VERSLAG: Optimus Primavera Sound 2012

Festivalinfo was aanwezig op Optimus Primavera Sound 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 109 foto's.

123

Optimus Primavera Sound 2012

Dag twee begint met mooie bands op het enige overdekte podium van Optimus Primavera Sound. Dat is ook meteen het kleinste podium, maar voor Other Lives maakt dat niets uit. De mensen weten het podium te vinden en de band wordt goed ontvangen. Gezien het enthousiasme bij het publiek was een plek later op de dag zeker niet onterecht geweest.

Op dezelfde locatie staat The War On Drugs die voor iets te weinig mensen een goede set spelen. In het begin hebben ze wat problemen met het geluid, maar daarna speelt de band, die met Slave Ambient een van de beste platen van 2011 maakte, gewoon erg goed.

Op het hoofdpodium is het tijd voor Rufus Wainwright and his band, zoals het programma mooi omschrijft. Een ding is duidelijk: Wainwright is erg goed bij stem. Verder is het een kwestie van haat of liefde. Je kunt hem overdreven en overenthousiast vinden, maar hij doet het wel op zijn manier. De nummers zijn niet allemaal even sterk, maar zeker op piano is hij vandaag geweldig. De cover van ‘One Man Guy’ (van zijn vader, Loudon Wainwright III) is ontzettend goed, mede dankzij de erg goede achtergrondzangeres. Op de vraag of deze act op het hoofdpodium thuis hoort kun je discussiëren.

Op het kleinste podium speelt de band die zelf het meest enthousiast zijn: Chairlift. Door hun enthousiasme (en wellicht de kledingkeuze van zangeres Caroline Polachek) reageert het publiek goed. Nadeel bij dit podium wordt wel langzaam duidelijk: het geluid staat veel te hard, wat gezien de maximale afstand tot het podium totaal onnodig is.

Een graag geziene act op festivals is The Flaming Lips. Nadat je ze een keer gezien hebt kun je jezelf wel afvragen hoe serieus je dit moet nemen. Als je de trucjes met de ballonnen, snippers, enorme poppen en verklede mensen kent blijft er vandaag niet veel over. Wayne Coyne is ontzettend slecht bij stem, wat vooral naar voren komt bij een tenenkrommende versie van ‘Yoshimi Battles the Pink Robots Pt. 1’.

Wie wel goed bij stem is, is Jeff Tweedy, want wat een show geeft Wilco hier op het hoofdpodium. Ontzettend populair en ontzettend onbekend op hetzelfde moment. Geen radiohits, maar bijna altijd een goede show. Het publiek is in enkele minuten overtuigd en gaat anderhalf uur mee in de verhalen van Tweedy en zijn mannen.

Dan volgt het lastigste keuzemoment van het festival. Beach House is waarschijnlijk het meest hippe bandje op het festival (maar vlak The Weeknd en M83 niet uit), maar op het andere podium speelt The Walkmen precies tegelijkertijd. Op het kleinste podium, bij Beach House, is het behoorlijk druk, bij The Walkmen wat minder. Nadeel is ook dat het geschreeuw van Wolves In The Throne Room er bij de rustige nummers doorheen klinkt. Dat doet niets af aan de goede show van de Amerikanen, die dit jaar met Heaven een prima opvolger van de mooie plaat Lisbon uitbrachten.

De afsluiter op het hoofdpodium vandaag is M83. De conclusie is al duidelijk bij de opkomst: een echte festivalband. Een erg mooie lichtshow, fijne nummers, maar een korte set (50 minuten). De nummers blijven soms hangen in de opbouw en missen nog een climax. Desondanks een prima afsluiter op dit tijdstip.

123

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12345678910
Yo La Tengo foto Optimus Primavera Sound 2012 Tennis foto Optimus Primavera Sound 2012 Tennis foto Optimus Primavera Sound 2012 Tennis foto Optimus Primavera Sound 2012 Tennis foto Optimus Primavera Sound 2012 Tennis foto Optimus Primavera Sound 2012 Tennis foto Optimus Primavera Sound 2012 Tennis foto Optimus Primavera Sound 2012  foto Optimus Primavera Sound 2012  foto Optimus Primavera Sound 2012 Rufus Wainwright foto Optimus Primavera Sound 2012 Rufus Wainwright foto Optimus Primavera Sound 2012

12345678910

TORENPOP 2012Op zaterdag 9 juni 2012 vond in Amersfoort het jaarlijkse festival Torenpop...

MAWAZINE 2012 Wie niet beter weet, zou denken dat de grenzen van festivals grofweg ophouden...