VERSLAG: Elektra's Tuinfeest 2007

Festivalinfo was aanwezig op Elektra's Tuinfeest 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Elektra's Tuinfeest 2007

Vandaag houdt jongerencentrum Elektra voor de zevenendertigste maal hun befaamde Tuinfeest. Dit festijn vind plaats op het naastgelegen drassige grasveld. De line-up van dit gratis festival wordt elk jaar beter en heeft dit jaar haar (voorlopige) climax bereikt. Grote namen uit binnen en buitenland zijn vandaag in een stoet naar Sliedrecht vertrokken voor een optreden.

Het festival trapt af met de grunge band KinKobra uit Gorinchem. Slechts een enkele vroege bezoeker is getuige, ook tijdens rapper Tim Beumers is het niet veel drukker. Hij grapt er zelfs om en de communicatie en het enthousiasme komt duidelijk van één kant. De verwachte 2000 bezoekers hebben de weg naar de groene vlakte zichtbaar nog niet gevonden.

Het is momenteel erg stil rond het Rotterdamse Face Tomorrow, maar de fans zijn ze gelukkig niet vergeten. Tijdens deze 'grote binnenlandse' naam is het gelukkig al een stuk drukker in het publiek. Het vijftal verteld niet stilgezeten te hebben en schotelt ons veel nieuwe nummers voor. Niet iedereen is te spreken over deze nummers en er klinkt een 'emo!' richting het podium. Zanger Jelle Schrooten reageert 'Hey! Dit is geen emo hoor, dit is pop rock!'. Toch bekennen ze wel wat emotionele nummers te hebben wanneer ze starten met een nummer voor de aanwezige 'softies'.
Echt los wil het publiek nog niet gaan. Op het podium gaat het er echter wilder aan toen. De gitaren slingeren alle kanten op en de bandleden zijn niet te betrappen op terughoudend gedrag.

Jaya The Cat, een band die erg veel publiek trekt staat ergens midden op de dag te spelen. Dit omdat ze dubbel geboekt zijn en al snel weer richting Papendrecht moeten. Zanger/Gitarist Geoff Lagadec verteld eerst hier nog het zonnetje te willen laten schijnen. Wanneer het inderdaad opklaart en de paraplu’s weg kunnen, kijkt Lagadec tevreden. Dit terwijl het de fans weinig uitmaakt, regen of zon, het skanken gebeurt toch wel. Het negental komt binnenkort hun nieuwe album presenteren in de Amsterdamse Melkweg, genoeg reden om ze met deze nieuwe nummers op zak weer eens uit te nodigen in Sliedrecht. Want het publiek wil meer!

Helemaal uit het verre België komt vandaag de hardrockband El Guapo Stuntteam. Deze is in thuisland een grote naam, maar kan vandaag rekenen op weinig response. De band speel stug door en probeert nog voet aan de grond te krijgen met typische grappen en grollen over het publiek. Nog niet dronken genoeg? Maken we dan zulke teringherrie? Het mag allemaal niet baten, het publiek blijft lauw en onze zuiderburen verlaten dan ook vervroegd het podium.

Delain doet het tot nu toe nog het best. Ze doen hun ding door te spelen en de stiltes tussen de nummers op te leuken met commentaar. Het maakt allemaal niets uit, het publiek vind het prachtig! Het is nu dermate druk dat zelfs een aantal enthousiaste headbangers haast tegen het podium staan aan te 'rijen'.

Doordat het festival naast een verzorgingshuis wordt gehouden mag het niet tot laat doorgaan. Niet elk oudje is blijkbaar verzekerd van een hoortoestel met uitknop. De laatste bands van deze avond gaan dan ook binnen door. Hier met onder andere de ska band De Hardheid. Welke zoals altijd een feest weet te maken en een perfecte afsluiter is.

Het is de organisatie gelukt om een perfecte dag te maken met voor ieder wat wils. Zelfs het weer zit mee, dit terwijl de voorspellingen niet veel goeds waren. Volgend jaar weer, hopelijk dan met nóg betere en grotere namen. Wat begon als lauw festival op gras, eindigde in een kolkende massa in huis.

12
Delain foto Elektra's Tuinfeest 2007 Delain foto Elektra's Tuinfeest 2007 Delain foto Elektra's Tuinfeest 2007 Delain foto Elektra's Tuinfeest 2007 El Guapo Stuntteam foto Elektra's Tuinfeest 2007 El Guapo Stuntteam foto Elektra's Tuinfeest 2007 El Guapo Stuntteam foto Elektra's Tuinfeest 2007 El Guapo Stuntteam foto Elektra's Tuinfeest 2007 Face Tomorrow foto Elektra's Tuinfeest 2007 Face Tomorrow foto Elektra's Tuinfeest 2007 Face Tomorrow foto Elektra's Tuinfeest 2007 Face Tomorrow foto Elektra's Tuinfeest 2007

12

ROCK WERCHTER 2007Rock Werchter is al een aantal jaar op rij verkozen tot beste festival van de...

ARROW ROCK FESTIVAL 2007 Rock uit vervlogen tijden zijn op Arrow Rock Festival het middelpunt van...