VERSLAG: Dynamo Metalfest 2017

Festivalinfo was aanwezig op Dynamo MetalFest 2017 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 57 foto's.

Bekijk de Dynamo Metalfest 2017 foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Dynamo Metalfest 2017

Dynamo Metal Fest heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een gevestigde naam in het Nederlandse festival landschap. Enkele dagen vooraf kan de organisatie de woorden 'sold out' online plaatsen, en haalt daarmee 10.000 mensen naar de Eindhovense schaatsbaan, waar ooit Dynamo Open Air plaats vond.

De Amerikaanse band Toxik stond een jaar of dertig terug in Eindhoven en nam daar een dvd op die tien jaar terug uit kwam. Deze mannen zijn Dynamo nooit vergeten, en staan dan ook vol energie op het podium. Het gas gaat er direct hard op. Klassiek harde thrash wordt geleverd, niets meer, niets minder. Zelfs wat te hard voor veel mensen, want echt druk is het vooraan nog niet.

Als Entombed A.D. iets te laat aantreed, staat het veld voor het podium een stuk voller. Door de korte speeltijd racet de band door een mix van oud en nieuw werk heen, maar de het duurt lang voordat het publiek is opgewarmd. De beweging komt er pas in aan het einde van de set met klassiekers 'Wolverine Blues' en 'Left Hand Path'.

Exodus is thuis, want na Bay area is Eindhoven het favoriete plekje van de heren. Ze beloven een "oldschool set", en wisselen vooral werk af van Pleasures Of The Flesh en Bonded By Blood, hoewel wat werk van het meest recente album Blood In, Blood Out ook ten gehore wordt gebracht. De band krijgt het publiek vooraan goed mee, maar er zijn wel wat problemen met het geluid, waarbij vooral de lage tonen niet goed klinken.

Ook Devin Townsend is bekend in Eindhoven. De piemelgrappen makende Canadees stond de afgelopen jaren vaker op Eindhovense podia als Effenaar en Dynamo. De setlist beperkt zich tot voornamelijk werk van de laatste drie albums. Anneke van Giersbergen doet spontaan de halve set mee met onder andere 'Kingdom' en 'Grace'. Dynamo houdt van Devin, Devin houdt van Dynamo. Een van de hoogtepunten van vandaag.

Met Testament staat er weer een band op het podium die Eindhoven als tweede uitvalsbasis heeft. De band begint door fouten van hun crew echter een half uur te laat, en moet hun set flink inkorten. Gevolg is een korte set met enkel bekendere nummers als 'The New Order', 'Practice What You Preach' en het onvermijdelijke 'Into The Pit'. Ondanks de korte speeltijd perst gitarist Skolnick er een enorm overbodige gitaarsolo uit. Testament doet vandaag geen goede zaken, maar maakt dat de volgende keer ongetwijfeld goed.

De Franse band Gojira is binnen slechts een paar jaar uitgegroeid van een band die kleine zalen vult, tot hoofdact voor 10.000 man op Dynamo Metalfest. En hoe? Overdonderend. De band trapt af met voornamelijk werk van het meest recente album Magma, dat in menig jaarlijst stond het afgelopen jaar. Aangevuld met vuur, vuurwerk en een perfect geluid geeft de dankbare band een perfecte show in Eindhoven. Wanneer komen ze terug? En hoe groot gaat die zaal zijn? Want Gojira mogen we nu toch wel aan het rijtje gevestigde metal namen toevoegen.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12345
Prong foto Dynamo Metalfest 2017 Prong foto Dynamo Metalfest 2017  foto Dynamo Metalfest 2017  foto Dynamo Metalfest 2017  foto Dynamo Metalfest 2017  foto Dynamo Metalfest 2017 Entombed AD foto Dynamo Metalfest 2017 Entombed AD foto Dynamo Metalfest 2017 Entombed AD foto Dynamo Metalfest 2017 Entombed AD foto Dynamo Metalfest 2017 Entombed AD foto Dynamo Metalfest 2017 Entombed AD foto Dynamo Metalfest 2017

12345

EXPEDITION FESTIVAL 2017In het Kralingse Bos presenteert het Expedition Festival een mooie line-up....

TRÆNA FESTIVAL 2017 Træna festival in Noorwegen kent een sprookjesachtig mooie locatie. Reden...