VERSLAG: M'era Luna 2006

Festivalinfo was aanwezig op M'era Luna 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 31 foto's.

123

Zaterdag 12 augustus

Ook in Duitsland word je gefouilleerd wanneer je het festivalterrein op wilt, maar hier niet op eten of drinken. Tot maximaal 1,5 liter mag je dit namelijk gewoon meenemen.

De opener van het festival is het electro-pop trio Sono. Aangezien het nog erg vroeg in de ochtend is (elf uur), is het voor de jongens van deze band afwachten wie er komt kijken. Toch zijn ze erg tevreden met de magere opkomst en bedanken ze ons voor het vroege opstaan. Hoewel het vrij rustig is, wordt het publiek tussen de nummers door toch even gefilmd door de toetsenist. Na twee keer knipperen met je ogen is het optreden alweer voorbij. De jongens hebben maar twintig minuten speeltijd gehad! Echter logisch wanneer je ziet hoe druk het programma voor het weekend is. De zanger wenst ons een fijn festival met veel zon en veel bier!

Het zevenjarige Gothminister staat hier vanmiddag alweer voor de derde keer. Of deze herhaling in het programma terecht is, mogen ze bewijzen tijdens hun veertig minuten durende set. Vorig jaar kwamen de Noorse jongens met hun derde album 'Empire of Dark Salvation' en het was natuurlijk te verwachten dat hiervan veel nummers gespeeld worden. Daarnaast brengt de show veel theater met soms een vette knipoog. De schmink van de leden trekt naast vreemde blikken ook wespen aan. De frontman is na het nummer 'Happiness In Darkness' dan ook blij dat hij naar achteren kan.

Hoewel de leden van Girls under Glass dit jaar alweer twintig jaar een groep vormen, treden ze maar weinig op. Vandaag is zelfs het enige optreden dat dit Duitse trio dit jaar geeft! Opvallend is hoe erg zanger Volker Zacharias de aandacht probeert te trekken van het publiek. Zijn microfoonstandaard staat in het midden, vooraan op het podium, terwijl de rest van de band ergens achterin is weggewerkt. In de lange carrière van de band zijn veel albums verschenen, maar toch worden we voorzien van een covertje. Deze van het nummer 'Frozen', dat helaas veel minder goed is als het originele nummer van Madonna.

Dat de vier leden van Blutengel goed op elkaar zijn ingespeeld, maken ze duidelijk vanaf de eerste minuut. De band bestaat dan ook alweer zeven jaar en spelen vijf jaar in de huidige bezetting. Naast Chris Pohl (zanger), Constance Rudert (zangeres), Eva Pölzig (zangeres) en Sonja (performance) zijn er ook heel wat vrienden opgetrommeld voor de show. Deze vacature gaat van monnik spelen tot en met nepbloed gooien over de danseressen. Vandaag staat het kwartet voor de vierde keer op M’era Luna te spelen en veel publiek zou het niet erg vinden als ze volgend jaar weer geboekt zouden worden!

Hoewel het Zweedse Deathstars Nederland ontwijkt, staan ze wel regelmatig in Duitsland. De industrial metal van deze heren slaat hier duidelijk een stuk beter aan. Het is dan ook één van de weinige optredens waar voorafgaand al publiek staat te wachten. De groep heeft in hun vijfjarige bestaan slechts twee albums afgeleverd. Hierdoor is het geen grote verassing wat we voorgeschoteld krijgen. Naast de muziek is ook het image van de band een belangrijk handelsmerk, want wie houdt er nu niet van zoenende mannen op een podium?

Het Nijmeegse The Gathering op M’era Luna? Wat velen niet weten is dat deze band zeventien jaar geleden is begonnen als een doom-metalband en live nog steeds kan knallen als vroeger. Naast oude(re) nummers is de playlist ook gevuld met nummers van alweer hun achtste album 'Home'. Deze nummers zijn dromeriger en zweveriger dan de voorgaande, maar het publiek kan het duidelijk waarderen.

123

123
Apoptygma Berzerk foto M'era Luna 2006 ASP foto M'era Luna 2006 The Birthday Massacre foto M'era Luna 2006 The Birthday Massacre foto M'era Luna 2006 The Birthday Massacre foto M'era Luna 2006 Clan Of Xymox foto M'era Luna 2006 Clan Of Xymox foto M'era Luna 2006 De/Vision foto M'era Luna 2006 Dope Stars Inc. foto M'era Luna 2006 Dope Stars Inc. foto M'era Luna 2006 Dope Stars Inc. foto M'era Luna 2006 The Gathering foto M'era Luna 2006

123

CULEMBORG BLUES 2006Zaterdag 26 augustus 2006, de dag van het dertiende bluesfestival in...

BOOCH?-FESTIVAL 2006 Op 19 en 20 augustus stond Heerlen voor de negende keer in het teken van het...