VERSLAG: Summer Darkness 2006

Festivalinfo was aanwezig op Summer Darkness 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 35 foto's.

1234

Donderdag 10 augustus

Afgelopen weekend was het weer zover, de vierde editie van het lifestyle event Summer Darkness. Ook ditmaal zorgt dit ervoor dat liefhebbers van de underground gothicmuziek massaal naar Utrecht reizen om van donderdag tot en met zondag vele bandjes te bewonderen. Ook overnachten is dit jaar tegen een kleine vergoeding mogelijk in een plaatselijke gymzaal, zodat de tot laat durende acts en DJ’s zonder problemen bekeken kunnen worden.

Op deze extra vormt Bauhaus de opening van Summer Darkness. Bij dit concert is niet veel van het festival te merken. Tivoli Oudergracht staat vol met Bauhaus-fans, waarvan maar een enkeling het festivalbandje om de pols draagt.

Dat de mensen voor Bauhaus komen is duidelijk te merken bij het voorprogramma. Het publiek is vooral aan het wachten op de hoofdact en duidelijk ‘not amused’ over wat Chants of Maldoror te bieden heeft. De band zelf lijkt hier niet zoveel last van te hebben. De zanger legt zelfs op een bepaald moment uit dat “ze ook aan het wachten zijn op wat erna komt”. Het grootste applaus krijgen ze helaas wanneer ze aankondigen dat ze het laatste nummer gaan inzetten. De show is dik in orde en het enthousiasme van de band maakt het meer dan een leuk voorprogramma.

Na lang op zich gewacht te laten hebben, betreedt Bauhaus eindelijk het podium. Strak en stilzwijgend kijken de heren het publiek in en lang duurt het voordat ze de stilte doorbreken. Wanneer ze eenmaal beginnen kun je duidelijk zien wat voor goede muzikanten het zijn. Doordat Peter Murphy vrijwel het hele concert rechts van het podium zit, wekt dit een redelijk passieve indruk, hetgeen ze goedmaken met een goede live show. De gitarist wisselt zijn gitaar in voor een saxofoon en later zijn plectrum voor een strijkstok. Hoewel de show erg strak is en het ene liedje vloeiend overloopt in het andere, blijkt aan het eind van het optreden toch dat er iets niet botert binnen de band. Nadat alle fans twintig minuten wachten op een toegift, komt de woordvoerder van Summer Darkness het podium op. Hij deelt mede dat er geen toegift komt door problemen binnen de band. Na gegooi met lege bierglazen en boe-geroep, komen ze uiteindelijk toch een toegift spelen. Hoewel dit voorval even voor een vervelende sfeer zorgt, blijft het een goed optreden.

1234

123
Bauhaus foto Summer Darkness 2006 Bauhaus foto Summer Darkness 2006 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2006 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2006 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2006 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2006 The Chants of Maldoror foto Summer Darkness 2006 The Chants of Maldoror foto Summer Darkness 2006 Clan Of Xymox foto Summer Darkness 2006 Clan Of Xymox foto Summer Darkness 2006 Combichrist foto Summer Darkness 2006 Combichrist foto Summer Darkness 2006

123

LOWLANDS 2006Drie dagen en nachten feest in de Flevopolder. Voor de veertiende keer alweer...

SOLAR WEEKEND 2006 De zomer lijkt alweer ver weg, met de regenbuien van deze week. Vorig weekend...