VERSLAG: Here Comes The Summer 2016

VERSLAG: Karst Jaarsma

123

Vrijdag

In de lente vindt op Vlieland sinds enige jaren Here Comes The Summer plaats. Het kleinere broertje van het succesvolle Into The Great Wide Open groeit gestaag, waarbij dit jaar het bospodium verder uitgebreid werd. Het festival doet dit jaar haar naam eer aan. De zomer werd officieel ingeluid met tropische temperaturen. Nederland was de warmste plek van Europa. Dat creëert de perfecte weersomstandigheden voor enkele dagen zon, aangename optredens en lekker in het bos zitten met een verfrissend drankje. Naast een hoofdpodium in De Bolder, het hoofdgebouw van de camping, is er in het bos een intiem podium. Hier is het aangenaam vertoeven met de zomerse temperaturen. Ook vind men hier de uiteenlopende kinderactiviteiten en restaurants die de sfeer verhogen. Geregeld lopen er kinderen met eigen gemaakte gitaren en gepimpte knuffels voorbij.

Op het programma staat een combinatie van opkomende bandjes en gevestigde namen uit het kleine clubcircuit. Eén van de opkomende Nederlandse bands die op het intieme bospodium staan is Jo Goes Hunting. Jimmi Hueting heeft alle muziek voor zijn debuutalbum zelf opgenomen. Op het podium wordt hij vandaag ondersteund door een uitgebreide band. De muziek van Jo Goes Hunting is niet de meest makkelijke kost. Poppy liedjes worden ondersteund door uitgebreide instrumentale aanvullingen. Regelmatig schuurt het lekker, op enkele momenten worden de ritmes echter erg ingewikkeld. Flying Horseman vist uit dezelfde vijver. Bij de Belgische band is er alleen wat meer aandacht voor blues ritmes. Instrumentaal zit het bij Flying Horseman dik in orde, vooral het gitaarspel is sfeerverhogend. De nummers bezweren dan ook al snel het publiek.

Bob Log III pakt aan het begin van de avond het bos in met zijn gekheid. De muzikant bespeeld gitaar en drums als one man band. Hij is gekleed in een kostuum van een levende kanonsbal met een motorhelm verbonden aan een telefoonontvanger. De stem vervormer geeft zijn muziek een rauw gevoel. Het blues-punk feest wordt enthousiast ontvangen.

De mannen van DMA’s komen uit Australië. De band wordt al maanden getipt als dé nieuwe Britpop belofte. DMA’s bezochten reeds Lowlands en London Calling. Gekleed in trainingspakken, bloesjes en petjes doet het gezelschap in alles aan de stereotype Britpop denken. Hoewel geen hitmateriaal, zijn de liedjes van DMA’s dik in orde. Echt leuk wordt het optreden echter nergens. De nonchalante houding straalt er aan alles af. Pas tegen het einde van het optreden staan de heren zichzelf een glimlach toe, niemand lijkt het naar de zin te hebben. Dit staat in schril contrast tot het vrolijke hippiegevoel dat op dit festival heerst. DMA's slaat daardoor ook flink de plank mis.

123

RIBS & BLUES 2016Elk jaar combineert Ribs & Blues het beste van twee werelden: ribs en muziek!...

BEVRIJDINGSPOP HAARLEM 2016 Festivalinfo vierde de vrijheid in Haarlem met Bevrijdingspop! Zie hier het...