VERSLAG: Appelpop 2013

Festivalinfo was aanwezig op Appelpop 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 116 foto's.

VERSLAG: Jasper Wognum

Appelpop - zaterdag 14 september

In 2013 is het alweer tijd voor de 22e editie van Appelpop in Tiel. Terwijl de binnenstad zich vermaakt met het fruitcorso, staat er aan de waalkade drie festivalpodia met een voor een gratis festival fantastische line-up. Waar vroeger vooral Nederlandse artiesten Appelpop aandeden, boekt het festival tegenwoordig ook internationale toppers. In 2012 was dit Bush. Dit jaar staan Madness, Therapy? en Goose op het programma. Festivalinfo doet verslag van de Appelpop-zaterdag.

In een miezerig regenbuitje laat Soul Sister Dance Revolution zien en horen dat ze volgend jaar de 3fm award voor beste rockartiest wel willen winnen. Hun geluid is sterk afgeleid van bands als The Killers en Editors. De Haagse band leverde eerder dit jaar het album Playground Kids af en werd deze zomer al druk geplugd door onder andere Nico Dijkshoorn. Ze deden het voorprogramma van stadsgenoten Di-rect en mogen het nu zelf uitvechten op Appelpop. Zeker niet onverdienstelijk, maar wellicht mede door het weer wat lauwtjes ontvangen.

Laura Jansen is onder de indruk van de grootte van de tent en misschien ook wel een beetje geintimideerd. Veel van haar liedjes hebben eigenlijk een intiemere setting nodig. De tent staat hoe dan ook goed vol en John Ewbank kan trots zijn op zijn Amerikaans-Nederlandse protegee. Het op de radio stukgedraaide 'Queen Of Alba' zorgt als afsluiter voor wat vuurwerk.

Vuurwerk is het ook bij Therapy?. Geen siervuurwek, maar knallen. De mannen zijn inmiddels op leeftijd, maar rocken nog altijd hard. Daarbij hebben ze er zelf ook nog steeds zichtbaar veel lol in. Ze filmen zichzelf en maken foto's met hun iPhones. Hun gitaarstemmende roadie staat erbij als een half bandlid, maar gaat het hardst uit zijn dak. Dat doen de wat oudere fans ook in een kolkende pit. Van het gebrek aan een crowdsurfing verbod wordt gretig gebruik gemaakt. Op deze manier kunnen hits als 'Diane' en 'Die Laughing' nog een paar decennia mee.

De mannen van Birth Of Joy zeggen tien uur gereden te hebben vanuit Zwitserland om hier te staan. Ze willen er niets mee zeggen, maar zeggen het toch. Wij zijn er blij mee, want het rockt de pan uit. De meest opvallende troefkaart is hun heerlijke rockorgel. De toetsenist neemt zowel de bas als orgelpartijen voor zijn rekening, wat opzich al een bezienswaardigheid is. Drums, gitaar en schreeuwzang erbij en het feest is compleet. En dat gewoon uit Nederland! De energie spat ervan af, hetgeen zelfs een bejaarde bezoeker aanzet tot een hysterisch dansritueel. Ga deze band checken als je in bent voor een potje vuige MC5 of Doors.

Een tijdje terug mocht Madness op Pinkpop bewijzen dat ze er nog toe doen. Op Appelpop doen ze dat nog eens dunnetjes over. De tent puilt dan ook uit van de mensen. De opening is sterk met een paar bekende hits. Daarna zakt het in elkaar. Een opeenvolging van te langzame minder bekende nummers. Een matige cover van ACDC's 'Highway To Hell' brengt kortsondig wat energie terug in de tent. Aan het einde krijgen we weer hits te horen, maar daarvoor moet je een beetje doorbijten. Het is vooral een leuke naam op de affiche, want echt gedenkwaardig wordt het niet.

Al met al mag er gesproken worden van wederom een geslaagde editie van Appelpop. Het festival wordt wat betreft programmering elk jaar een stukje beter. Dit jaar hadden ze met Kensingon, Opposites en John Coffey alle Nedelandse festivalhits van het jaar te pakken. Aangevuld met wat grote Nederlandse bands als Golden Earring, Racoon en BLØF en een paar internationale uitsmijter in de vorm van Madness, is het een zeer uitgebalanceerd festival. Fijn om te zien dat er zo veel mensen op af komen en dat het publiek zich niet uit het veld liet slaan door het matige weer.

FOTOGRAFIE: René Obdeijn

12345678910
Douwe Bob foto Appelpop 2013 Douwe Bob foto Appelpop 2013 Douwe Bob foto Appelpop 2013 Douwe Bob foto Appelpop 2013 LongStory foto Appelpop 2013 LongStory foto Appelpop 2013 LongStory foto Appelpop 2013 LongStory foto Appelpop 2013 LongStory foto Appelpop 2013 LongStory foto Appelpop 2013 Handsome Poets foto Appelpop 2013 Handsome Poets foto Appelpop 2013

12345678910

VALTIFEST 2013Zaterdag 7 september was het weer zover: Valtifest opende haar hekken op de...

MS DOCKVILLE FESTIVAL 2013 Duitse havenstad Hamburg viert op Europa’s grootste riviereiland Reiherstieg...