VERSLAG: Rock For People 2013

Festivalinfo was aanwezig op Rock For People 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 35 foto's.

12

Rock For People 2013

De volgende dag is ook het hoofdpodium van Rock For People geopend. Waar deze afgelopen jaar nog T-Mobile Stage werd genoemd, draagt deze nu de naam: Rock For People Stage. Vandaag op het programma op de Rock For People Stage: Dubioza Kolektiv uit Bulgarije, The Gaslight Anthem, Gogol Bordello en de in Tsjechië gigantisch populaire band: The Parov Steller Band. Allemaal zeer feestelijke bands in tegenstelling tot de bands op de Staropramen Stage. Hier staat vandaag een fikse portie metalcore op het programma met The Devil Wears Prada, Royal Republic en A Day To Remember. Op een of andere manier schijnen Tsjechen verslaafd te zijn aan circle pits, dit gebeurt dan vervolgens echt constant door de gehele tent. Voor de rest is het vandaag vooral Papa Roach die de show steelt. Alweer twintig jaar in het vak maar nog steeds knalt deze band als geen ander. De setlist bevat zo goed als enkel en alleen oudere nummers. De nieuwe(re) nummers worden namelijk overgeslagen doordat de set enkele minuten stil lag door stroomuitval. Gelukkig loste frontman Jacoby Shaddix dit goed op door te zeggen: “Fuck you computer! Give us power to play for our Czech friends!”

Na de gehele avond en dag bands te hebben bekeken, is het ’s nachts tijd voor wat Tsjechische dj’s in de Europa Stage. Een podium in een oude vliegtuighanger, vol gebombardeerd met lasers en waar geen rekening wordt gehouden met het in Nederland bekende fenomeen: decibellimiet. De betere Tsjechische dj’s ( zoals DJ Pavel Cejnar) draaien de platen aan mekaar. Overal op het terrein is het overigens feest. Negen van de tien tenten waar drank wordt verkocht heeft een eigen dj staan en bouwt zodoende hun eigen feestje. Wanneer de muziek die wordt gedraaid waar je staat je niet bevalt, loop je een paar meter verder naar de volgende bar waar vervolgens een totaal andere muziekstijl wordt gedraaid, zo zijn enkele bekende dj’s die nog draaien DJ Tráva, Rudeboy, DJ Orbith en Macio & El Jay.

Donderdags is de laatste dag dat er nog internationale bands staan. Op vrijdag staan er namelijk zo goed alleen Tsjechische bands, aangevuld met enkele Slowaakse bands. Vandaag is het wederom ruim dertig graden Celsius waardoor ook vandaag iedereen rustig op gang komt. Het meer op ongeveer twee minuten lopen van het festivalterrein is dan ook dé plek om te zijn naast de verkoelende plekken onder de bomen van het festival. Ook besluiten veel mensen een uitstapje te maken naar Hradec Králové om daar richting een zwembad te gaan. Wanneer het terrein vol begint te lopen valt er één stoet op. In het midden loopt een oudere man, omring door meerdere cameramensen en fiks wat security. Na wat rondvragen blijkt dit Karel Gott te zijn. Zijn hoofd staat ook op de bekers waar ze vandaag bier in schenken. Deze man is een legende in Tsjechië, het meezinggehalte tijdens zijn optreden is dan ook van Guus Meeuwis-achtige praktijken. We verstaan er natuurlijk totaal niks van, maar feest was het zeker. Feest is het ook bij de veulens van Foals, de twee mooie dames van Dubsisters en de Britten van Klaxons. Wat was er nog meer te pruimen? Nou, Queens Of The Stone Age speelde een veel betere set dan op Pinkpop met sublieme visuals en een vernietigende setlist. Ook Modestep en Borgore krijgen iedereen aan het dansen. Vooral de afsluiter van Borgore had niemand zien aankomen, een remix van Asking Alexandria’s ‘The Final Episode’. Met DJ Czech komt er een einde aan ons Rock For People.

De inwoners van Tsjechië feesten vrijdags nog door met helden van het niveau Marco Borsato. Voor ons is het genoeg, want vrijdagmorgen daalt de eerste regen neer op Rock For People. Verkoelend, rustgevend en lamgeslagen stappen wij terug in onze bus naar Nederland. Volgend jaar zijn wij zeker weer te vinden op Rock For People, het vakantiegevoel en feestgehalte was in subliem evenwicht deze week.

12

123
 foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013

123

XO LIVE 2013De 18de editie van Extrema Outdoor is een feit. Het zonnige weer, de goede...

AFRIKAFESTIVAL HERTME 2013 Afrikafestival Hertme viert dit jaar haar 25e verjaardag. Festivalinfo doet...