VERSLAG: Summer Darkness 2007

Festivalinfo was aanwezig op Summer Darkness 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 25 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis   Kenneth Steffers

1234

Summer Darkness 2007, zondag 11 augustus

Zondag 11 augustus

Morning, was dat niet dat bandje dat in 2003 nog op hetzelfde festival in De Ekko speelde? Juist! Deze Limburgse band is in vijf jaar doorgegroeid tot een gerespecteerde gothicband. Hoewel je bij Gothic en Limburg aan Epica en After Forever denkt, doet hun sound meer denken aan de oude Gathering. Juist deze eigenwijze keuze van de band wordt zeer gewaardeerd door collega’s. Want ze staan maar liefst in het voorprogramma van My Dying Bride! Dit is natuurlijk een grote eer voor een band uit een klein kikkerlandje. Daarvan is zangeres Saskia van Heugten zeker van bewust. De gehele optreden straalt ze en spat het enthousiasme van haar af. Ze is prima bij stem en alhoewel ze geen sopraan is, haalt ze alle hoge tonen zonder moeite. Ze geeft zich voor volle honderd procent. Terwijl het publiek een beetje aftastend toekijkt. Al werkt de spontaniteit van de zangeres aanstekelijk, want halverwege hun optreden wordt er uiteindelijk toch gejuicht. En blijven verdwaalde gothic’s vol belangstelling kijken naar deze band. Het wordt langzaam maar zeker drukker in Tivoli De Oude Gracht. De band ziet dit gebeuren en speelt nog krachtiger door. Als de Saskia het laatste nummer aankondigt, vertelt ze dat hun album Hour Of Joy verkocht wordt achter in de zaal. Het is dus mooi om te zien, dat enkele nieuwsgierige mensen na het optreden daar te vinden zijn

“We are here to fuck your brains out!” schreeuwt zangeres DestroyX naar het publiek. Deze maakt samen met medebandlid ZooG en een gastartiest muziek onder de naam Angelspit. De gastmuzikant is ergens op de achtgrond gezet en houdt zich verantwoordelijk voor de elektronische geluidjes. De duo zelf produceert harde beats door middel van een computer en schreeuwden je de oren van het hoofd. Wel hebben de Australiërs een heel eigen sound, eentje waar je van houd, of juist niet. De nummers komen live chaotischer over dan op het album te horen is, waardoor de bezoekers vooraan het podium zich zichtbaar vermaken.

Wat het woord performance inhoud heeft het tweetal niet helemaal begrepen. Op de outfits na heeft de band verder weinig moeite gedaan om het de Summer Darkness bezoekers naar de zin te maken. Tussen de nummer door wordt er niet gesproken en onderling word er geen aandacht aan elkaar besteed. Niet echt leuk om naar te kijken, behalve wanneer je van verkleedpartijtjes houd.. Wel leuk om te zien dat de leden na hun optreden hun eigen merchendise aan het verkopen zijn en hun fans hartelijk te woord staan. Blijkbaar bestaan er toch nog bands zonder attitude.

Hoewel de Ekko tot nu toe wat op de achtergrond is gebleven heeft deze het vandaag druk. In deze staan vandaag de meeste bands te spelen en gaat als eerste open. Maarliefst zeven Nederlands bands worden hier voorgesteld aan het Summer Darkness publiek. Van metal tot electro, van amateuristisch tot reuze professioneel. Het meeste aandacht gaat hier uit naar Outerspace Overdose, welke verrassend goed wordt bezocht. Hoewel eerder de zaal slechts gevuld werd door twintig mensen, staan er nu zeker honderd. Het Alkmaarse drietal geeft een welkome afwisseling op de muziek die we eerder in de zaal konden horen. Het optreden kent veel afwisseling met nummers die zowel duister als dansbaar zijn – dit alles verpakt in een grimmige sfeer. Het opvallendste is het gebruik van een theremin, die de 'buitenaardse' muziek helemaal afmaakt. Outerspace Overdose kan hier en daar wat sleutelen aan het showelement en het samenspelen, maar dit is ongetwijfeld een band waar we meer van gaan horen!
De eerste keer in Nederland en dan gelijk op het grootste podium van het Summer Darkness Festival. Dat moet de mannen van Dope Stars Inc. toch tevreden gesteld hebben. Wat ook duidelijk te zien is, de band opent meteen met een knaller die een uur duurt. Tussen de nummers door brabbelt zanger Victor Love zo nu en dan wat, maar echt te verstaan is hij niet. Dit heeft echter geen invloed op de sfeer. Naast de stoere industrial/rocksongs is er ook plaats voor een nummer als ‘Can you image’, welke beduidend rustiger is dan de rest van het album. Hoewel het pas vier uur ’s middags is en Tivoli voor de helft gevuld is krijgt de Italiaanse na elk nummer een daverend applaus. De personen die wél de moeite hebben genomen om dit optreden van de band bij te wonen hebben zeker geen spijt gekregen!
Nadat Dope Stars Inc. het podium heeft verlaten, wordt het al snel duidelijk wie er fan is van welke band. Alle mensen met gekleurde dreadlocks verlaten Tivoli de Oude Gracht en dames gekleed in zwarte jurken komen binnen. Het wordt al snel druk vooraan en enkele mensen proberen hun plek te behouden door te gaan zitten. Na een kwartiertje staat zowat de hele zaal vol, terwijl het podium gevuld is met dikke, witte rook. Wanneer de My Dying Bride opkomt en het nummer To Remain Tombless inzet barst het gejoel los. Dit nummer is afkomstig van hun meest recentste cd ‘A Line Of Deathless Kings’, wat vorig jaar in is uitgebracht. De gehele durende set komen er maar liefst drie nummers van dit album voorbij, wat erg goed word ontvangen. Niet alleen het publiek is goed op dreef. Ook de zanger Aaron Stainthorpe geeft zich voor volle honderd procent. Het lijkt of hij helemaal in extase zit en elk woord wat hij zingt wil uitdrukken. Hij rolt en kronkelt over het podium. Op andere momenten zit hij helemaal in elkaar gevouwen te zingen. Het is pure emotie wat van hem afstraalt. Toch zijn niet alle nummers zwaarmoedig. Zo word er ook tijd gemaakt voor het hardere werk en komen oudere nummers als ‘Dreadfull Hours’ en ‘Thy Raven Wings’ voorbij. Er wordt hier en daar flink geheadbangt. Juist door deze opbouw blijft iedereen geconcentreerd wachten op het volgende nummer. Waar de bandleden tijd voor nemen om tussen door even water te drinken. Jammer is dat er een grapjas uit de zaal deze stilte steeds moet doorbreken om heel hard ‘Spelen’ te roepen. Maar gelukkig heeft dat geen invloed op de intieme sfeer die tussen het publiek en de band hangt. Want na elk nummer wordt er hard gejuicht. Zeker wanneer My Dying Bride afsluit en als dank plectrums, drumstokken en een bekken het publiek in gooit.

Terwijl alle metalfans worden vermaakt in de Oudegracht zijn alle fans van electro gevlucht naar de Helling, hier om de dames van Client te bewonderen. Het trio werd eerder op sleeptouw genomen door onder andere Depeche Mode, Covenant en Pet Shop Boys, maar doen het sinds kort op eigen houtje. Ook Summer Darkness is onderdeel van hun eigen tour en Kate Holmes, Sarah Blackwood en Emily Mann mogen een uur vullen op het festival. Dit uur bestaat vooral uit ‘Heartland’, het derde album van de electroband. De dames zijn erg blij om eindelijk eens iets nieuws te kunnen spelen en dat stralen ze uit ook! Tevens zijn de Scandinavische luchthavenpakjes ingeruild voor iets nieuws: lederen strapless jurkjes. Muzikaal gezien doet de Londense band vooral denken aan een combinatie van Vive La Fete en Ladytron: lekker simpele popnummers voorzien van catchy teksten. Wat er voor zorgt dat je op de helft makkelijk kunt meezingen. Wie dacht dat op dit festival enkel donkere depressieve muziek te horen was krijgt ongelijk. Client zet een vrolijk opwekkende set neer en wensen ons veel plezier met de rest van het festival – zouden ze weten dat ze één van de laatste acts zijn?
Tijdens het opbouwen wordt het al snel drukker in de zaal en wanneer In Strict Confidence begint is elk plekje van de Helling al benut. Het optreden van de electro-band is dan ook nogal uniek te noemen: het Summer Darkness Festival is het enige wat viertal aandoet deze zomer. Hoewel, de achttienjarige band stond vorig jaar nog in Zeeland op het Terra Gotha Festival. Toch trekken ze vandaag veel bekijks. De Duitse band heeft tijdens hun live show niks voorgeprogrammeerd staan op een computer, maar alles wordt live gespeeld. Iets wat we niet vaak terug zien in dit genre. Tijdens het optreden valt meer op, zo blijk de persoon achter de donkere zware stem slechts een fragiel klein mannetje te zijn. Helaas geeft deze samen met de andere leden weinig aandacht aan het publiek. We worden enkel gevraagd om hier en daar even mee te klappen. Wel heeft de band gezorgd voor mooie projectie tijdens het gehele optreden, een nadeel is echter dat deze niet te zien is door de vele rook en de drukke lichtshow..

Opvallend is dat deze headliner al zo vroeg geprogrammeerd staat waardoor de Helling al om half negen gaat sluiten. Iedereen is hierna dan ook te vinden in de Oudegracht. Waar het Duitse And One de afsluiter is. Een band die in Nederland nog redelijk onbekend is, maar in Duitsland een grote naam is. Het publiek is dan ook vooral gevuld met onze Oosterburen en frontman Steve Naghavi – het enige originele lid – houdt dan ook vooral Duitse praatjes tussen de nummer door.

De synthpop/EBM die het drietal maakt is erg vermakelijk, maar er zijn andere band die meer recht hadden op deze headlinepositie!

Na vier dagen electro, metal, industrial en alle andere stromingen die onder ‘gothic’ vallen kwam er een einde aan de vijfde editie van Summer Darkness. Dit jaar ook weer met twee uitverkochte dagen; zaterdag 11 augustus en zondag 12 augustus. Dit mede dankzij de fantastische headliners van deze dagen. Hopelijk hoeft de gothic liefhebber niet weer een heel jaar te wachten op een nieuw festival. Summer Darkness organiseerde in februari dit jaar een Winter Edition en met succes. En anders staan er sowieso nog heel veel gothic dansavonden en live acts in de agenda van Tivoli gepland! We zien jullie daar!

1234

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

123
Alt F4 foto Summer Darkness 2007 Dope Stars Inc. foto Summer Darkness 2007 Dope Stars Inc. foto Summer Darkness 2007 Dope Stars Inc. foto Summer Darkness 2007 Elusive foto Summer Darkness 2007 Elusive foto Summer Darkness 2007 Emilie Autumn foto Summer Darkness 2007 Emilie Autumn foto Summer Darkness 2007 Epica foto Summer Darkness 2007 Epica foto Summer Darkness 2007 Frank The Baptist foto Summer Darkness 2007 Gothika foto Summer Darkness 2007

123

LOWLANDS 2007De 15e editie van Lowlands is helaas ten einde. Drie lange dagen vol muziek,...

WACKEN OPEN AIR 2007 Wacken open air is een ieder jaar terugkerend metal festival. Ieder jaar...