VERSLAG: Iceland Airwaves 2011

Festivalinfo was aanwezig op Iceland Airwaves Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 158 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12345

Dag 2: donderdag 13 oktober 2011

Het viertal Miri stond vorig jaar ook geprogrammeerd en is ditmaal elke dag te bewonderen op het muziekfestival, maar op het ongewone tijdstip van vandaag hadden ze niet veel bezoekers verwacht. ‘Ik had gehoopt dat er niemand zou komen en we niet zo goed hoefde te spelen, maar er zijn zoveel mensen, dus onze verontschuldigingen wanneer we slecht zijn’, aldus de spraakzame bassist. De instrumentele post-rockband heeft met vijfenveertig minuten een lange speeltijd gekregen en weet ondanks de vermoeidheid een energiek optreden te geven. De mannen hoeven niet te twijfelen over hun optredens, ondanks ze zeggen geen harmonica speler te hebben vandaag.

Het leukste van de instores is wanneer een artiest op een locatie wordt geprogrammeerd waarvoor het eigenlijk veel te groot gegroeid is. Het optreden van Owen Pallett is een goed voorbeeld; de bezoekers zijn zelfs om het koffiehuis verzameld om de muziek te kunnen horen. De 32-jarige Canadees heeft geen idee en bespeelt rustig zijn mooie indiepop-nummers. Het ziet ernaar uit dat de artiest na vele samenwerkingen met Grizzly Bear, The Last Shadow Puppets en Arcade Fire, nu eindelijk zelf mag gaan stralen. De mensen die vandaag een blik op het podium hebben hebben geluk en de anderen kunnen slechts zeggen dat ze er ook zijn geweest.

Geïnspireerd door monsters en ander gespuis, brengt Of Monsters and Men akoestische nummers. De IJslanders stonden vorig jaar ook geprogrammeerd en geven ditmaal zes optredens op het festival; het is hierdoor een groep die niet mag ontbreken in je looproutes. De zeskoppige indie/folkband doet het vandaag met een extra trompettist, waardoor de speelruimte erg klein is geworden. De jongens en meisjes hebben net een plaat uitgebracht en we krijgen een korte selectie voorgeschoteld. De feestnummers worden afgewisseld met rustige liedjes en weten altijd te boeien. Het is ongetwijfeld de eerste instore show met een toegift, maar zelfs daarmee komen ze ongeschonden weg.

Beach House is redelijk uitgetourd rond studioplaat Teen Dream, maar staat met evenveel bekijks vandaag in IJsland. Het Amerikaanse dream popduo doet het vandaag met een extra bandlid op het podium en sluit hierdoor perfect aan op het studiogeluid. Het publiek is massaal komen opdagen en staat enorm gepropt in de concertzaal. ‘Ik wil dat jullie je comfortabel voelen bij de persoon waar je naast staat. We zouden het leuk vinden als ons concert zou leiden tot dingen die anders niet zouden gebeuren’, aldus muzikant Alex Scally. Het debuutoptreden van de groep kent vandaag weinig enthousiasme, maar gelukkig droomt het publiek helemaal mee in de mooie nummers.

De Amerikaanse synthpoppers YACHT geven twee optredens op het festival en staan vandaag met hun echte klapper op het programma. ‘Ik droom als sinds 2001 om hier te mogen spelen’, roept Jona Bechtolt enthousiast. Het soloproject van de toetsenist en zanger is ondertussen uitgegroeid tot een voltallige groep, waarbij vooral zangeres Claire Evans de aandacht steelt. Het vijftal gebruikt veel visuals, harde beats, vette danspasjes en brengt een ongeëvenaarde hoeveelheid energie. De drie heren en twee dames spelen regelmatig covers en vandaag is het ‘Mesopotamia’ van B-52s die zonder problemen in hun gelikte setlist past. Het optreden sluit met een gezellig meezingfestijn de tweede festivaldag.

12345

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

1234567891011121314
Beach House foto Iceland Airwaves 2011 Beach House foto Iceland Airwaves 2011 Blaz Roca foto Iceland Airwaves 2011 Dope D.O.D. foto Iceland Airwaves 2011 Dope D.O.D. foto Iceland Airwaves 2011 Dope D.O.D. foto Iceland Airwaves 2011 Dope D.O.D. foto Iceland Airwaves 2011 Ólafur Arnalds foto Iceland Airwaves 2011 John Grant foto Iceland Airwaves 2011 John Grant foto Iceland Airwaves 2011 John Grant foto Iceland Airwaves 2011 John Grant foto Iceland Airwaves 2011

1234567891011121314

METAL FEMALE VOICES FEST 2011Vrouwen en metal! Een prima combinatie natuurlijk en daarom trokken wij naar...

FESTYLAND 2011 Dit jaar werdt festyland weer gehouden op 14,15,16 oktober 2011 te Volkol....