijgen alvast een voorproefje op het komende wapenfeit. Het onuitgebrachte ‘Edit Your Hometown’ wordt goed ontvangen en ook het rustige(re) ‘Andria’ krijgt veel aplaus. Het vijftal speelt vervolgens ‘How I Feel’ en ‘Why It Scares Me’ met Touché Amoré-zanger Jeremy Bolm en eindigt met 'Damaged Goods'.

‘Wij zijn HORSE The Band en we willen dat mensen gek worden en tegen de grond gaan’, roept zanger Nathan Winneke voor aanvang. De Amerikanen hebben de opnamenstudio alweer een lange tijd verlaten en stonden vorig jaar reeds in België, maar voor de nieuwe en jarige drummer Ed Edge is het vandaag allemaal nog nieuw. De 34-jarige frontman is een opvallende verschijning en zwaait naar crowdsurfers en stagedivers, maar heeft vooral vreemde opmerkingen. ‘Trouwens als jullie verzoekjes hebben... houdt ze dan vooral voor jezelf, want het is niet ons doel om het publiek te pleasen.’ De groep krijgt een enorme reactie vanuit het publiek en heeft de lachers in de hand.

And So I Watch You From Afar stond vorige maand nog in Vlaanderen en geeft in oktober een optreden in Brussel, maar het is vandaag gelukkig alsnog lekker druk in de festivaltent. Ook het Ierse viertal is enorm enthousiast ondanks de hoeveelheid optredens. De instrumentale rockband heeft vandaag veel bekijks en zelfs La Dispute en Touché Amoré staan vandaag te kijken, waarmee ze binnenkort door Amerika gaan touren. Met stroboscopen en uitstapjes richting het publiek wordt de zaal vandaag geentertaint. De mannen hebben geen grote verassing in de setlist, maar een ‘hebben jullie het naar jullie zin?’ van gitarist Tony Wright wordt goed ontvangen.

De band Comeback Kid viert vandaag hun tienjarige bestaan als dagafsluiter. ‘Fucking Ieperfest! Dit is geweldig. Gaat het ook goed met jullie? Als jullie het goede muziek vinden, laat het me dan merken hoe het met jullie gaat’, roept frontman Andrew Neufeld richting het publiek. De Canadeze hardcore punkband complimenteert de organisatie voor het ontbreken van dranghekken, waardoor iedereen het podium veelvuldig kan beklimmen. De groep eindigt met het toepasellijke ‘Final Goodbye’ een goede tien minuten later dan afgesproken. Het publiek heeft een droomafsluiter gekregen waarbij alles kan en mag, met zestien heerlijke nummers om op te kunnen dansen.

123

FOTOGRAFIE: Willem Schutte

12345
A Wilhelm Scream foto Ieperfest 2011 A Wilhelm Scream foto Ieperfest 2011 A Wilhelm Scream foto Ieperfest 2011 A Wilhelm Scream foto Ieperfest 2011 And So I Watch You From Afar foto Ieperfest 2011 And So I Watch You From Afar foto Ieperfest 2011 And So I Watch You From Afar foto Ieperfest 2011 And So I Watch You From Afar foto Ieperfest 2011 Bury Your Dead foto Ieperfest 2011 Bury Your Dead foto Ieperfest 2011 Bury Your Dead foto Ieperfest 2011 City of Ships foto Ieperfest 2011

12345

DUTCH VALLEY 2011Onze fotografe Diewertje Linders ging op bezoek bij Dutch Valley en kwam...

GEUZENPOP 2011 Hét festival van Twente! Met naast een kleine 50 bands ook vele kunstzinnige...