VERSLAG: Neurotic Deathfest 2014 - Dag 1

Naar het Neurotic Deathfest 2014 - Dag 2 verslag

VERSLAG: Bas van Poppel

Vrijdag

De tiende editie vorig jaar, dat zou de laatste Neurotic Deathfest zijn. Gelukkig is organisator Ruud Lemmen tot inkeer gekomen, en is anno 2014 de 013 weer drie dagen gevuld met het grootste extreme indoor metalfestival dat Europa kent.

De aftrap begint al vroeg, en na wat uitval en vertraging van treinen is de derde band Aborted al aan het in blazen bij binnenkomst. Dit Belgische quintet geeft op Neurotic Deathfest één van de vijf release shows rondom het achtste album The Necrotic Manifesto. De heren zijn graag geziene gasten in Tilburg; voor de vijfde keer staan ze op het festival, en voor de zevende keer in 013. Desondanks gaat de goremageddon show van deze heren nooit vervelen, getuige de volle zaal op de vroege avond.

Wie Spasm kent krijgt een lach op zijn gezicht zodra de naam voorbij komt. Deze Tsjechen garanderen een freakshow. Ter beeldvorming: De zanger ziet er niet uit als een Chippendale, maar hijst zich wel in een mankini a lá Borat en heeft een masker met een 25 centimeter lange dildo op zijn neus. In het publiek zien we lichtgevende pakken, rare hoedjes, confetti en polonaise. Muziekstijl? Een beetje polka, misschien wat drum&bass, vermengd in een gortig mengsel met goregrind. Feest van start tot eind, met meezinger 'Cheiromania (Masturbation – No Pain, No Gain)' als geslaagde afsluiter.

Een tikkie serieuzer is Massacre uit Florida. Die staat is verantwoordelijk voor bands als Obituary, Six Feet Under en Death. Deze heren zijn ieder ook betrokken geweest bij een of meerdere van deze bands en dat is goed te horen. Pas geleden kwam na zestien jaar het derde studioalbum uit getiteld 'Back From Beyond', die bij fans en critici goed werd ontvangen. Zo overtuigen als op cd doet de band vanavond helaas niet, ze leggen het af tegen het geweld van voorgangers Aborted en het ruige vette geluid van de band die hier na komt.

Pungent Stench, nee sorry, The Church Of Pungent Stench, oh wacht, Schirenc Plays Pungent Stench stond vorig jaar nog in de Kleine Zaal in de Effenaar, en mag nu bijna een uur vullen op het hoofdpodium van 013. Dit drietal uit Oostenrijk heeft een aanzienlijke discografie om te presenteren aan het festival en brengt een muur van geluid in de zaal. Wanneer het laatste nummer 'Vive La Muerte' wordt afgetrapt met 'Uno! Dos! Tres!' lijkt het even een ruige versie van oud Sepultura werk te zijn, maar het is gewoon het bewijs dat Pungent Stench binnen deathmetal op alle fronten vooraan staat.

In 1991 was God Macabre een van de pioneers van de Zweedse deathmetal, een genre waar velen inmiddels bekend mee zijn. Het album The Winterlong… uit 1993 is tot op heden het enige wapenfeit van de band die sinds vorig jaar weer podia onveilig maakt. De band speelt dan ook enkel dit hele album. Vooral liefhebbers van bands als Dismember en Entombed zullen hier enorm van genieten. De Kleine Zaal van 013 is in ieder geval afgeladen vol voor deze heren, die niet helemaal gewend lijken te zijn aan het spelen voor veel publiek.

Terrorizer is de hoofdact van de eerste dag. Legendes is het juiste woord voor deze band. Drummer Pete Sandoval is vooral bekend geworden met Morbid Angel maar maakt daar intussen geen onderdeel meer van uit. Samen met twee nieuwe heren is de band terug leven ingeblazen en zet het drietal een ijzersterke grindset neer bestaande uit het volledige debuut album World Downfall, aangevuld met een cover van Death's 'Infernal Death' en het beste werk van de overige albums. Een perfecte afsluiter voor de openingsavond van NDF 2014.

NEUROTIC DEATHFEST 2014 - DAG 2Na het succes van de eerste dag NDF 2014, gaat dag twee hier dik over heen....

LIFE I LIVE FESTIVAL 2014 Ook dit jaar kwamen er weer zo'n 150.000 bezoekers af op het gratis Life I...