VERSLAG: Neurotic Deathfest 2012

Festivalinfo was aanwezig op Neurotic Deathfest 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 69 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Neurotic Deathfest - vrijdag 2 maart

Grindcore in de grote zaal van de Tilburgse 013? Juist: Neurotic Deathfest is weer begonnen. Het jaarlijkse death/grind feestje wordt geopend de Franse band Benighted. De band is in Nederland niet erg bekend. Toch is iedereen al op tijd aanwezig, ruim 1500 man aanschouwen een erg strak optreden van deze mannen, die het half uur speeltijd met gemak opvullen.

De Schotse formatie Cerebral Bore is een van de bands die als laatste werd bevestigd voor deze editie van Neurotic Deathfest. De tournee in Amerika ging niet door, dus staat de groep hier voor het derde op-een-volgende jaar. De zangeres van de grindformatie is een jonge Nederlandse blondine met een zwaardere strot dan andere metal zangeressen als Angela Gossow. Het debuut album dat afgelopen jaar uit kwam is een van de sterkste deathmetal platen van afgelopen jaar en het publiek kan dan ook rekenen op veel support in Tilburg.

De Zweedse band Vomitory is sinds enkele jaren steeds actiever op tournee. Dit jaar doet de band echter een paar exclusieve shows, waarbij ze naast grote festivals als Hellfest en Obscene Extreme gewoon in 013 staan. De typisch Zweedse melodische death metal gaat er bij het publiek in als zoete koek. Het enige minpuntje van de band is dat de zang, waarbij het lijkt alsof hij elk nummer hetzelfde zingt.

Asphyx begint voor een slechts voor de helft gevulde zaal. De band krijgt in Nederland weinig aandacht, maar het nieuwe album knalt halder dan ooit tevoren. Een week voor de cd presentatie in de Willemeen in Arnhem wordt het neurotische publiek getrakteerd op een voorproefje van de nieuwe album met onder andere de gelijknamige single Death Hammer. De hele set zit perfect in elkaar, afwisselend met snellere beuknummers en langzame doom. Martin van Drunen is een van de beste, zo niet de beste metal zanger van Nederland, en dat bewijst hij keer op keer met Asphyx.

Op het affiche van dit jaar staan weer veel mooie namen, naar het Nederlands vertaald bestaat het programma vandaag onder andere uit ‘Napalm Dood’, ‘Braakmiddel’ en ‘Godslasteraar’. De meest opvallende naam van de dag is toch de band Sublime Cadaveric Decomposition (‘Sublieme Postmortale Afbraak’). Deze Franse grinders timmeren intussen al 15 jaar aan de weg, waarbij ze sinds 2006 zelfs tekst zingen in plaats van geschreeuw en geknor, hoewel er voor het gehoor weinig verschil is. De grinders hebben het op Neurotic Deathfest duidelijk naar hun zin en spelen het korte half uur makkelijk vol.

Napalm Death is de headliner van de vrijdag. Barney & co hebben een net een nieuw album opgeleverd getiteld Utilitarian en tourt deze maanden door Europa om de plaat aan de man te brengen. De set van een uur bestaat dan ook uit redelijk wat nieuw werk. Gelukkig duurt het gemiddelde nummer van de Britten nog geen drie minuten, waardoor de zaal in ieder geval ook getrakteerd wordt op een lange lijst van oudjes waarbij natuurlijk het bekende ‘You Suffer’ niet ontbreekt. Voor de mensen die Napalm Death te hard vinden of niet begrijpen heeft Barney ook een goede tip: “Niet teveel denken, gewoon genieten!”.

123

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

123456
Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Psycroptic foto Neurotic Deathfest 2012 Leng Tch'e foto Neurotic Deathfest 2012 Leng Tch'e foto Neurotic Deathfest 2012 Leng Tch'e foto Neurotic Deathfest 2012 Leng Tch'e foto Neurotic Deathfest 2012 Acheron foto Neurotic Deathfest 2012 Acheron foto Neurotic Deathfest 2012

123456

5 DAYS OFF 2012De twaalfde editie van 5 Days Off bracht naast de gebruikelijke stromingen...

PINKPOP PERSCONFERENTIE 2012 Vanmiddag werd in Paradiso de jaarlijkse Pinkpop Persconferentie gehouden....