VERSLAG: Dour Festival 2015 - Donderdag

Festivalinfo was aanwezig op Dour Festival 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 46 foto's.

Naar het Dour Festival 2015 - Vrijdag verslag
Bekijk de Dour Festival 2015 - Donderdag foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Dour Donderdag

Om half twee 's middags trapt de eerste volledige festivaldag van Dour 2015 af. Aan Dario Mars and The Guillotines de eer om de dag te openen in de Jupiler Dance tent. Ondanks dat de tent nog erg leeg is zet de band voor de happy few een erg vette show neer.

De Britse supergroep Krokodil heeft de tent waar ze spelen (Cannibal Stage) al een stuk voller. Het zestal (drie gitaristen) heeft zichtbaar ervaring op het podium. Gedurende de show wordt het drukker en drukker vooraan. Een circle pit is snel gevormd en vooraan is het groot feest.

Electro act The Geek x Vrv staat in een tent genaamd 'Le Labo'. Hoewel de afgesloten tent zonder airco ook gewoon 'De Sauna' genoemd kan worden, je verlaat deze tent njet droog.

Sólstafir uit Ijsland is de afgelopen jaren regelmatig te zien geweest op menig festival, de band heeft hopen podiumervaring opgedaan. Vanavond loopt het echter niet helemaal volgens plan; het eerste half uur van de set wordt gekenmerkt door technische problemen. Gelukkig wordt dit in het tweede half uur ruimschoots goed gemaakt. Het cowboypak van de zanger is thuis gebleven en de extra effecten op onder andere gitaar zijn weggelaten, wat voor een intiemere show zorgt.

De Syrische volkszanger Omar Souleyman staat over de jaren heen op steeds grotere podia. De afgeladen tent op Dour is getuige van zijn populariteit. De tent staat op zijn kop en het publiek viert groot feest op de Syrische feestmuziek.

Kvelertak produceert een totaal ander geluid. De met black metal doordrenkte rock n roll van deze Noren gaat er in als zoete koek bij de menigte voor de Cannibal Stage. Wel speelt de band in hun 'normale' kleding en met geleende instrumenten, want de bagage was niet aangekomen. Gelukkig waren de heren slechts tien minuten te laat en konden ze bijna een vol uur optreden.

Hiphop legende KRS-One weet de op één na grootste festivaltent uit te laten puilen. De zanger met hits als 'Sound Of Da Police' en 'Mc's Act Like They Don't Know' werkt zichzelf in het zweet om de tent helemaal los te laten gaan. Wanneer hij iedereen op het podium uitnodigt om met hem te komen feesten wordt het hem wat teveel; de show wordt even stil gelegd om de fans weer achter de barriers te zetten.

Op het hoofdpodium zet Siriusmodeselektor de festivalweide op zijn kop. Het Berlijnse houseduo Modeselektor heeft al meer succesvolle samenwerkingen op zijn naam waaronder Moderat, en heeft ook dit keer goud in handen in combinatie met Siriusmo. De menigte gaat los en zelfs wanneer de lucht grijs wordt en wat regendruppels vallen gaat het feest onverminderd door, hier tipt niemand meer aan vanavond.

FOTOGRAFIE: Jurriaan Hodzelmans

1234
 foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag  foto Dour Festival 2015 - Donderdag

1234

DOUR FESTIVAL 2015 - VRIJDAGDag twee begint iets rustiger na het nachtprogramma van donderdag, wederom is...

EXTREMA OUTDOOR 2015 We waren op Extrema Outdoor! Zie hier het fotoverslag!