VERSLAG: Pinkpop 2015 - Vrijdag

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 31 foto's.

Naar het Pinkpop 2015 - Zaterdag verslag

VERSLAG: Laura de Lange

Pinkpop Festival - dag 1

Na een overweldigende 45e editie van Pinkpop in 2014, is het nu zomer van 2015 tijd voor de 46e editie. Ook weer heeft Pinkpop het voor elkaar gekregen om een daverende line-up neer te zetten. Dag 1 van Pinkpop begint op een vrijdag met veel grote namen maar ook veel rumoer over het verwachtte noodweer. Het festival was nog maar net begonnen en de spreekwoordelijke hemel viel naar beneden. Het halfuur-durende noodweer hield maar tot kort aan en de bezoekers van Pinkpop kon hun zonnig humeur doorzetten.

Een van de eerste acts op Pinkpop is de altijd vrolijke Paloma Faith in de Brand Bier Stage. Deze Engelse schone is in Engeland razend populair met een combinatie van soul, pop en uptempo met een rauw en eigenzinnig randje. In Nederland echter heeft Paloma Faith een redelijk grote hit “Can’t Rely On You”, desondanks is de Brand Bier Stage afgeladen met mensen. Paloma Faith ziet er fantastisch uit en de aankleding van de bandleden is strak op elkaar afgestemd. Paloma Faith zingt krachtig en is een zeer aangename stage-persoonlijkheid. Ze weet door humor en enthousiasme het publiek meer te winnen dan op muzikaal front. De show wisselt te veel van muziekstijlen en de show oogt daarom ietwat rommelig aan.

Op de Main Stage verzamelen veel jonge meisjes zich naar voorste vlak om de jonge singersongwriter George Ezra van dichtbij te kunnen bewonderen. Singersongwriters hebben het op de Main Stage altijd zwaarder dan andere acts, door de rustiek van de muziek. George Ezra komt ook enigszins schuchter het podium op en lijkt ook wat overweldigd van het aantal mensen dat voor het reusachtige podium staat. Het sterkste van George Ezra is zijn eigenzinnige en erg interessante stem waarmee hij een groot bereik heeft en boeiende riedels mee zingt. Zijn stem is echter ook zijn zwakste punt want het is vaak wat ongecontroleerd en soms zelfs vals. Het optreden van George Ezra is heerlijk voor op de achtergrond maar George Ezra moet performance- en zang technisch nog veel leren, maar om zijn jonge leeftijd is dit hem vergeven.

De daaropvolgende act op de Main Stage is een van de grote namen van de vrijdag; Elbow. De band Elbow is geen vreemde op het Pinkpop festival en staan ook bekend om het feit dat ze het publiek . Elbow lijkt de rust op Pinkpop na de onrust van het noodweer terug te brengen. De jongens van Elbow zijn ook zeer sympathiek en hebben allen iets aandoenlijks. Toch is het optreden van Elbow een beetje stug, het publiek gaat moeilijk mee, en het magische sfeertje wat normaal gesproken bij Elbow hangt is er haast niet. De magie lijkt pas hervonden op het einde van het optreden met ontroerende nummer ‘Grounds’ For Divorce’.

Van de rustiek van Elbow naar de keiharde rock op de 3fm Stage. De 3fm Stage kleurt t langzaam zwart en de hoge hoeden toren boven de hoofden uit. Logisch, want de legendarisch Slash feat. Miles Kennedy & the Conspirators treden op. Met ditzelfde karaktistieke hoedje en lange haren betreed Slash het podium, Het optreden trekt publiek van verschillende leeftijden en doelgroepen, toch lijkt Slash ervoor te zorgen dat deze groep een soort eenheid is. Slash, Miles Kennedy & the Conspirators spelen vooral hard maar ook retestrak, waardoor het optreden dan ook een groot Guns of Roses gevoel heeft. Slash speelt op een enkele gitaar maar ook op een dubbele gitaar. Wanneer Slash het rifje speelt van ‘Sweet Child O’ Mine’ is het publiek eigenzinnig en is het publiek goed opgewarmd voor Muse.

De afsluiter van dag 1 van Pinkpop is de legendarische band Muse en dit doen ze met een knaller. Muse staat bekend als een show met veel lichtspektakel en het is de vraag of dit op een festivalterrein ook goed tot zijn rechtkomt. Muse lost dit op door visuals te gebruiken die het gevoel geven dat je in een actionvideoclip zit en door attributen te gebruiken als confetti en ballonnen. De show van Muse is strak, hard en super vet. Vocaal gezien was Muse sterk, de solo’s waren goed. Muse heeft bij dit optreden gekozen om voor de ruige gitaarkant te kiezen en ze spelen voornamelijk de grootste hits. Hits als “Supermassive Black Hole’ en ‘Madness’ werd ook met groot gejuich ontvangen. Muse zorgde voor een groot feestje en is een terechte afsluiter van Pinkpop dag 1.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

123
Muse foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Muse foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Muse foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Muse foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Muse foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Muse foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Muse foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators foto Pinkpop 2015 - Vrijdag Elbow foto Pinkpop 2015 - Vrijdag

123

PINKPOP 2015 - ZATERDAGMet een druilige ochtend voor de kampeerders en het noodweer in het...

INTERNATIONAL FESTIVAL OF TECHNOLOGY 2015 'A day of Wonder' is de afsluiting van het International Festival of...