VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2013

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 187 foto's.

123

Graspop Metal Meeting 2013 - Zondag

Laat in de middag op de zondag neemt de stoner band Red Fang het podium in de Metaldome in beslag. Met pakkende songs en een geweldige presentatie en een logge sound weten ze het publiek in te pakken. Headbangend ging men door de nummers van Red Fang. Een zeer opvallende stonerrock show.

Ook het kleine broertje van Slipknot was aanwezig, namelijk Stone Sour. De rustigere en vrolijkere variant krijgt het publiek in het begin moeilijk mee. Maar tegen het einde van de show weet Stone Sour met hun melodieuze rock toch het publiek in te palmen. Corey Taylor bewijst zichzelf op het podium aangezien de energie er vanaf spat met een masker, maar ook zonder een masker. De band zal er wel moe van worden dat ze altijd met elkaar worden vergeleken. Na het uitkomen van het tweeluik “House Of Gold & Bones- part 1 en 2” werd Stone Sour weer positief ontvangen bij het publiek. Wat een dijk van een showman is Corey toch.

Een band die de metal-luisteraars duidelijk verdeelt is Ghost. De een vindt het niet meer dan een gimmick met de satanische teksten en poppy sound en dat kostuum. De ander vindt het een geniale band die een duistere sfeer brengt op een andere manier dan de gangbare duistere bands. Deze zeer theatrale band geeft een duistere vorm van een kerkmis in de Marquee I. Papa Emiritus oogt als een duivelse kardinaal die zijn duivelse preken laat horen samen met zijn namelessghouls met toegankelijke maar steengoede nummers. De sfeervolle air van de band geeft een compleet ander gevoel dan je eerder hebt gezien. Het is ook interessant aangezien je niet weet wie de bandleden zijn. Het gaat toch in je hoofd rond wie het toch zijn. Uit het publiek hoor je klanken als “wie weet is het Justin Timberlake die ineens iets anders wilde dan pop”. Wie het ook zijn, de band weet het gevoel over te brengen dat je bij een cult meeting bent en dat je ergens bij hoort, vooral wanneer ze hun nummer “Year Zero” laten horen waarop het publiek HEIL SATAN luidkeels meezingt. Met de teksten die duidelijk gaan over de duistere kant van de munt maar toegankelijkheid zorgt ervoor dat de band een zeer breed publiek trekt.

En dan de headliner waar iedereen op leek te wachten op de zondag: Iron Maiden. De Britse mannen trekken het publiek terug in de goede oude tijd. Het voelt alsof je jezelf waant in de jaren tachtig. Met klassiekers als “2 Minutes To Midnight”, “The Trooper”, “Number Of The Beast”, “Run To The Hills” en noem maar op hoor je het publiek luidkeels meezingen. Het Graspopterein stond afgeladen vol wanneer deze grootheden aan het optreden waren. Het maakte niet uit of je vooraan stond of achteraan op het veld stond, het is feest want Iron Maiden was weer op Graspop. Het geluid was niet erg goed en soms leek de show niet te spetteren zoals het hoorde, maar dat drukte de pret absoluut niet. Iedereen, jong en oud, kent de klassiekers en dat merkte je. Nergens zie je zo’n diversiteit aan leeftijd. De band zal altijd de ideale headliner zijn voor elk festival.

123

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12345678910111213141516
Crucified Barbara foto Graspop Metal Meeting 2013 Crucified Barbara foto Graspop Metal Meeting 2013 Crucified Barbara foto Graspop Metal Meeting 2013 Crucified Barbara foto Graspop Metal Meeting 2013 Heathen foto Graspop Metal Meeting 2013 Heathen foto Graspop Metal Meeting 2013 Heathen foto Graspop Metal Meeting 2013 Varg foto Graspop Metal Meeting 2013 Varg foto Graspop Metal Meeting 2013 Grave Digger foto Graspop Metal Meeting 2013 Grave Digger foto Graspop Metal Meeting 2013 Grave Digger foto Graspop Metal Meeting 2013

12345678910111213141516

PARKPOP 2013Meer dan 250.000 mensen trokken naar Den Haag voor het grootste festival van...

Best Kept Secret 2013