VERSLAG: Summer Darkness 2007

Festivalinfo was aanwezig op Summer Darkness 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 25 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis   Kenneth Steffers

1234

Summer Darkness 2007, zaterdag 11 augustus

Zaterdag 11 augustus

Vandaag is de eerste volle dag van het festival. Wanneer de eerste band al om één uur ’s middags begint krijg je pas het echte festivalgevoel. Alle zalen zijn vol geboekt en met allen opvallend rond de avond één uurtje pauze, wat precies lang genoeg is om even ergens in de stad wat eten te halen. Erg fijn dat daar in het programma rekening is mee gehouden.

Op de wereldkaart zullen weinig mensen in één keer Estland kunnen aanwijzen. Als het aan Suicidal Romance ligt komt hier snel verandering in. Onder deze naam brachten Dimitry (zang en programming) en Viktoria (zang) dit jaar hun debuut ‘Love Beyond’ uit. Deze gevuld met romantische pop bijgestaan door remixen van Lost Area en Blutengel. Laatst genoemde is ook precies waar de drie jarige band aan doet denken. De live show – welke gesteund wordt door Maarja, vriendin van de zanger (keyboard en projectie) – en muziek is duidelijk geïnspireerd door deze Duitse band. Het kleine uurtje wat het trio neerzet kan zelfs als een slap aftreksel gezien worden. Los van dit kunnen er nog heel wat puntjes op de vele i’s; zo begint Viktoria soms op een verkeerd moment met zingen – maar corrigeert zichzelf snel – en kijken ze elkaar vaak vragend aan wanneer een nummer is afgelopen. Hoewel hun debuut in Nederland dan niet vlekkeloos is is het wel band met getalenteerde muzikanten. Hopelijk vinden ze met een volgend album en show hun eigen sound.

Stel: je speelt cello en je gaat in de zomer van ´04 naar de muziekwinkel voor je instrument. Je kijkt wat rond en opeens hoor je een meisje praten over een van je favoriete bands, Apocalypitca. Een paar maanden later vorm je met dezelfde persoon een band met invloeden hiervan. Dit overkwam Saskia Le Poole en Eliane Annemaat. Na wat wisselingen is Sundqvist in 2006 compleet samen met Joris Goetze en Joris Ligthard. Met zijn vieren spelen ze celli rockmuziek, wat Joris ook aan de bezoekers verteld vandaag, aangezien buiten op het informatiebord dit verkeerd staat aangegeven. Het oogt rustig in de Nikolai Kerk, maar die vier hebben er zin in en spelen vol concentratie. Niet alleen de bandleden zijn uiterst geconcentreerd, ook de bezoekers houden hun adem in en er wordt pas geklapt wanneer de laatste toon uit de celli door de kerk galmt. Desondanks dat deze vier cellisten slechts een halfuur mogen spelen, vullen ze deze erg goed. Voor de echte gothic en metalfans spelen ze zelfs het welbekende Metallica nummer ´Nothing Else Matters´. Wanneer Eliane tijdens het concert achter de piano gaat zitten, verteld Joris ons dat een vriendin van hen vandaag achtentwintig jaar is geworden. Om haar te feliciteren vraagt hij aan het publiek om met zijn allen ´Lang Zal Ze Leven´ te zingen. Wat blozend door de jarige wordt ontvangen. Als Eliane in de goede positie zit achter de piano, begint ze met de gevoelige intro van ‘Blindfolded’ (een nummer bekend van hun MySpace). Wanneer ze zich weer aansluit bij de rest, sluiten ze gezamenlijk af met hun eigen nummer ‘Threats’. Na deze staan ze gezamenlijk op, om met zijn vieren te buigen. Het applaus barst los en blijft maarliefst tien minuten doorgaan! Er verdwijnen rode blosjes op de wangen van Sundqvist en ze glimlachen trots naar elkaar. En dat mag, want ze hebben een gevoelige, maar een mooi concert neergezet waar absoluut nog veel over nagepraat gaat worden!

XMH is de nieuwste electro aanwinst van Zeeuwse bodem. Leden Benjamin, Pieter en Lotje openen lekker energiek en houdt dit voor tot het optreden is afgelopen. Het is een elektronische machine die - wanneer hij eenmaal begint met razen - niet meer stopt met brullen en zo krijgt de Helling een lekkere opdoffer om wakker van te worden. Benjamin krijgt ook heel wat mensen aan het dansen met zijn aansporingen en gespring. Door de beats van clubkrakers in wording als ‘Rape Your God’, ‘Global Killer’ en ‘Loser’ lukt dat hem ook met volle overtuiging. XMH is een band die je in de gaten moet houden!

Vorig jaar nog voorprogramma voor Combichrist, nu headliner op het Summer Darkness festival: Grendel. Hoewel het op cd een goede band is, weten ze live niet te raken. Desondanks krijgt [VLRK] het publiek grotendeels mee, vooral met ‘Zombienation’ en ‘Soilbleed’ gaat het grootste gedeelte van het publiek uit zijn dak. De band wordt duidelijk steeds beter en het elektronische drumstel voegt echt iets toe aan het geluid. Grendel heeft ook een trouwe schare fansbase opgebouwd - aan de rij te zien die eerder buiten stond - en die weten zeker te genieten van de show. Nieuwe fans zal het echter niet opgeleverd hebben..

Terug van weggeweest? Dit is de vraag die wij Nederlanders aan ons zelf mogen stellen over Inkubus Sukkubus. Dee postpunkband met gothic invloeden is opgericht in 1989 en heeft overal in Europa al gespeeld. Behalve in Nederland. Vandaag krijgen ze de kans om dit gemist goed te maken. Het lijkt erop of de zangeres Candia Ridley dit zelf ook heel goed doorheeft. Vol enthousiasme staat ze op het podium. Misschien iets te. Want wanneer ze met heel veel kracht de microfoon uit het standaard wil halen, trekt ze per ongeluk het snoer eruit. Ze heeft dit helemaal niet door heeft en maakt haar zin zonder benul af. Wanneer ze uit haar roes ontwapend kijkt ze glimlachend de zaal in en probeert ze haar slappe lach binnen te houden. Wat een power, want of er niets is gebeurd zingt ze net zo enthousiast door of er niets is gebeurd! Het lijkt erop of het podium te klein is voor haar. Ze staat geen moment stil en maakt contant contact met het publiek en haar bandgenoten. Energiek is het woord wat groot op haar voorhoofd staat geschreven. Laat deze enthousiasme ook zichtbaar zijn bij het publiek. De echte fans staan vooraan en zingen alles luid mee. Dit bij elkaar maakt het feit dat ze Nederland hebben overgeslagen in hun twintig jarige bestaan meer dan goed.
Hoewel velen nog nooit van Ordo Rosarius Equilibrio gehoord hebben, is het publiek na één nummer al om; ‘deze band is goed’! Ze produceren een krachtig, mooi, vol geluid en dat tezamen met de gefrustreerde, koele stem van de zanger geeft Ordo zorgt voor kippenvel. Zeker als wanneer de frontman van Spiritual Front erbij komt en de show compleet maakt; samen vormen de zangers een charismatisch blok en geraakt de zaal in vervoering. In vergelijking met de voorgaande bands is het podium veel voller qua apparatuur en dat verschil merk je duidelijk. Ze weten beter te overtuigen en te vervoeren dan de voorgaande bands. Duidelijk één van de grootste verrassing en ontdekking van het Summer Darkness Festival!

Hoewel het openingsnummer ´Dare to Live´ van Rotersand erg goed uitpakt, biedt zanger Rascal Nikov hierna gelijk zijn excuses aan. Dit omdat hijzelf is niet echt tevreden, Nikov is erg ziek en verteld elk moment te kunnen overgeven richting het publiek. ‘You have to dance for me tonight!’ verzoekt hij, terwijl ook hij zeker niet op stilstaan te betrappen is. Natuurlijk zijn we in de set vooral veel nummers terug van het nieuwe album ‘1023’, wat meteen het enige verschil is met eerder optredens. Maar waarom een goed concept veranderen!? Het trio zet ondanks de zieke frontman een perfecte show neer die gevuld is met veel afwisselende nummers, we krijgen zelfs een ballade! De Duitse band is tot nu toe altijd een beetje op de achtergrond gebleven, hopelijk zijn er na vanavond heel wat nieuwe Rotersand fans bij in Nederland.

Hoewel het zeker een uur duurt voordat The Crüxshadows het podium betreedt, wachten ongeduldige fans al zittend op hun favoriete band. Constant lopen er mensen van de crew op en aan en als je geluk hebt, kan je je cd laten signeren door een van de bandleden of danseressen. Wanneer het tien voor half tien is, kijkt het publiek naar achteren. Wetend dat de zanger Rogue vaak hiervandaan komt om het podium te betreden. Het lijkt erop dat hij door de drukte dit voor gezien houd en komt samen met de band op de normale manier op. Tijdens de nummers door wordt er veel gedanst door de danseressen Jessica en Sarah. Dit is haast zo goed ingestudeerd, dat alle bewegingen symmetrisch zijn. Niet alleen dat is spectaculair. Ook Rogue verast het publiek vaak met spontane acties. Zo lijdt hij het publiek af door Jessica en Sarah sensueel met doeken te laten dansen, om alle aandacht op hen te vestigen. Het lijkt erop of niemand het door heeft dat hij een stoel uit de hal haalt en hiermee het publiek in loopt. Wanneer hij hierop gaat staan, begint Rachel met haar vioolsolo. Jawel, hun hit Deception wordt gespeeld. Natuurlijk wordt er ook deze keer een vrijwillig persoon gevraagd om te in te haken en met Rogue mee te huppelen. Erg leuk om te zien. Zeker wanneer je dit niet verwacht. Maar hey, zijn deze zogenaamde, onverwachte acties niet precies hetzelfde als twee jaar geleden? Toch lijkt het erop of niemand zich daar aan stoort. Voorspelbaar of niet, het publiek vermaakt zich prima en reageert dolenthousiast wanneer ze bij het laatste nummer het podium op mogen.

De band VNV Nation ging dit jaar terug naar hun oude geluid met het album ‘Judgemenent’. Iets wat veel kunnen waarderen, want wie nog niet binnen staat wanneer die zeventien jarige band begint heeft pech: Vol = vol. De live shows van de Ierse band zijn berucht en veel willen hier geen minuut van missen. Om het zo goed mogelijk over te laten komen is er een zelfs een derde lid mee op tour. Dit alles resulterend in een drukke zweterige zaal waar niemand stil staat op de EBM van de band: zelfs de mensen op het balkon bewegen mee op de muziek. Zanger Ronan Harris is tussen de nummers door erg spraakzaam, iets wat een mooi oplaad moment is voor het dansende publiek - denk aan “it’s good to be back”-praatjes. Net als de show van zijn Modcom gisteravond ontbreken er echter veel show elementen. Want anderhalf uur naar een kale man met een bierbuik kijken is niet erg boeiend.

Wie na dit avonduur nog niet naar bed wilt kan vanavond terecht bij City Movies, dit om een aantal verantwoorde films te bekijken. Een beetje nachtrust zou echter geen overbodige luxe zijn, het begint morgen alweer erg vroeg!

1234

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

123
Alt F4 foto Summer Darkness 2007 Dope Stars Inc. foto Summer Darkness 2007 Dope Stars Inc. foto Summer Darkness 2007 Dope Stars Inc. foto Summer Darkness 2007 Elusive foto Summer Darkness 2007 Elusive foto Summer Darkness 2007 Emilie Autumn foto Summer Darkness 2007 Emilie Autumn foto Summer Darkness 2007 Epica foto Summer Darkness 2007 Epica foto Summer Darkness 2007 Frank The Baptist foto Summer Darkness 2007 Gothika foto Summer Darkness 2007

123

LOWLANDS 2007De 15e editie van Lowlands is helaas ten einde. Drie lange dagen vol muziek,...

WACKEN OPEN AIR 2007 Wacken open air is een ieder jaar terugkerend metal festival. Ieder jaar...