VERSLAG: Dour 2006

Festivalinfo was aanwezig op Dour Festival 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 38 foto's.

12345

Derde dag – zaterdag 15 juli 2006

Op deze dag staat vooral rap en hip-hop centraal. Franstalige, Engelse en Nederlandse rap passeert vandaag de revue, maar ook rap door poppen…

La Melodia is een Eindhovense, vrouwelijke rapper en in Nederland volstrekt onbekend. Dat is eigenlijk onterecht, deze wonderschone dame blijkt het tegendeel te bewijzen dat vrouwen niet kunnen rappen. La Melodia overtuigt op Dour en dat is een compliment waard!

Black Bomb A krijgt als Franse metalband in Nederland niet zoveel aandacht. Vandaag maken ze hun terugkeer op Dour en hier kunnen ze rekenen op heel wat fans. Bij het eerste nummer springt één van de zangers al het publiek in om te laten zien dat ze de feedback wel zien zitten. De nummers zijn erg afwisselend en vervelen geen moment in het kleine uurtje.

Ook België heeft hun Di-rect: Janez Detd. De band past niet echt op het festival en er staat dan ook erg weinig publiek bij het open podium. Achterop het podium hangt een vlag van hun laatste album 'Killing Me'. Het viertal begint met de titeltrack van dit album. De muziek is na de helft van de nummers al mee te zingen en niet echt speciaal. Echt een band van een afstandje, zittend in het gras, te zien.

Onze eigen Opgezwolle staat vandaag ook op het podium. Momenteel één van de betere hiphopacts in Nederland en ook België begint het door te krijgen. Hoewel de meeste mensen op het festival Franstalig zijn, krijgt de nederhop zeer veel aanhang. Mensen zingen en bouncen mee tot achterin de tent! Dit is kwaliteitshiphop, hopelijk duurt het niet lang meer voordat Opgezwolle in Nederland de absolute waardering krijgt. Maar goed, mainstream-Nederland is nog altijd in de ban van Lange Frans en Baas B, met hun ronduit truttige interpretatie van de hedendaagse hiphop.

Hoewel de act van Puppetmastaz oogt als een grote grap (een act op de Jan Klaassen-mannier) komen er erg goede gangsterrapteksten uit de kleine poppenmondjes. Naast de muziek is er ook tijd voor Frans cabaret, helaas onverstaanbaar voor de recensent van dit stukje. Jammer is wel dat de jongens ook zelf achter het doek vandaan komen om een paar nummers te doen zonder de poppen, hierdoor verbreken ze eigenlijk de magie.

Tegelijkertijd met de Puppetmastaz, speelt An Pierlé & White Velvet. An Pierlé is een singer-songwriter en dit review kan natuurlijk niet zonder de opmerking dat ze op een skippybal piano speelt. De band speelt veel nummers van het nieuwe, uitstekende album White Velvet. Het tweede gedeelte van het optreden laat de band ook enkele dance-invloeden horen. Een verrassend optreden!

Toen I AM X een paar weken geleden in de P60 in Amstelveen stond, hadden ze maar dertig mensen als publiek. Vandaag is de tent tot de nok toe gevuld. Het sideproject van Chris Corner is ondertussen groter geworden dan zijn Sneaker Pimps. I AM X is goed beïnvloed door bands als Depeche Mode en stilstaan is dan ook niet toegestaan. Naast de wijnverslindende Chris is er ook erg mooie projectie te zien achter op een scherm. Een erg indrukwekend optreden!

Waar zijn alle metalliefhebbers gebleven? Thrash-band The Haunted doet het vandaag wel voor erg weinig publiek. Dit terwijl ze veel meer verdienen. Misschien is het zanger Peter Dolving die de mensen weggejaagd. “We made a new record earlier, most of the people think it’s arrogant to say, but I fucking like it. I’m really proud of it and love it just like I love my wife. I fucking love my wife man! This next song is a song that I put on when I make love to her!

De beste act vandaag en misschien zelfs van het festival is Punish Yourself. Dit is een cyberpunk-band uit Frankrijk die naast harde gitaren ook van flink wat noise houdt. Het podium is afgezien van wat blacklights helemaal donker. Al snel wordt duidelijk dat dit is omdat de bandleden gesminkt zijn met black-lightverf. Wanneer de band een paar nummers heeft gespeeld, komt er een danseres op het podium die naast een snelle striptease ook goed kan omgaan met een slijptol. De band heeft een erg verschillend publiek (dance- en metalliefhebbers), maar dit gaat allemaal prima samen. Zanger VX "cheerleader" 69 bevalt het ook wel en springt het publiek in. Echt een te gek concert dus!

T.Raumschmiere heeft zich reeds bewezen op heel wat grote festivals. Vannacht is ook Dour aan de beurt om overtuigd te worden. De Berlijnse act is vooral bekend geworden bij het grote publiek door de hit Monstertruckdriver, maar naast dit nummer heeft de band veel meer in petto. Het biertje waar zanger Marc Haas mee opkomt is zeker niet zijn eerste. Hij gaat helemaal los en beland regelmatig liggend op het podium.

Helaas krijgt deze dag een nare bijsmaak door een ongeval in het aangelegen meertje.

12345

1234
Apocalyptica foto Dour 2006 Apocalyptica foto Dour 2006 Apocalyptica foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 Infadels foto Dour 2006

1234

METAL AGAINST CANCERHelaas was de schrijver van deze recensie door omstandigheden iets later bij...

NORTH SEA JAZZ 2006 Natuurlijk is de belangrijkste gebeurtenis in North Sea Jazz-land dit jaar de...