VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2016 dag 3

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 89 foto's.

Naar het Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 verslag
Bekijk de Graspop Metal Meeting 2016 dag 3 foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Zondag

De derde dag van Graspop begint zonnig. De Belgische festivalorganisatie heeft hard gewerkt om het terrein beter begaanbaar te maken. Overal liggen houtsnippers en platen, en de organisatie heeft gezorgd voor veel extra parkeerplekken, die noodzakelijk waren door de onbegaanbare parkeerweilanden.

The Raven Age opent de derde dag. De band met onder andere George Harris (de zoon van...) is op tour met Iron Maiden en verzorgt de aftrap met verve. De catchy heavy metal is geen moment spannend, maar wel goed verzorgd. De charismatische frontman weet het publiek goed mee te krijgen op de vroege zondag.

Delain is de tweede band op de zondag van Graspop en weet de toon wat sterker neer te zetten. Werkelijk alles klopt aan de show van dit Nederlandse vijftal. De band heeft zelf net zoveel plezier als het publiek, dat zwetend in de warme zon uit zijn dak gaat. En deze show is maar een voorproefje, later dit jaar komt er een nieuw album en een speciale DVD opname in de Paradiso!

De oldschool thrashers van Overkill brengen een compleet ander geluid. De oldschool thrash show wordt tussen de nummers door moeiteloos aan elkaar gebabbeld door zanger 'Blitz' en is daardoor een genot om te aanschouwen. Muzikaal is er weinig bijzonders, gewoon hele goede ouderwetse thrash metal.

Nederlands thrash glorie Legion of the Damned staat weer op Graspop! De band speelt het volledige eerste album Malevolent Rapture dit live. En hoe? Nou, snel en hard! Sinds de release is de band een gitarist rijker, en dat maakt de plaat vol sterke nummers extra fijn om aan te horen. De show is ook dik in orde. Deze wordt ondersteund door de nodige pyro, dus het is zweten vooraan. Een van de gaafste bands van de lage landen op dit moment is later dit jaar nog te zien op een kleine tour door Nederland, mis het niet.

Het Amerikaanse instituut Trivium is al enkele jaren niet meer weg te denken van de festivals. Ieder jaar staan de heren wel in Europa, en keer op keer krijgen ze meer respect van de doorgewinterde metalheads. Eerder was de band al het hoogtepunt op de vooravond van Graspop waar ze als special guest stonden, maar vandaag doet de band dat nog eens dik over. Dat de band als laatste band voor Iron Maiden speelt zegt genoeg over hoe groot ze inmiddels zijn, en dat is dik verdiend.

Iron Maiden is op tour met hun Boeing 747, wat de band de nodige aandacht mee geeft. Een deel van het ingevlogen podium is al de hele dag te zien op de achtergrond bij iedere andere band, maar de volledige show blijft enorm. Geen moment is het drukker op het festivalterrein dan tijdens de show van de Britten. De band heeft een nieuw album getiteld The Book Of Souls, het eerste deel van de show bestaat uit voornamelijk nummers daarvan.

De band zou het echter best af kunnen zonder nieuwe albums, de show komt namelijk pas echt los in het tweede deel van de speeltijd. Klassiekers als 'Fear Of The Dark' en 'The Trooper' worden luidkeels meegezongen, en de toegift met 'The Number Of The Beast' en 'Wasted Years' is groots. Het enige nadeel aan een band met zoveel werk is het aantal klassiekers dat ze niet kunnen spelen, en dat zijn er veel.

Na de hoofdact spelen Twisted Sister en Behemoth tegelijk, wat voor velen de vervelendste 'clash' van het weekend is. Het Poolse Behemoth staat in de Marquee tent en is gezegend met een goed geluid en veel publiek, ondanks de afscheidsshow die op het andere podium staat. Heel het album The Satanist komt aan bod tijdens de show en wordt aangevuld met slechts vier nummers van de negen overige albums die de band heeft uitgebracht. Maar in tegenstelling tot veel andere bands, is het tiende album verreweg het beste wat de band rondom frontman Nergal heeft voortgebracht. Een ijzersterke afsluiter voor een prima modderige editie van Graspop Metal Meeting. Tot volgend jaar!

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12345678
Twisted Sister foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 3 Twisted Sister foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 3 Twisted Sister foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 3 Twisted Sister foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 3  foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 3

12345678

DOWN THE RABBIT HOLE 2016 - VRIJDAGDe eerste dag van Down The Rabbit Hole 2016 is eentje van modder en muziek....

KIDS 'N BILLIES 2016 Dit weekend vond Kids 'n Billies weer plaats. Festivalinfo was erbij, zie...