VERSLAG: Rock For People 2013

Festivalinfo was aanwezig op Rock For People 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 35 foto's.

12

Rock For People 2013

Op vrijdag 5 juli wordt in Tsjechië de christelijke feestdag St. Cyrillus en Methodius gevierd, met als gevolg datde meeste Tsjechen de gehele voorgaande week vrij hebben. In deze week wordt het festival Rock For People georganiseerd op een verlaten vliegveld net buiten Hradec Králové - ruim 100 kilometer ten oosten van Praag. Elk jaar weer weet de organisatie het ultieme vakantiegevoel te verpakken op hun festival. Zo is het terrein gigantisch ruim ingedeeld, ontstaat er nergens drukte en is er naast de muziek nog veel meer te beleven.

De lage prijzen en de gastvrijheid van de Tsjechische bevolking zijn een gigantisch pluspunt te noemen. Waar men in Nederland strak in de gaten wordt gehouden door de security, is de sociale controle hier op en top. Er zijn trouwens meerdere dingen die frappant te noemen zijn wanneer deze gebeuren op een festival. Zo mag je op Rock For People gewoon je skateboard, je step, je fiets of brommer mee het festivalterrein op nemen. Ook rijden er vorkheftrucks rond om de verschillende faciliteiten te bevoorraden, het ambulancepersoneel racet met hun quads over het terrein wanneer er iets is gebeurd. Het mooie hier van; er gebeurt niks. Iedereen stapt netjes aan de kant en er wordt niks gestolen of kapot gemaakt. Waar in Nederland de zakkenrollers afgelopen twee jaar mega actief zijn, heeft zich bij de Rock For People informatiebalie één iemand gemeld die zijn/haar telefoon kwijt is.

Officieel begint het festival pas op woensdag, maar de organisatie heeft besloten de dinsdag al bijna het gehele terrein open te gooien omdat Thirty Seconds To Mars in de gelegenheid was een show te komen spelen. Hiernaast hebben ze nog Amanda Palmer en Bloc Party weten te strikken waardoor deze dag alles behalve een half georganiseerde dag is. Overigens begint het feest al maandagavond buiten het terrein. Naast de 24uurstent is de Bandzone.cz Stage en de Hospůdka Stage te vinden. De Tsjechische bands maken er het beste van onder het genot van het goedkope bier en de eigenlijk niet te pruimen wodka. Uitblinker deze avond is de party-techno-hardcore formatie The Truth Is Out There. Denk aan het wijlen Nederlandse Haribo Macht Kinder Froh maar dan wel serieus. Enfin, bij deze avond hoeven we niet al te lang stil te staan.

De dinsdag komt rond een uur of drie ’s middags op gang. Door het altijd mooie weer met de nodige hoeveelheid zon heeft de organisatie besloten pas later op de dag echt bands in te plannen. Ook vandaag is het zo’n 32 graden Celsius en is het dan ook tot vijf uur in de middag zoeken naar schaduw. De vele parasols, biertenten, wodkatenten en de Jack Daniels ranch zorgen voor verkoeling inclusief vloeistof. De eerste band die vervolgens de energie kan opwekken om in actie te komen zijn de Britten van Bloc Party. Frontman Kele flikt het hem weer. De gehele Staropramen Stage eet uit zijn hand. Trouwens, dit podium staat voortaan in een tent met achterin een tribune en aan de zijkant waar nog eens enkele honderden mensen op de heuvels liggen, staat een groot scherm. Dit na de angstaanjagende tropische storm vorig jaar, waar delen van het podium naar beneden vielen en de rest van het festival op dit stuk werd afgelast. De organisatie heeft dit jaar vijf keer zo veel budget uitgetrokken voor security, ambulancepersoneel, evacuatieplannen en alles wat met veiligheid te maken heeft- aan het einde van de week konden we concluderen dat alles perfect was verlopen.

Via een kleine overstap naar Showcase Stage- The Great Escape voor de Schotten van Young Fathers, is het iets over tien’s avonds tijd voor de band waar deze dag om draait: Thirty Seconds To Mars. Jared Leto is niet de beste zanger, ook niet de beste gitaarspeler, maar de show die deze band neerzet is retestrak. Hit na hit wordt afgevuurd op het Tsjechische publiek, alle clichés worden uit de kast getrokken en er is acrobatiek in overvloed. Nee, Jared Leto is duidelijk geen goeie zanger, hier kunnen we niet eens over gaan discussiëren, maar Thirty Seconds To Mars is live zeker een belevenis die op geen een festival misstaat.

12

123
 foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013  foto Rock For People 2013

123

XO LIVE 2013De 18de editie van Extrema Outdoor is een feit. Het zonnige weer, de goede...

AFRIKAFESTIVAL HERTME 2013 Afrikafestival Hertme viert dit jaar haar 25e verjaardag. Festivalinfo doet...