VERSLAG: Crossing Border Den Haag 2011

Festivalinfo was aanwezig op Crossing Border 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 58 foto's.

VERSLAG: Marco Vlot

123

Crossing Border - openingsconcert

De dag voordat het Crossing Border-festival in Den Haag echt van start gaat, is de Koninklijke Schouwburg de locatie voor een bijzonder openingsconcert. Vanavond is namelijk het allereerste optreden van Smith and Burrows. Voor wie het nog niet weet: Smith is Tom Smith, bekend als zanger van Editors, en Burrows is Andy Burrows van o.a. Razorlight en We Are Scientists. Het debuutalbum, Funny Looking Angels, komt over een week uit, dus niemand weet precies wat te verwachten. De debuutsingle met dezelfde naam als het album belooft echter een avond vol prachtige, akoestische muziek.

Het openingsnummer is een nog melancholischer versie van 'Wonderful Life' dan het origineel van Black, waarbij Tom zittend op een kist zingt en gitaar speelt en Andy achter de piano zit. Ze wisselen elkaar gedurende het optreden echter regelmatig af. Ze worden bijgestaan door een toetsenist, een celliste en een multi-instrumentalist met onder andere een bugel en een mandoline in zijn instrumentenarsenaal.

Het volgende nummer, de single 'Funny Looking Angels', bevat de prachtige samenzang van Smith en Burrows die we gedurende het optreden nog regelmatig langs horen komen. Het publiek geniet muisstil. Naast eigen nummers komen er vanavond ook een hoop covers voorbij. Zo horen we uitgeklede versies van 'Papillon' van Editors en 'America' en 'Before I Fall To Pieces' van Razorlight, maar ook een ode aan R.E.M. Het applaus tussen de nummers door wordt steeds luider.

Op het podium heerst een sfeer van een stel vrienden dat in de huiskamer muziek aan het maken is. Er wordt gelachen en er gaat wel eens wat mis. Zo onderbreekt Tom Smith een nummer halverwege omdat de piano niet gestemd is, waarna ze het bij gebrek aan een pianostemmer gewoon opnieuw spelen. Die ongedwongen sfeer en het feit dat dit het eerste optreden van de band is, geven het optreden echter ook een zekere charme.

De band beschrijft hun eigen muziek als kerstmuziek. Een aantal van hun eigen nummers zijn zelfs regelrechte kerstnummers. De muziek van Smith and Burrows is dan ook uitermate geschikt om op een koude winterdag binnen te draaien terwijl de open haard brandt. Of, zoals in de schouwburg gebeurt: om met gesloten ogen van te genieten.

123

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo

12345
Smith & Burrows foto Crossing Border Den Haag 2011 Smith & Burrows foto Crossing Border Den Haag 2011 Smith & Burrows foto Crossing Border Den Haag 2011 Smith & Burrows foto Crossing Border Den Haag 2011 Smith & Burrows foto Crossing Border Den Haag 2011 Smith & Burrows foto Crossing Border Den Haag 2011 Smith & Burrows foto Crossing Border Den Haag 2011 Smith & Burrows foto Crossing Border Den Haag 2011 Oscar And The Wolf foto Crossing Border Den Haag 2011 Oscar And The Wolf foto Crossing Border Den Haag 2011  foto Crossing Border Den Haag 2011 Laura Marling foto Crossing Border Den Haag 2011

12345

STRP FESTIVAL 2011

I LOVE TECHNO 2011 Het grootste jaarlijkse techno-evenement van de Benelux, I Love Techno, vond...