VERSLAG: FemME 2015

Festivalinfo was aanwezig op FemME II 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 69 foto's.

Bekijk de FemME 2015 foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Femme - zaterdag

Vrouwen zijn bij het gemiddelde metalconcert in de minderheid. Dat was twintig jaar geleden en dat is nu nog. Het wordt geleidelijk aan wel beter, een goed voorbeeld hiervan is Femme. Het festival vrouwgerichte festival doet goede zaken met een sterk affiche.

Aan de Finse band Unshine de eer om de tweede dag van het festival te openen, dit doen ze verdienstelijk. Het is aardig druk in de Kleine Zaal van de Effenaar. De 'gothic rock' band voldoet aan alle vooroordelen over dit soort bands, echt verrassend zijn ze dan ook niet, maar zeker een lekkere opener.

De meeste mensen die de naam Karmaflow hebben horen vallen, zullen dit kennen als de gelijknamige videogame. De band brengt het verhaal tot leven op het podium. Deze bestaat uit een jong gezelschap met muzikanten die ook in andere bands hoge ogen gooien, zoals Purest of Pain en Scarlet Stories, die later vandaag ook optreden. Echt warm raakt het publiek echter nog niet, ook een gastoptreden van Tristania zangeres Mariangela Demurtas krijgt weinig reactie uit het publiek.

De grote zaal van de Effenaar staat afgeladen vol voor de heren en dame van Stream of Passion. En om het maar kort en krachtig uit te drukken; de band veegt de vloer aan met alle bands die tot nu toe speelden. Dit zestal hoort op ieder podium thuis. De setlist wordt aangevuld met Sonata Arctica's 'I Have A Right'. en krijgt een uur lang de zaal vol met zich mee. Ijzersterk.

De Nederlandse band Scarlet Stories geniet nog maar van weinig bekendheid. Eigenlijk onbegrijpelijk gezien de show die de band neer zet. Hou je van Opeth? Of misschien wat Anathema of zelfs wat Avatarium? Scarlet Stories, dames en heren, is een bijzonder vaardige band waar we hopelijk nog vaak van genieten op de Nederlandse podia; absoluut de moeite van het bezoeken, luisteren en bekijken waard.

Luciferian Light Orchestra bracht dit jaar een gelimiteerd album uit en is eigenlijk een project van Therion mastermind Johnsson. Het werk van de band bestaat uit nummers die voor Therion zijn geschreven maar te 'oud' klonken. Wat hou je over? 70's occulte rock, gepresenteerd door gemaskerde Therion leden en een kundige zangeres wiens naam onbekend blijft.

Een opvallende verschijning op het podium is de Britse band Dyonisis. De gitarist staat dagdromend heen en weer te wiegen terwijl de kleine basgitarist met zijn opvallende baard opgefokt om zich heen kijkt. Het meest opvallende aan de twee zangeressen van de groep is de afwisselende kwaliteit en de totaal verschillende uitstraling. De leadzangeres haalt zowel met haar stem als lichaam regelmatig uit, terwijl de dame naast haar statisch in de microfoon zingt. De drumcomputer maakt het plaatje af. Geen muzikaal hoogtepunt, maar leuk om te zien.

Het uit Hannover afkomstige Cripper weet altijd goed op te vallen uit de menigte. Bewapend met plaksnor en met het haar weggestopt onder een pet, opent zangeres Britta als Freddy Mercury look-a-like een dik half uur vol harde thrash metal. Geluidstechnisch klinkt alles niet perfect, maar dat deert niet. De band sluit vol overgave af met een dikke middelvinger en een 'Fuck you!', als teken van liefde en vriendschap.

Hoofdact van Femme 2015 is Therion. De band heeft sinds de vorige keer dat ze in Nederland stonden een nieuwe zangeres aangetrokken, waarbij de band misschien wat inlevert qua sexappeal maar zangtechnisch een stapje vooruit gaat. De Grote Zaal in Eindhoven staat afgeladen vol voor de Zweedse formatie, die een best-of set presenteert. Van de laatste uitgebrachte Franstalig cd wordt geen werk gespeeld, maar wel veel van platen als Sirius B en Lemuria, en uiteraard werk van Vovin en Theli. Het levert een erg sterk optreden voor waarbij de band het publiek helemaal mee krijgt. Therion is de perfecte headliner voor Femme, als een van de eerste bands om metal en opera te vermengen tot een aantrekkelijk geheel.

Net voor de show van Therion is de volgende editie al weer aangekondigd, eind september 2016 zal het festival nog grootser worden neergezet. Met vanaf nu een organisatie van vier in plaats van één man, dat belooft wat voor volgend jaar!

FOTOGRAFIE: Jarka van der Velden

123456
Nymeria foto FemME 2015 Nymeria foto FemME 2015 Nymeria foto FemME 2015 Nymeria foto FemME 2015 End of the Dream foto FemME 2015 Stream of Passion foto FemME 2015 Stream of Passion foto FemME 2015 Stream of Passion foto FemME 2015 Stream of Passion foto FemME 2015 Stream of Passion foto FemME 2015 Scarlet Stories foto FemME 2015 Scarlet Stories foto FemME 2015

123456

AMSTERDAM MUSIC FESTIVAL 2015 - ZATERDAGEen ontploffende Amsterdam Arena, anders kun je dag twee van het Amsterdam...

Amsterdam Music Festival