VERSLAG: Iceland Airwaves 2011

Festivalinfo was aanwezig op Iceland Airwaves Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 158 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12345

Dag 5: zondag 16 oktober 2011

Met vier officiële locaties en zeven niet-officiële locaties is vandaag de minst drukke festivaldag, waarbij ook de films goed bekeken worden. De zondagmiddag begint vroeg met een vertoning van het nieuwe INNI van Sigur Rós. De IJslandse post-rockband is helaas vandaag niet aanwezig, maar de filmvertoning is een kleine pleister op de wond. De titel betekend ‘binnen’ en de nieuwe release laat letterlijk een kijkje binnen de groep zien. De zwart-wit filmbeelden worden afgewisseld met backstage-materiaal uit de begintijd, wat vooral voor komische momenten zorgt, maar helaas ook het ritme uit de live-registratie haalt. De screening wordt afgesloten met veel treuzelend applaus en echt de honger stillen doet het helaas niet.

De Engelse muziekmaker Mike Lindsay stond eerder met zijn twisted acid folkband Tunng al geprogrammeerd, maar doet het vandaag met Cheek Mountain Thief. Het nieuwe prog-folkproject beleeft het weekend zijn debuut en doet het vandaag met veel gastartiesten, waarvan hij veel ontmoet heeft in een plaatselijke bar. De muziek wordt gebracht met een viool, toetsen en trompet, maar zelfs een 9-koppig koor komt meezingen de laatste twee nummers. Het publiek besluit massaal om het optreden zittend te bekijken, waardoor het lekker uitrusten is op de slotdag, maar echt blijven hangen doet de muziek van de grote groep muzikanten echter niet.

De singer-songwriter Guðríð Hansdóttir komt uit eilandengroep Faeröer en hier draaien ook haar meeste nummers om. Ook de liedjes worden gedeeltelijk in haar moederstaal gebracht, die allemaal van Beyond the Grey afkomstig zijn. Met thema’s over de traditionele dansen tot het mistige weer wordt er een mix van kamerpop en folkrock gebracht. Het zestal bestaat uit een djembe- en sasspeler, maar zelfs een blokfluit, ukelele, tamboerijn en samba-eieren komen langs. De 31-jarige is heerlijk spontaan en komt met veel leuke verhalen tussen de nummers door. Het is bijna onmogelijk om geen fan te worden van eilandbewoner en de bezoekers kopen dan ook massaal haar uitgavens.

Wanneer je snel geërgerd raak door lange rijen, plotse verschuivingen in het tijdschema, lang uitgelopen sound checks, constante regenbuien en dure drankprijzen, dan is het Iceland Airwaves Festival misschien niks voor jou. Maar je bent het allemaal weer vergeten wanneer je bijvoorbeeld in het geothermisch bad Blue Lagoon ligt. Het kunstmatig meer ligt in een oud met mossen begroeid lavaveld en is ook ditmaal officieel onderdeel van Iceland Airwaves. De muziek wordt verzorgd van DJ Margeir en zanger Daníel Ágúst Haraldsson, bekend van de IJslandse groep GusGus, en het publiek feest uitbundig en een groot crowdsurf spektakel is het resultaat. Een unieke ervaring dat nergens anders is te beleven op een muziekfestval. Ook de aardige bezoekers, de spectaculaire nieuwe artiesten en de mooie locaties zijn het reizen zeker waard.

12345

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

1234567891011121314
Orphic Oxtra foto Iceland Airwaves 2011 Orphic Oxtra foto Iceland Airwaves 2011 Orphic Oxtra foto Iceland Airwaves 2011 Orphic Oxtra foto Iceland Airwaves 2011 Lockerbie foto Iceland Airwaves 2011 Lockerbie foto Iceland Airwaves 2011  foto Iceland Airwaves 2011  foto Iceland Airwaves 2011 Our Lives foto Iceland Airwaves 2011 Blaz Roca foto Iceland Airwaves 2011 Blaz Roca foto Iceland Airwaves 2011 Emmsjé Gauti foto Iceland Airwaves 2011

1234567891011121314

METAL FEMALE VOICES FEST 2011Vrouwen en metal! Een prima combinatie natuurlijk en daarom trokken wij naar...

FESTYLAND 2011 Dit jaar werdt festyland weer gehouden op 14,15,16 oktober 2011 te Volkol....