VERSLAG: Optimus Primavera Sound 2012

Festivalinfo was aanwezig op Optimus Primavera Sound 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 109 foto's.

123

Optimus Primavera Sound 2012

Het Primavera Sound festival in Barcelona heeft sinds dit jaar een editie in Portugal. Omdat zon, muziek en een park in principe altijd een goede combinatie zijn, lijkt dit bij voorbaat al een goed plan. De weersvoorspellingen zijn echter niet al te positief, maar het lijkt mee te vallen.

Dag 1

Op de eerste dag van het festival worden er twee van de vier podia gebruikt. De rij bij de ingang is wat onhandig lang, omdat iedereen buiten het terrein zijn polsbandje moet halen. Eenmaal binnen is duidelijk dat het Parque da Cidade een prachtige locatie is. Ruim opgezet, heuvelachtig, redelijk wat bebossing en een klein zonnetje zorgen voor een goede stemming. De vijf minuten die het deze avond regent nemen de bezoekers voor lief.

De eerste band van de dag na de rij bij de ingang is Atlas Sound. En het moet gezegd worden: een festival had beter kunnen beginnen. Bradford Cox (ook bekend van Deerhunter), heeft het geluid op het podium niet mee. Het staat aardig vol bij het ‘tweede podium’. Het wordt iets beter naar het einde toe, maar best was het niet.

De volgende act maakt dat ruimschoots goed. Fransman Yann Tiersen geeft een geweldige show op het hoofdpodium. Niet met de muziek uit de film Amélie, waar veel mensen hem van kennen, maar met fellere, meer experimentele muziek. De stukken waarbij hij de viool ter hand neemt vormen het hoogtepunt in een prima set.

Vervolgens blijkt dat het qua randvoorwaarden niet zo heel handig geregeld is op de eerste dag. Het aantal toiletten lijkt wat weinig en zeker het aanbod van het eten (niet heel breed, maar oke) is te mager. Slechts op één plek kan eten gehaald worden, waardoor iedereen daar ook in de rij beland. De drankkraampjes verkopen zakjes chips, dus een tijdelijke oplossing zorgt voor wat verlichting.

Ondertussen is op het tweede podium The Drums begonnen. Ze spelen zeker niet slecht, maar het is allemaal wat braaf en degelijk. Met een line-up bestaande uit veel bands uit hetzelfde genre is dit niet de uitschieter waar iedereen op zit te wachten. Wie wel ruimschoots aan de verwachtingen voldoet zijn de oudgedienden van Suede. Brett Anderson heeft geen enkele moeite met deze festivalwei en omdat het inmiddels donker is geworden in Porto, geeft de lichtshow nog wat extra glans aan dit optreden.

De laatste band op het tweede podium is op het laatste moment aan de line-up toegevoegd. Mercury Rev vervangt Explosion In The Sky en doet dat vrij simpel. Gewoon elk nummer spelen alsof het je allerlaatste is. De albums van Mercury Rev zijn misschien niet altijd even overtuigend, maar live hebben ze het prima voor elkaar. Gewapend met een fles drank werkt Jonathan Donahue zich tot grote tevredenheid van het publiek door de setlist heen.

Al met al een prima eerste dag, goede optredens, weinig neerslag en een prima locatie. Voor morgen, meer podia, meer keuze en een beter moment uitzoeken om te gaan eten.

123

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12345678910
Wilco foto Optimus Primavera Sound 2012 Wilco foto Optimus Primavera Sound 2012 Wilco foto Optimus Primavera Sound 2012 Wilco foto Optimus Primavera Sound 2012 Wilco foto Optimus Primavera Sound 2012 Wilco foto Optimus Primavera Sound 2012 Wilco foto Optimus Primavera Sound 2012 The Walkmen foto Optimus Primavera Sound 2012 The Walkmen foto Optimus Primavera Sound 2012 The Walkmen foto Optimus Primavera Sound 2012 The Walkmen foto Optimus Primavera Sound 2012 The Walkmen foto Optimus Primavera Sound 2012

12345678910

TORENPOP 2012Op zaterdag 9 juni 2012 vond in Amersfoort het jaarlijkse festival Torenpop...

MAWAZINE 2012 Wie niet beter weet, zou denken dat de grenzen van festivals grofweg ophouden...