VERSLAG: Pinkpop 2014 - dag 2

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2014 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 41 foto's.

Naar het Pinkpop 2014 - dag 1 verslag
Naar het Pinkpop 2014 - dag 3 verslag

VERSLAG: Laura de Lange

Pinkpop dag 2

Na een dag Pinkpop die moeilijk te overtreffen is, is dag twee van het Pinkpop Festival aangebroken op Landgraaf. Met een druilerig begin van de dag met onweer en grote regenbuien, breekt de zon toch door en is het tijd voor een stralende tweede dag van Pinkpop.

De dag begint met Nederlands eigen Chef Special. De zon begint hier letterlijk en figuurlijk te schijnen. Voor Chef Special gaat er een langgekoesterde wens in vervulling om op Pinkpop Mainstage te staan maar voor het publiek is het net zo mooi dat Chef Special optreedt. Chef Special staat als een huis en laat de zonnestralen nog warmer voelen. Ze weten goed te variëren in hun nummers en zowel te vermaken als ontroeren. Zeker bij het nummer The Biggest Monkey waar een twaalfjarige jongen meeblaast en voor grote vertedering zorgt bij het publiek. Chef’ Special is een perfecte band voor Pinkpop en mag wel de grootste verrassing genoemd worden van het festival.

Om in de zonnige sferen te blijven treden na Chef’ Special de Britse band The Kooks op de Main Stage. The Kooks, bekent om hun zomerse hitjes, zouden prima moeten passen op een festival als Pinkpop. Echter, zijn the Kooks niet op alle fronten even boeiend. Zanger Luke Pritchard zingt elk nummer met het maniertje wat The Kooks zo bekend maakt maar het verveeld na een tijdje wel. De hitjes als Naive en She Moves In Her Own Way zijn de klappers van de show, wanneer de nummers akoestisch gespeeld worden. The Kooks zijn aardig en ze spelen strak maar het is niet geniaal.

Rudimental, onder andere bekent van de befaamde formatie met Macklemore, Maar ook zonder Macklemore weet Rudimental een strakke show neer te zetten. De Rudimental trein dendert door en het publiek wil maar al te graag mee. De beats zijn strak en Rudimental blijkt ook nog eens een uitstekend Hoogtepunt van de show is ongetwijfeld de hit Feel The Love, waarbij Rudimental vraagt om de dames op de schouders te nemen en het hele publiek de liefde voelt die Rudimental weet over te brengen.

Hordes gillende meisjes staan vooraan bij de Main Stage omdat de singer-songwriter van het moment Ed Sheeran gaat optreden. Dat Ed Sheeran ontzettend muzikaal is, is vanaf het eerste moment al te horen. Hij weet bij elk nummer het publiek tot zijn persoonlijke gospel choire te vormen. Ed Sheeran is een rasmuzikant maar ook een zeer goed performer. Hij weet nummers als Be My Husband van Nina Simone naar zich toe te trekken en een geheel eigen versie van te maken. Grootste punt van kritiek voor Ed is dat hij moet leren afscheid te nemen. Bij het nummer Sing vraagt hij het publiek om voor 5 à 10 minuten door te blijven zingen. Met de verwachting dat hij nog terug komt, is niets minder waar en is Ed Sheeran opeens verdwenen van het podium.

Nog meer Britse talent is te vinden op de 3FM Stage waar Paolo Nutini staat te performen. Met veel zwijmelende vrouwen aan de voorste rij lijkt Nutini een stuk serieuzer met het publiek om te gaan dan hij voorheen deed. Nutini had de reputatie dronken en stoned optredens te geven maar daar leek nu (minder) van waar. Nutini lacht, praat en vooral zingt. Met een rauwe soulstem klinken de nummers van zijn nieuwste album Caustic Love nog intiemer en nog krachtiger. Het hoogtepunt is ongetwijfeld Iron Love waarbij hij zichzelf begeleidt met de piano en helemaal opgaat in de muziek. Het is echter jammer dat het optreden maar een uurtje duurt en Paolo daardoor niet hits als New Shoes speelt en een alternatieve versie van Jenny Don’t Be Hasty.

Op de bloedhete Brandbierstage staat niemand minder van John Newman een optreden te geven. Nutini is niet de enige soulvolle Brit die op Pinkpop staat. Newman kan er ook flink een handje van. Het optreden laat wat betreft decor vermoeden alsof er een bigband uit de jaren vijftig staat te performen maar de muziek van Newman neigt meer naar de harde soul. De energie die Newman geeft werkt aanstekelijk en muzikaal gezien is Newman een grote aanwinst voor het Pinkpop Festival. John Newman swingt en kan geweldig performen. Met zijn hit Love Me Again sluit Newman een waardig optreden af. Brandbierstage is voor een artiest als Newman te klein en veel te warm maar zeker een aanrader om live te zien.

De afsluiter van Pinkpop dag twee zijn The Arctic Monkeys. The Arctic Monkeys zijn al veel te zien op Nederlandse festivals als Lowlands en nu keren zij weer terug naar Pinkpop. De kracht bij The Arctic Monkeys ligt voornamelijk bij het Indie opzwepende gedeelte van hun voormalige werk. Het huidige werk van The Arctic Monkeys ligt meer in de psychedelische rock à la Pink Floyd. Hierin slagen zij echter weinig en brengt het ook grote verveling met zich mee. Het publiek haakt flink af en is pas weer wakker bij de uptempo nummer van The Arctic Monkeys. The Arctic Monkeys spelen zeer goed op elkaar in en het is te horen dat de band elkaar muzikaal gezien goed kent. Toch is een band als The Arctic Monkeys geen waardige afsluiter van een mooie tweede Pinkpop dag.

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

1234
Chef'Special foto Pinkpop 2014 - dag 2 Chef'Special foto Pinkpop 2014 - dag 2 Chef'Special foto Pinkpop 2014 - dag 2 Chef'Special foto Pinkpop 2014 - dag 2 Limp Bizkit foto Pinkpop 2014 - dag 2 Limp Bizkit foto Pinkpop 2014 - dag 2 Limp Bizkit foto Pinkpop 2014 - dag 2 Limp Bizkit foto Pinkpop 2014 - dag 2 The Kooks foto Pinkpop 2014 - dag 2 The Kooks foto Pinkpop 2014 - dag 2 The Kooks foto Pinkpop 2014 - dag 2 The Kooks foto Pinkpop 2014 - dag 2

1234

PINKPOP 2014 - DAG 3De laatste dag van het driedaagse festival Pinkpop is aangebroken en deze...

CULTFEST 2014 Tijdens Pinksteren werden de werven en kelders van Utrecht overgenomen en...