VERSLAG: Here Comes The Summer 2016

VERSLAG: Karst Jaarsma

123

Zaterdag

Amber Arcades is geen onbekende met de festivals op Vlieland. Zangeres Annelotte de Graaf vertelt tijdens haar optreden dat ze al verscheidene malen als vrijwilliger heeft meegewerkt aan Into The Great Wide Open. Haar muziek past goed bij het begin van de dag. Amber Arcades speelt lichte pop dat kalmpjes door het bos kabbelt. Annelotte heeft een aangename stem die je mee voert. Het optreden levert een prima opening van de dag op.

Het blijft op zaterdag voorlopig kalm in het bos. Country- en folkzangeres Nadia Reid komt uit Nieuw-Zeeland. Ze wordt vergezeld door één gitarist. De muziek van Nadia Reid doet sterk denken aan Lucinda Williams. De stem van Nadia nodigt uit om te luisteren naar haar verhalen. De muzikale begeleiding van de gitarist voegt daar een sfeervolle ondersteuning aan toe. Later is er in de Bolder aandacht voor swingende countryrock met Admiral Freebee. De Belg laat duidelijk horen één van de beste rootsbands van onze zuiderburen te zijn. Aangevuld met twee blazers swingt het optreden de pan uit. We horen een mix van de tekstuele urgentie van Bruce Springsteen, de countryrock van Neil Young en een rock ’n roll geluid dat regelmatig langs de Rolling Stones schuurt. ‘Too Much of Everything’ is het hoogtepunt met een aangenaam stuk mondharmonica. De blazers komen sterk tot hun recht op een cover van Allen Toussaint zijn ‘Get Out Of My Life, Woman’. Admiral Freebee vormt zonder twijfel het hoogtepunt van Here Comes The Summer.

Aansluitend is het op het bospodium gedaan met de rust. Andy Frasco is namelijk gearriveerd! De Amerikaan is al geen onbekende meer in Nederland. Zwarte Cross en Paaspop werden reeds bezocht. In de band vinden we vandaag ook vier Nederlanders terug. De zanger levert een spetterend soulfeest waarbij niks te gek is. Andy bekogelt zijn eigen band met dennenappels, gaat crowdsurfend door het bos heen en eindigt ondergedompeld onder een groep kinderen die massaal het podium bestormt. Het publiek vindt het fantastisch en viert hossend het leven.

Vaudou Game is vanwege de voortreffelijke weersomstandigheden vanuit de Bolder naar het bospodium verplaatst. De band bezocht Vlieland eerder. De funk klinkt aangenaam, maar weet nergens het publiek daadwerkelijk in trance te krijgen. Dat lukt beter wanneer gastzanger Roger Damawuzan het podium beklimt. De James Browne van Togo krijgt meer contact met het publiek en zijn stem is een stuk soepeler. Zo sluit het optreden toch nog swingend af.

Bij The Aggrolites kan men vervolgens de dansschoenen nog even aanhouden. De Californische band draait al sinds 2002 mee in de reggae. Haar repertoire is een mix van ska, rocksteady en soul. De band bestaat uit één keyboardspeler, drie man op de verschillende gitaren en één drummer. Met name het keyboard geeft The Aggrolites haar aangenaam swingende geluid mee. Op het einde van deze warm dag is het goed afkoelen met de makkelijke rocksteady van deze mannen. Tijdens afsluiter ‘Don’t Let Me Down’ zingt de zaal van voor tot achter mee. Reggae is een genre dat niet vaak op Vlieland staat, maar zeker goed aansluit bij de relaxte vibes van het eiland.

123

RIBS & BLUES 2016Elk jaar combineert Ribs & Blues het beste van twee werelden: ribs en muziek!...

BEVRIJDINGSPOP HAARLEM 2016 Festivalinfo vierde de vrijheid in Haarlem met Bevrijdingspop! Zie hier het...