VERSLAG: Persistence Tour 2006

Festivalinfo was aanwezig op Persistence Tour 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

VERSLAG: Daniel Calder

12

Persistence Tour 2006 - deel 2

De nieuwe generatie hardcore heeft de zware taak om bands als Sick Of It All, Madball en Agnostic Front op te volgen. Terror maakt dit volgens veel critici waar. Deze furieuze oldschool hardcore band met opvallende lead vocalist Scott Vogel is in geen enkel hardcore-huishouden een onbekende. Sinds hun debuut Lowest Of The Low weet Terror niet van ophouden met touren, nieuwe platen uitbrengen en iedere zaal compleet op zijn kop te zetten. Vanaf opener ‘One With The Underdogs’ weet de band dit ook hier in de 013 te presteren. De set-list is kort, maar zeer gevarieerd. Er komt alleen niet veel werk van het debuutalbum langs. Wel komen de nieuwe nummers van Always The Hard Way hard en strak aan. Ondanks de barricades vliegen er door het opfokken van Scott vogel genoeg mensen door de lucht: “Get the fuck up! I don’t fucking care, jump on eachother’s heads, just find a way to get up!” Een ijzersterk optreden van deze heren!

Melodieuze punk/hardcore uit Canada. Comeback Kid is allang geen onbekende meer. Na het spetterende optreden op Groezrock en met wat Europese tours achter de rug, zou je denken dat de 013 op ontploffen staat. Hoe hard en energiek de band echter speelt, hij krijgt de zaal niet zo aan het bewegen als de twee voorgaande bands presteerden. Nummers als ‘Partners In Crime’ en ‘Die Tonight’ werken niet als het publiek niet alles uit volle borst meeschreeuwt. De setlist is heel aardig en ook aan de band kan het niet hebben gelegen. Voor de liefhebbers staat Comeback Kid in Februari weer in de Melkweg. Voorlopig hoort Comeback Kid nog steeds niet thuis op het grote podium met barrieres.

Set it off, want het is tijd voor New York hardcore! Madball weet vanaf de eerste tonen de zaal op te blazen. In het begin verassend veel oud werk, later in de set komen meer nummers voorbij van hun laatst uitgebrachte plaat Legacy. Een set van deze helden was zelden zo sterk. De breaks komen perfect uit de verf. Alleen Freddy is niet 100% goed bij stem. De publieksreactie is zoals bij iedere Madball-show erg gaaf om te zien: een goede mosh en veel sing-a-longs! Bassist Hoya geeft ondertussen grappig commentaar over Sinterklaas. Het is ook gaaf om te horen dat bands als Madball en Terror veel respect hebben voor Nederlands talent zoals Backfire, Tech 9 en Discipline. Er worden zelfs nummers aan hen opgedragen. Zo zie je maar dat New York hardcore nog steeds hard leeft in de zielen van velen. En er zijn weinig bands die het zo hard en strak kunnen als Madball.

”What’s up everybody? We are Sick Of It All from New York City!” Vanaf dit moment is de toon gezet. Deze klassieke hardcore-formatie begon in 1984 en is nog steeds een van de beste live acts ter wereld. Met hun nieuwe album Death To Tyrants, die zoals vanouds weer knalt, zijn ze door Europa aan het touren om deze goed te promoten. Zoals vaker gedaan opent de band met ‘Good Looking Out’ en meteen is de 013 een absolute chaos. Bij de vorige Resistance Tour werd de bekende ‘wall of death’ tijdens ‘Scratch The Surface’ naar de trappen omhoog verplaatst. Dit blijft degenen die Sick Of It All op hun gemak wilden bekijken vanavond bespaard. De band doet een gave setlist, waarin alle bekende nummers voorbij komen. Het lijkt er even op dat de bassist er niet zoveel zin in heeft, maar gelukkig doet Lou Koller dit met zijn uitstraling en charisma meteen vergeten. Vanavond bewijst Sick Of It All weer eens dat het een geweldige headliner is. Waar en wanneer dan ook!

12

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

12
Terror foto Persistence Tour 2006 Terror foto Persistence Tour 2006 Terror foto Persistence Tour 2006 Comeback Kid foto Persistence Tour 2006 Comeback Kid foto Persistence Tour 2006 Comeback Kid foto Persistence Tour 2006 Madball foto Persistence Tour 2006 Madball foto Persistence Tour 2006 Sick Of It All foto Persistence Tour 2006 Sick Of It All foto Persistence Tour 2006 Sick Of It All foto Persistence Tour 2006 Sick Of It All foto Persistence Tour 2006

12

EMERGE FESTIVAL 2006In november mocht Festivalinfo tien kaarten weggegeven voor het Emerge...

LEVI'S BRAND NEW NIGHT 2006 Spijkerbroekenmerk Levi’s en MTV organiseren vanavond een groot feest in...