VERSLAG: Beeckestijn Pop 2002

Festivalinfo was aanwezig op Beeckestijn Pop 2002 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

VERSLAG: Jeroen Verdel

123

Beecjestijn Pop verslag deel 1

Het nadeel van een gratis festival is dat de bezoekers minder hun best doen om op tijd op het festivalterrein te zijn. Hierdoor is het optreden van danceformatie Mimezine reeds bijna ten einde wanneer Beeckestijnpop voor velen begint. De muziek van Mimezine heeft veel weg van Kosheen. De zangeres doet erg haar best om het festivalpubliek te vermaken, het slaat echter niet aan. Misschien dat iedereen door het optreden van de mannen van reggaeska groep Luie Hond, die hiervoor op hetzelfde podium stonden, wat té ontspannen geworden is?

Susie's Haarlok was recentelijk nog aan het werk te zien in de Melkweg, daar speelden zij in de finale van de Amsterdamse popprijs. Er werden toen ook al weinig concessies aan het publiek gedaan, waardoor zowel de jury als de publieksprijs bij voorbaat een verloren zaak waren. Als je liedjes als ""Gruyere"" (het kaaslied), met een vrolijke humpapa hupelmelodie vaker hoort, dan wordt een optreden vast en zeker een feest der herkenning. Het blijft echter ontoegankelijk, want muziek voor muzikanten en echte luisterfreaks. Het gebruik van een hoorn als blaasinstrument en het bespelen van een fretloze electrische bas trekt in ieder geval wel de nodige aandacht.

Ergens in Eindhoven moet een donker hol zijn, verzadigd van sigarettenrook en bierlucht, dat briljante rockbands uitbraakt. Ook als je niet weet dat The Spades uit Eindhoven komen is de link naar Peter Pan Speedrock snel gelegd, The Spades maken rock die net zo lomp en rauw is als die van hun stadsgenoten en hebben minstens even veel ""attitude"". De boksbeugel die zanger Denvis het hele optreden om zijn rechter vuist heeft is dan ook een goede metafoor voor de muziek. Het grote verschil met PPS is dat the Spades het allemaal ietsjes langzamer doet, niet zo vreemd want aan het moordende tempo van PPS valt nauwelijks te tippen. Ook als zanger Denvis aankondigt dat het tijd is voor een serieuzere toon met een liedje over de liefde stampt de band er even zware riffs uit. Een groot gedeelte van het publiek kan het duidelijk niet helemaal vatten maar degenen die het wel leuk vinden bouwen er ook echt een feestje van met de meest vermakelijke pits die ik in jaren heb gezien.

123

FOTOGRAFIE: Andreas Terlaak

12