VERSLAG: Roadburn 2013

Festivalinfo was aanwezig op Roadburn Festival 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 164 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Roadburn dag 1

De aftrap in de Stage01 van Roadburn 2013 wordt gegeven door CROWN. Twee man sterk bewapend met gitaar, basgitaar en drumcomputer, vuurt het duo om half 4 's middags een berg ruis op het publiek af in de vorm van doom/black metal. Het kleine zaaltje staat tot buiten de deuren vol bij de eerste act van de dag.

The Atlas Moth is niet de enige stoner band dit weekend. Maar gooit wel een stevig portie sludge door de muziek. Technisch lijkt alles niet helemaal lekker te gaan en het publiek lijkt niet heel enthousiast te worden van de band.

Begin jaren 90 tourden ze met bands als Cathedral en Sleep. Nu treed Penance niet vaak meer op. De oude doom metal band die is voortgezet uit de resten van thrash/doom formatie Dream Death, later dit weekend op het programma, slaat alleen niet aan in Tilburg. De Dommelsch Zaal blijft een uur lang erg leeg, terwijl de band een aantal erg leuke nummers ten gehore brengt.

Tussen het vele gitaarwerk in betreed Gravetemple het hoofdpodium. Ondanks het aanwezige drumstel en de gitaar in de handen van een van de bandleden, wordt er geen rock of metal ten gehore gebracht, maar duistere trage drone met een hoofdrol voor Mayhem’s Atilla Chesar die een de hele set in de microfoon staat te grommen. Een uur lang is de halfvolle zaal stil, met deze muur van geluid tegenover zich.

Lantlos bestaat uit het Duitse Herbst en de Franse zanger Stéphane Paut a.k.a. Neige, bekend van onder andere Amesoeurs en Alcest. Laatstgenoemde zal waarschijnlijk de reden zijn waarom het Patronaat helemaal vol is. De black metal van het kwartet wordt gecombineerd met uitstapjes naar doom, drone en jazz. Het geheel vormt een continuerende afwisseling waarmee de aandacht van het publiek een uur lang wordt getrokken.

De eerste van twee High On Fire shows zorgt ervoor dat de grootste zaal van het festival helemaal gevuld is. De band speelt vanavond het volledige debuut album The Art Of Self Defense. Het nieuwere werk is een stuk feller maar dat maakt dit optreden er niet minder om. Het enige minpunt is misschien de omvang van de zaal; ik zou High On Fire graag eens zien optreden in een bomvolle kroeg.

De eerste keer dat Primordial optrad in Tilburg kregen ze de Kleine Zaal van 013 niet vol. Nu, acht jaar verder, staan de Ieren als hoofdact op Roadburn. Het genre waar de muziek van Primordial in te plaatsen is, past niet echt bij Roadburn: black metal vermengt met folk invloeden. Het is dan ook minder druk dan bij voorgangers High On Fire. Desondanks geeft de band een overtuigende show weg, waarbij vooral de zanger opvalt. Het publiek reageert enthousiast, juigt mee en menig hand gaat de lucht in. Primordial is de terechte headliner van vanavond.

Herder=Harder, aldus de band Herder. De afsluiter van de eerste festivaldag is ook gelijk de hardste band van vandaag. De zaal is bij aanvang druk en al snel opent een kolkende moshpit zich voor het podium. Ex- Born From Pain zanger Ché Snelting zit nog niet lang bij de band maar daar is weinig van te merken. De zaal staat op z'n kop en Herder sluit deze dag waardig af.

123

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

1234567891011121314
High On Fire foto Roadburn 2013 High On Fire foto Roadburn 2013  foto Roadburn 2013 Maserati foto Roadburn 2013 Maserati foto Roadburn 2013 Maserati foto Roadburn 2013 Intronaut foto Roadburn 2013 Intronaut foto Roadburn 2013 Intronaut foto Roadburn 2013 The Psychedelic Warlords foto Roadburn 2013 The Psychedelic Warlords foto Roadburn 2013 The Psychedelic Warlords foto Roadburn 2013

1234567891011121314

AKOESTIVAL LENTESTEMMEN 2013In het prachtige doepark Nooterhof in Zwolle vond de eerste versie van het...

3FM AWARDS 2013 Gisteravond was in de Gashouder weer het jaarlijkse 3FM feestje, de 3FM...