VERSLAG: Xnoizz Flevo Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Xnoizz Flevo Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12

Xnoizz Flevo Festival 2011: dag 1

Xnoizz Flevo Festival wordt alweer voor de 34e keer gehouden en is hiermee ouder dan de populairdere broertjes Lowlands en Pukkelpop. Het festival is vaak verhuist, en vond zelfs ooit plaats op het Lowlands-terrein, maar wordt momenteel gehouden in Bussloo. De vierdaagse bijeenkomst profileert zich door haar Christelijke identiteit en biedt de bezoekers een programma van livemuziek, workshops, sprekers, theater, cabaret, sport en film. Het festival had in het verleden o.a. Cliff Richard, Sixpence None The Richer, MxPx en Rue Royale op het programma en heeft ook ditmaal een stevig en divers programma voorgeschoteld.

De Amerikaanse rockband Tenth Avenue North is speciaal overgevlogen voor het festival. De mannen geven een aantal exclusieve optredens en staan het weekend niet alleen voor het eerst, maar ook voor de enige keer in Nederland. ‘We wilden altijd al naar Nederland komen, maar we waren erg nerveus omdat jullie het meeste eerlijke publiek in de wereld schijnen te zijn’, laat zanger Mike Donehey weten. Het is duidelijk dat de blonde frontman nergens bang voor hoeft te zijn, want het publiek reageert uitbundig op de religieuze muziek. Ook de momenten waarop iedereen wordt gevraagd om ‘thank you lord’ en ‘amen’ te schreeuwen wordt goed ontvangen. (MK)

Jonas David staat regelmatig in Nederland geprogrammeerd, hij is dan ook simpelweg getekend door de Utrechtse platenmaatschappij Volkoren, maar weet alsnog veel publiek aan te trekken. De soft-voiced singer-songwriter wisselt van elektrische naar akoestische gitaar, maar de muziek blijft veelal hetzelfde. De nummers zijn rustig en liefelijk en het is geen verassing dat veel zijn gaan zitten. De bebaarde Duitser krijgt vandaag versterking van zangeres Meike Müller. De blonde zangeres blijkt met haar stemgeluid een goede toevoeging te zijn. ‘Wie gaan er vanavond allemaal kijken bij Underoath?’ vraagt de charismatische zanger en eindigt vervolgens met ‘Darkness Around’. (MK)

Het hoofdpodium wordt het weekend door Good Weather Forecast geopend. De Duitse band maakt zogeheten crunk-ska, een mengelmoes van ska, hardcore, electro en pop. Op het moment van aanvang regent het flink, echter kan dit het publiek niet deren. Wellicht heeft Good Weather Forecast nog van een jaar eerder, toen de band ook op het Xnoizz Flevo Festival stond, een schare fans vergaard. Ondanks de simpliciteit van de feestnummers en het aandoenlijke Duitse accent van de zanger danst het publiek er namelijk vanaf het eerste moment flink op los. Het gelikte overkomen en de cover van het uitgemolken ‘I’ve Got A Feeling’ van The Black Eyed Peas, die uiteraard garant staat voor goede respons, verhullen echter niet dat de nog wat onervaren mannen hun vertrouwde plek op een groot podium nog niet hebben gevonden. (CW)

De Amerikaanse gitarist/zanger Brian Welch werd bekend, en haalde veel succes, als gitarist Head van de populaire band Korn. Welch bekeerde zich in 2005 tot het Christendom en had daarom bezwaar gekregen tegen de muziek van zijn nu-metalband, maar ging door met muziek maken. De 41-jarige is heel blij om hier vanavond te zijn en trekt veel bekijks op het hoofdpodium. De solo-artiest speelt nummers die voor hem heel belangrijk zijn geweest en allen afkomstig van Save Me from Myself, maar ook Korn-klassiekers komen voorbij. De nummers ‘Got The Life’ en ‘Blind’ worden gespeeld en door de toevoeging ‘...but now I see’ alsnog eigen gemaakt. (MK)

Eén van de hardere bands in de Christelijke muziekscene is Underoath. De Amerikaanse metalcore band staat om negen uur in De Notenkraker. Underoath neemt vandaag een geheel andere, ingekorte setlist aan, mede door het feit dat de band in het ongewisse wordt gelaten over de resterende tijd die zij op het podium hebben. Het geluid is niet alleen in de zaal bijzonder slecht, ook blijkt uit de zwaaiende bewegingen en de geïrriteerde blikken van zanger Spencer Chamberlain dat hij niks binnenkrijgt op zijn in-ear monitor. Helaas zit hij hierdoor vaak wat scheef met zijn lijnen. Toch blijkt dat Underoath inmiddels professioneel op een topniveau zit doordat de bandleden elke technische moeilijkheid wegwuiven met een muzikaal prima show en een overtuigende podiumpresentatie. (CW)

De afsluiter in De Notenkraker is het Scandinavische Social Suicide. Enkel een handjevol mensen is overgebleven na Underoath en maakt zich op voor een nóg hardere en chaotischere band. Social Suicide deelt raakvlakken met hardcore, maar behoudt tevens de southern feel door het gebruik van veel stuwende gitaarriffs. De technische moeilijkheden zetten zich wederom bij deze band voort, aangezien de basgitaar af en toe uit valt – dit gebeurde namelijk ook bij Underoath. De bandleden ogen als uit de kluiten gewassen middelbare scholieren maar de muziek liegt er niet om: het is hard, strak en overweldigend. Vandaag heeft Social Suicide een invalzanger meegenomen, die staat er dan ook af en toe wat onbeholpen bij en zet zo nu en dan te laat in, maar heeft een strot waar je u tegen zegt. (CW)

12

FOTOGRAFIE: Marcel Kamphuis

12
Tenth Avenue North foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Tenth Avenue North foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Tenth Avenue North foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Jonas David foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Jonas David foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Brian Head Welch foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Brian Head Welch foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Brian Head Welch foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Underøath foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Social Suicide foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Listener foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Listener foto Xnoizz Flevo Festival 2011

12

SZIGET 2011Net als duizenden andere Nederlanders was Festivalinfo van de partij op het...

DUTCH VALLEY 2011 Onze fotografe Diewertje Linders ging op bezoek bij Dutch Valley en kwam...