VERSLAG: Pinkpop 2017 - Zaterdag

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2017 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

Naar het Pinkpop 2017 - Zondag verslag
Bekijk de Pinkpop 2017 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Irwan Notosoetarso   Bas van Poppel

Pinkpop zaterdag

De beveiliging is strenger dan andere jaren, dat is te merken aan de wachttijd bij de ingang. Als de eerste acts aftrappen staan veel mensen nog buiten de ingang. Op het hoofdpodium is de Brit James TW de opener. De heerlijk eenvoudige popliedjes doen denken aan sterren als Ed Sheeran en John Mayer. Tussen ieder nummer horen we de vele meisjes vooraan gillen, maar ook voor de rest van het publiek is James een fijne opwarmer en een ideale start van een festival.

Pierce Brothers uit Melbourne staat voor de tweede maal op Pinkpop met hun folkpop liedjes. Gedurende het optreden in de Brightlands tent worden allerlei instrumenten uit de kast getrokken, maar muzikaal is er niet heel veel afwisseling. De band heeft dan ook moeite de aandacht van het publiek vast te houden. Door gebrek aan bekende nummers lijkt de tent soms meer op een grote kroeg, waar iedereen door de muziek heen praat.

De afgelopen jaren is Chef'Special belachelijk groot geworden, zowel nationaal als internationaal. Op het hoofdpodium wordt direct afgetrapt met de rij hits die de groep op zijn naam heeft. Er zit ook minder bekend werk tussen, maar dit zorgt voor meer diversiteit in muzikaal opzicht. Zo wordt tegen het einde het tempo opgevoerd tot er een show staat die doet denken aan The Prodigy. Tegen het einde brengt 'In Your Arms' wat rust terug op de festivalweide.

Om de meezingers als 'Every day i love you less and less' en 'Ruby' kan je niet heen: Brits popcollectief Kaiser Chiefs beschikt over een indrukwekkende discografie. De band klinkt in vorm en zanger Wilson rent als een bezetene over het podium, Kaiser Chiefs zet een ijzersterk optreden neer. Het publiek krijgen ze niet helemaal mee, maar dat ligt misschien aan de leeftijd van de jonge toeschouwers: De grote hits van de Chiefs zijn allemaal meer dan tien jaar oud.

Het betere feestje vind plaats in de Brightstage tent, waar Crystal Fighters de volledige tent aan het dansen krijgt met hun aanstekelijk vrolijke show. En dan is superhit 'Plage' de perfecte afsluiter. Het feestje van de dag!

Het Utrechtse Kensington heeft geen introductie meer nodig. De band vult gemakkelijk een uur net hits van voornamelijk de laatste twee platen. Er wordt weinig tijd vervuild aan praten, de muziek spreekt voor zich. On-Nederlands goed.

Five Finger Death Punch is de hardste band van het weekend, of minstens van de dag. De melodische metal wordt zoals we gewend zijn tot in perfectie live ten toon gesteld. De kleine technische problemen worden goed verhuld en frontman Moody weet het publiek, dat niet erg bekend is met de band, goed op de hand te krijgen. Zelfs een wolkbreuk kan het optreden niet om zeep helpen. Een grapje over Justin Bieber past ook goed natuurlijk, FFDP kijkt uit naar Justin's show. Wij naar de volgende van FFDP.

Justin Bieber is de reden waarom de dagkaarten van Pinkpop 2017 als zoete broodjes over de toonbank gingen. Nog nooit kon je zoveel moeders-met-dochter op een festival treffen. De show van Bieber is zoals verwacht groots. De animaties op de schermen zijn gelikt, de dansers op het podium zijn klasse en het vuurwerk dat op maat van de muziek mee knalt prachtig. "I don't know exactly where I am. I still have to figure that out, but I drove an our and a half from Dusseldorf?" Een grote stad is Landgraaf inderdaad niet, de Pinkpop show ontbreekt zelfs op alle tourshirts die te koop zijn. De zang? Die is grotendeels live, grotendeels omdat er heel wat mee loopt op de achtergrond waardoor hij vooral over zijn opgenomen zang heen zingt. Justin's zang kan beter, de show om hem heen is dik in orde. Het grote Pinkpop terrein staat tot het einde toe vol, de keuze voor een popster lijkt goed uit te pakken. Who's next? Katy Perry?

Aan Martin Garrix de eer om de eerste dag van Pinkpop 2017 af te sluiten. De nieuwste aanwinst in de groep Nederlandse top dj's begint wat later dan gepland en moet hard aan de bak om het publiek vast te houden na zijn Canadese vriend. Hij doet dit met verve door bij opkomst al een mix van zijn hits ten gehore te brengen, een opwarmertje voor wat komen gaat. Het veld danst, hier en daar gaat er een pilletje in en op het podium zien een grote lichtshow aangevuld met pyro en vuurwerk. Niet te vergelijken met de gebruikelijke rock acts die het festival afsluiten vult Garrrix zijn rol met verve. Al loopt het terrein gedurende zijn show geleidelijk leeg.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

1234
Martin Garrix foto Pinkpop 2017 - Zaterdag Martin Garrix foto Pinkpop 2017 - Zaterdag Martin Garrix foto Pinkpop 2017 - Zaterdag Martin Garrix foto Pinkpop 2017 - Zaterdag Martin Garrix foto Pinkpop 2017 - Zaterdag Martin Garrix foto Pinkpop 2017 - Zaterdag Martin Garrix foto Pinkpop 2017 - Zaterdag James TW foto Pinkpop 2017 - Zaterdag James TW foto Pinkpop 2017 - Zaterdag James TW foto Pinkpop 2017 - Zaterdag James TW foto Pinkpop 2017 - Zaterdag Kaiser Chiefs foto Pinkpop 2017 - Zaterdag

1234

PINKPOP 2017 - ZONDAGVoor de tweede dag van Pinkpop zijn zo'n 20.000 minder kaarten verkocht. In...

NIRWANA 2017 Voor het eerst is er een nieuw festival georganisseerd door dezelfde...