VERSLAG: North Sea Jazz - dag 1

Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 78 foto's.

Naar het North Sea Jazz - dag 2 verslag

VERSLAG: Laura de Lange

North Sea Jazz Festival – Ahoy Rotterdam 12 juli 2013

Het is 12 juli en het is tijd voor alweer de 38e editie van het grootste jazzfestival van Nederland; North Sea Jazz. De line-up is groots en sinds een paar dagen zijn alle kaarten uitverkocht. Het publiek is van elke soort en maat en de zin zit er in.

North Sea Jazz is een festival als geen ander. Modder, baggeren en kamperen. North Sea Jazz is classy, sowieso al omdat het grotendeels in het Ahoy gebouw afspeelt. Behalve eettentjes van verschillende wereldkeukens biedt North Sea Jazz loungebars, muziekwinkels en vele andere faciliteiten. Nadeel is van de locatie van North Sea Jazz is dat het festival een verwarrend terrein heeft. De bijgegeven kaart in het programmaboekje biedt niet een duidelijk beeld van het terrein.

De vrijdag begint met een optreden van de grootse Larry Graham. Larry Graham himself komt op in een wit pak met een bijpassende witte hoed. Samen met zijn band Graham Central Station en gastartiest bassist Mark King brandt het optreden los. Kenmerkend is de slapbass en de dampende beats. Graham zijn muziek is opzwepend en zeer dansbaar. In het middenstuk onstaat er toch een klein inzakmoment. Dit wordt goed opgelost door wel een hele speciale verrassing. Want, wie is die goede gitarist met een afro. Na enige verwarring blijkt het niemand minder dan de gitaargoeroe en groot vriend van North Sea Jazz Prince te zijn! Prince zegt echter geen woord en speelt ook maar 1 nummer mee. Wat een bizar maar geweldig optreden!

Een kwartier na het optreden van Larry Graham is het tijd voor een andere grote naam in Nice namelijk Seasick Steve. Deze voormalig zwerver uit Californië staat voornamelijk bekent vanwege zijn rauwe bluesmuziek op zijn zelfgemaakte gitaren van alle soorten voorwerpen. De ruige Seasick Steve komt op met enkel zijn drummer die er net zo smutzig is als Seasick Steve zelf. Dit baat niet want het optreden is van begin tot het einde goed. De muziek van Seasick Steve lijkt bijna te rock voor North Sea Jazz en dit is ook te merken als Seasick Steve vraagt om interactie met het publiek. Gelukkig voor Steve heeft hij wel de sympathie gewonnen door van het programma De Beste Singersongwriter kandidaat Judy uit te nodigen op het podium. Judy had vorige week de aflevering gewonnen waardoor zij speeltijd kreeg op North Sea Jazz, Steve was gecharmeerd van haar en wel zo gecharmeerd dat zij een serenade toegezongen kreeg. Deze serenade kon ook niet anders dan gezongen worden met een glas wijn, of zoals Steve deed drinken uit de fles. Het optreden was strak en bijzonder mede door alle verschillende bizarre instrumenten.

Van Amerika terug naar Nederland waar in de Missisippi tent Ruben Hein speelde. Ruben Hein is grote vriend van de jazz radiozender Radio 6. Ruben Hein komt op in een donkergroen pak en door de wind die door zijn halflange zwarte haar waait ontstaat er veel gegiechel en gezwijmel bij de vrouwen in het publiek. Buiten de looks is Ruben Hein getalenteerde muzikant. Zijn band is ijzersterk en hij geeft ieder bandlid de ruimte en tijd om zijn talent te laten zien, erg sympathiek. Zeker bij zijn hitsingle Elephants gaat de Missippi tent uit zijn plaat. Ruben Hein maakt heerlijke jazz, perfect voor een lounge en een cocktailtje.

Nog meer van Nederlandse bodem is het laatste optreden van de vrijdag namelijk Caro Emerald. Caro Emerald is een van de bekendste Nederlandse artiesten wereldwijd en boekt vele successen. In 2010 speelde zij voor het laatst op North Sea Jazz maar nu drie jaar later is het de tijd om zich weer te bewijzen. Met een grote band en een strakke zwarte jurk betreedt Emerald het podium. Caro brengt een jaren 50 sfeer met zich mee. De nummers die door de big band gespeeld worden zijn swingend en Emerald weet een strakke show neer te zetten. Wel moet Emerald oppassen niet voor eentonigheid in haar nummers te zorgen omdat ze één bepaald genre neer zet. Dit weet zij goed te voorkomen door vele solo’s en vele muzikale intermezzo’s.

De eerste dag van North Sea Jazz staat als een huis overeind. North Sea is goed georganiseerd en de sfeer is een en al gezelligheid. Echt een festival waar je je oma mee naartoe durft te nemen, het is echt voor jong en oud leuk.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

1234567
Caro Emerald foto North Sea Jazz - dag 1 Caro Emerald foto North Sea Jazz - dag 1 Caro Emerald foto North Sea Jazz - dag 1 Diana Krall foto North Sea Jazz - dag 1 Diana Krall foto North Sea Jazz - dag 1 Diana Krall foto North Sea Jazz - dag 1

1234567

NORTH SEA JAZZ - DAG 2Het is tijd voor de tweede dag van het North Sea Jazz Festival. De zaterdag...

parkpop2013logo