Festivalinfo was aanwezig op Best Kept Secret 2017 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 62 foto's.

Naar het Best Kept Secret 2017 - Zaterdag verslag
Bekijk de Best Kept Secret 2017 - Vrijdag foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Best Kept Secret 2017 - Vrijdag

Sundara Karma
Sundara Karma heeft de eer het festival te openen op Stage ONE. De band heeft nu al een fenomenaal jaar achter de rug. In hun thuisland Engeland speelden de vier leden uit Reading een uitverkochte tour en ontvingen ze lovende recensies voor het album ‘Youth Is Only Ever Fun In Retrospect’, dat in januari uitkwam. Nu is de rest van Europa aan de beurt.

De mannen maken catchy psych-rock. De leden, met haar op schouderlengte en hippe kleding, zijn stuk voor stuk goede muzikanten. Al vroeg in de set komt het krachtige ‘Loveblood’ voorbij. Eén van hun meest populaire liedjes tot op heden, 'Flame’, wordt snel daarop gespeeld. Dit nummer hadden ze echter beter voor een later moment kunnen bewaren, want het publiek komt pas laat op gang.

We krijgen ook nog eens een gloednieuw nummer voorgeschoteld genaamd ’Lakhey’. Bij ‘Happy Family’ en ‘Explore’ wordt het publiek beweeglijker. Tijdens laatstgenoemde loopt een backing track mee, waarop strijkinstrumenten, blazers en een marimba te horen zijn. Sundara Karma is absoluut een sterke band, maar de statische podiumpresentatie weet vanmiddag nog niet te overtuigen.

Agnes Obel
De Deense pianiste/zangeres Agnes Obel mag als tweede Stage ONE betreden met haar drie vrouwelijke bandleden. Ze zijn allemaal in wit zijn gekleed, behalve Agnes zelf. Zij is gehuld in een rood jasje.

Agnes Obel combineert klassieke muziek met moderne songwriting en start de set rustig en effectief, met maar liefst twee cellisten. Tijdens ‘It's Happening Again’ wordt de mellotron gebruikt.

De magische klanken betoveren het publiek en de langzame liedjes veranderen later in een subliem crescendo. De kracht van de liedjes zit in de schoonheid van Agnes’ stem. Het geheel wordt compleet gemaakt met snaarinstrumenten als cello, piano, diverse percussieinstrumenten en de loepzuivere harmonische samenzang.

Het merendeel van de set bestaat uit materiaal van het laatste album ‘Citizen Of Glass’ uit 2016. Twee hoogtepunten van de avond zijn ’The Curse' en ‘Stone’, waar tijdens laatstgenoemde de ukelele wordt bespeeld.

De set eindigt met twee prachtige nummers van het album ‘Philharmonics’, namelijk 'Riverside' en 'On Powdered Ground'. Tijdens ’Riverside’ applaudisseert de menigte het hardst. Live klinkt dit nummer nog beter dan op plaat.

Agnes Obel trakteert op een geslaagde mix bestaande uit nummers afkomstig van de albums ‘Aventine’, ‘Philharmonics’ en ‘Citizen Of Glass’. En hoewel de zangeres in een intieme zaal beter tot haar recht komt dan op een drukke festivalweide, heeft zij een fantastische sfeer gecreëerd op de eerste dag van Best Kept Secret.

King Gizzard & The Lizard Wizard
King Gizzard & The Lizard Wizard uit Melbourne betreedt het podium en kort daarna barst de menigte los tijdens opener ‘Rattlesnake’. Maar liefst zeven bandleden lijkt veel op het podium, maar het werkt. Het assortiment van twee drummers, drie gitaristen, een bassist en een toetsenist/mondharmonica/tamboerijn-speler in één, voegt een hoge dosis energie toe. Vooral de synchroniciteit van onvermoeibare drummers Michael Cavanaugh en Eric Moore is indrukwekkend.

Elk nummer vloeit over in de volgende en het grootste deel van het nieuwe album ‘Murder Of The Universe’, met o.a. ‘Altereer Beast II’ en ‘The Lord Of Lightning’, wordt gespeeld. Daarnaast klinken er enkele hits van ’Nonagon Infinity’, zoals ‘Robot Stop’ en ’Gamma Knife’. Frontman Stu Mackenzie heeft dit jaar eerder in interviews aangegeven dat ze dit jaar minstens vier albums willen uitbrengen, dus dat belooft nu al wat voor het volgende festivalseizoen.

King Gizzard & The Lizard Wizard geeft een sensationele show vol met zweterige psychrock. Helaas hebben we de zanger vandaag niet met zijn dwarsfluit aan het werk mogen zien. Het is absoluut een van de beste Australische live-acts van het moment. Dinsdag 20 juni is de band te zien in Paradiso.

Run The Jewels
Run The Jewels komt het hoofdpodium op na de klanken van Queen's ‘We Are The Champions’. Op de achtergrond hangen twee grote opblaasbare handen: de ene vormt een vuist en de andere hand beeld een geweer uit; het symbool van Run The Jewels. Rappers Killer Mike en zijn partner El-P worden live aangevuld door DJ Trackstar. Met de woorden “We came to fuck shit up. Make some noise!” zijn zowel Best Kept Secret als Run The Jewels klaar om er een feest van te maken.

Het duo begint met 'Talk To Me'. De menigte springt op de beat en schreeuwt de teksten woord voor woord mee. Dit is geen hiphop met teksten over vrouwen scoren of de nieuwste sneakers; er zit diepgang in. Ja, Run The Jewels is boos en uitdagend, zit vol geweld en donkere humor, maar tegelijkertijd zijn ze ook empathisch en hoopvol.

Opmerkelijk is de chemie tussen de twee rappers. Naarmate de set vordert is het duidelijk dat Run The Jewels beide personages nodig heeft. Killer Mike houdt zich meer bezig met politieke thema’s, terwijl El-P zich focust op zijn gevoelige kant. In het midden van de set vertelt hij een gevoelig persoon te zijn en dat hij vaak gedichten schrijft. Hij draagt er zelfs een voor.

Het eerder genoemde empathische gevoel van het duo, wordt benadrukt wanneer Killer Mike zich uitspreekt over de fans. Hij vraagt de fans om op elkaar te letten in de moshpit en respect te hebben voor de vrouwelijke fans. “You are not just a crowd. We are a community”.

De set leunt zwaar op tracks van ‘Run The Jewels 3’, met een paar nummers van vorige albums. Hoogtepunten zijn ‘Blockbuster Night, Part 1’, ‘Stay Gold’ en ‘Lie, Cheat, Steal’.

Tegen het einde haalt het duo één van haar meest populaire nummers uit de kast: 'Close Your Eyes (And Count To Fuck)’. Run The Jewels verwerkt veel politieke kwesties in hun muziek en dat is in dit nummer goed te horen. Dit is een tirade over de brutaliteit van de Amerikaanse rechtbanken en het gevangenissysteem.

Het lijkt erop dat, ongeacht op hoeveel festivals de groep speelt, Run The Jewels altijd in staat is om een fantastische show neer te zetten. De band kaart eerder aan dat ze de afgelopen vijf dagen in Amsterdam hebben doorgebracht, maar ondanks dat staan de twee vanavond volledig opgeladen op het podium. Met ‘Down’ en een bedankje uit de grond van hun hart komt er een einde aan het meer dan een uur durende hiphopfestijn.

Gelukkig hoeven de fans niet lang te wachten op de terugkeer van Run The Jewels. Op 7 november staan de rappers in AFAS Live.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok

123456
Run The Jewels foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag Run The Jewels foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag Run The Jewels foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag Weval foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag Weval foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag Weval foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag Weval foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag  foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag  foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag  foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag  foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag  foto Best Kept Secret 2017 - Vrijdag

123456

BEST KEPT SECRET 2017 - ZATERDAGDag 2 staat in het teken van de grote afsluiter, Arcade Fire! Bekijk hier ons...

LIVE AT WANTIJ 2017 Festivalinfo nam dit weekend een kijkje bij Live at Wantij. Zie hier het...