VERSLAG: Pinkpop 2014 - dag 3

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2014 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 52 foto's.

Naar het Pinkpop 2014 - dag 2 verslag

VERSLAG: Laura de Lange

Pinkpop dag 3

De laatste dag van het driedaagse festival Pinkpop is aangebroken en deze tweede Pinksterdag staat in het teken van harde, duistere en ruige rockmuziek. Deze maandag verandert Pinkpop meer in Graspop en doopt 3FM deze derde dag om tot Metal Monday. Om toch voor wat licht in de duisternis te zorgen zijn er ook nog genoeg niet-metal bands. Festivalinfo was hier uiteraard bij om verslag van te doen.

Op de 3FM stage staat de Ierse band Kodaline te performen. Kodaline heeft van 3FM onlangs met het nummer ‘All I Want’ de megahit gescoord en vorig jaar stond deze band ook al op Pinkpop op te treden. Kodaline creëert een bepaalde afstand, met name zanger Steve Garrigan, met het publiek en doen dan ook weinig moeite tot interactie met het Pinkpoppubliek. Muzikaal gezien doet Kodaline het goed maar prikkelend is het optreden niet.

Op begint een groot circus genaamd Rob Zombie. Voordat het optreden begint kondigt de vader van Pinkpop Jan Smeets aan dat de verwachte storm mee zal vallen. Op het moment van het optreden van Rob Zombie is de gedachte aan slecht weer ver te zoeken. De zon schijnt hevig en volgens Zombie zelf ‘it is too fucking hot for a rock show’. Ondanks dat het zo fucking heet is, zoals Rob Zombie zo lieflijk verwoord, weet Zombie toch een goede rockshow neer te zetten met zeer sterk gitaarwerk.

In de brandende zon stroomt het om de 3FM stage langzamerhand vol want de meest beroemde Belg van het moment gaat optreden. Stromae stond een aantal maanden terug in een uitverkocht Heineken Music Hall en gaat nog twee concerten geven in het Ziggodome. De show van Stromae is van alles in één. Het is kunst, theater, dans en vooral zang ineen. Stromae weet vanaf het eerste moment het publiek naar zijn hand te zetten en zet een geweldig optreden neer. Bij Formidable performt Stromae ook als een dronken man en wordt bij Papaoutai door zijn bandleden op het podium gedragen als een Ken-pop. Zonde is echter dat een artiest met het kaliber van Stromae niet op een podium als de Main Stage staat, dat verdient Stromae namelijk als geen ander.

Het is de beurt aan jong talent Jake Bugg om het optreden op de 3FM Stage van Stromae te overtreffen. Jake Bugg staat bekent om zijn arrogante houding maar volgens Bugg zelf heeft dit puur te maken met verlegenheid. Bij het optreden geeft Jake Bugg een compleet nieuwe betekenis aan het woord ‘verlegenheid’ want Bugg zegt enkel ‘Hello’ en ‘Thank You, Bye’ tegen het publiek. Door het gebrek aan interactie verslapt de aandacht naar Bugg echter wel. Dit is zonde want Jake Bugg is een zeer goed gitarist. Probleem voor de verslapping van de aandacht heeft ook te maken met dat de nummers van Jake Bugg vaak sterk op elkaar lijken. Pas op het einde weet Jake Bugg de aandacht weer te verkrijgen en overlaat het publiek hem met groots applaus.

De wolken zijn steeds meer duisterder en dreigender en het is tijd voor Arcade Fire om op de 3FM Stage op te treden. De wolken komen steeds meer over Landgraaf heen maar dat baat niks voor Arcade Fire. Door hun muziek vergeet het publiek het dreigende weer en gaat op in het optreden van Arcade Fire. Zanger Win Butler stelt het publiek gerust dat zij zich niet laten tegenhouden door wat regen. Als in een slapstick kwam niet veel later regende het zo hard alsof de hemel uit de lucht viel. Toch houdt Arcade Fire hardnekkig vol en juist door het noodweer en de muzikale expertise van de band is het een optreden om nooit te vergeten.

De wolken en de wind razen steeds heviger en gevaarlijker over het Pinkpop terrein. Jan Smeets waarschuwt de bezoekers vooral rustig te blijven, gebukte te blijven en uit de buurt van tenten en masten te blijven. Duidelijke instructies waardoor er geen sprake was van enige onrust. Logischerwijs kan Metallica niet optreden met dit weer, hoewel het duistere randje van dit weer perfect bij het imago van Metallica had gepast. Na een uur van evacuatie in sporthallen of gehurkt in veiligheid op het veld zitten, is het dan toch echt tijd voor dé afsluiter van Pinkpop, tot groot genoegen van de vele fans. Metallica speelt speciaal een door fans samengestelde setlist. De show is daverend, het is veel maar het is een geweldige afsluiter van een turbulente dag. De ontlading en de spanning, die het slechte weer met zich mee bracht, weet Metallica op een spectaculaire manier te vergeten. Zanger James Hetfield maakt nog een verwijzing naar de storm met het nummer ‘Ride The Lightnig’. Metallica is een passende en terechte afsluiter van Pinkpop dag drie.

Pinkpop 2014, en met name de laatste paar uur, is een editie die de geschiedenisboeken in zal gaan en door de bezoekers niet snel vergeten zal worden. Pinkpop is zeker een festival om te bezoeken.

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

12345
Mastodon foto Pinkpop 2014 - dag 3 Mastodon foto Pinkpop 2014 - dag 3 Mastodon foto Pinkpop 2014 - dag 3 Mastodon foto Pinkpop 2014 - dag 3 Mastodon foto Pinkpop 2014 - dag 3 Mastodon foto Pinkpop 2014 - dag 3 Ghost foto Pinkpop 2014 - dag 3 Ghost foto Pinkpop 2014 - dag 3 Ghost foto Pinkpop 2014 - dag 3 Ghost foto Pinkpop 2014 - dag 3 Ghost foto Pinkpop 2014 - dag 3 Ghost foto Pinkpop 2014 - dag 3

12345

RIBS & BLUES 2014Ribs & Blues tijdens de pinksterdagen in Raalte. Veel artiesten en veel...

Pinkpop2013logo