VERSLAG: Wave Gotik Treffen 2018

Festivalinfo was aanwezig op Wave Gotik Treffen 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 103 foto's.

Bekijk de Wave Gotik Treffen 2018 foto's

VERSLAG: Jarka van der Velden

Wave Gotik Treffen 2018

Wave Gotik Treffen (WGT) is een vierdaags festival dat jaarlijks wordt gehouden in Leipzig. Meer dan 200 bands binnen de Gothic, New Wave, Electro, Industrial, Metal en Medieval genres spelen op verschillende plekken verspreid over de hele stad. Bezoekers kunnen met hun festivalbandje gebruik maken van het openbaarvervoer om bij de verschillende podia te komen, waaronder concertzalen, kerken, een open-air-podium, het theater en zelfs het oude stadsbad. Naast muziek is er ook ruimte voor o.a. lezingen, tentoonstellingen in musea, een Victoriaanse picknick en rondleidingen op de oude begraafplaats. Leipzig en zijn half miljoen inwoners verwelkomen de internationale bezoekers van het festival met open armen en zien met grote interesse toe hoe de stad zwart kleurt tijdens het Pinksterweekeinde.

Het festival begint goed met de Poolse band Undertheskin. Met hun Post-punk en Minimal Synth Wave weten ze het publiek meteen in een heerlijk weemoedige stemming te brengen.

Inmiddels bestaat The Beauty Of Gemina tien jaar en is dit kwartet uit Zwitserland niet meer weg te denken van de podia. Natuurlijk kan het nummer ‘Suicide Landscape’ niet ontbreken in de playlist van deze avond. Een solide optreden zoals we van ze gewend zijn.

De Merciful Nuns zijn bezig met hun afscheidstour. Na het verschijnen van hun tiende album, heeft de band aangegeven alles gezegd en bereikt te hebben met hun project. Waarom de WGT organisatie ervoor gekozen heeft om deze band in het tamelijk kleine Täubchenthal te laten spelen, is dan ook een raadsel. In een overvolle zaal brengt de band vol overgave hun Gothic Rock voor een van de laatste malen ten gehore.

Dat Skeletal Family dit jaar weer van de partij zou zijn stond vorig jaar al vast. Een bizar incident, waarbij de zangeres door een hond in haar gezicht werd gebeten, zorgde vorig jaar voor 27 hechtingen en een verkort optreden. Dit jaar kan de band hun hele setlist afwerken. Met het nummer ‘Promised Land’ als toegift.

Misschien wel de sensatie van WGT, 3Teeth. Pas vijf dagen voordat het festival plaats vond officieel toegevoegd aan de lijst met bands. De vier Amerikanen stichtte de band in 2013 en laten met hun muziek de glorie dagen van de Industrial-Metal van Ministry en Nine Inch Nails herleven. Dat laat het uitbundige publiek zich welgevallen.

Oomph! heeft na hun oprichting in 1990, met hun toen baanbrekende muziek vele bands muzikaal beïnvloed, waaronder Rammstein. Ze worden dan ook gezien als één van de pioniers van het Neue Deutsche Härte genre. Tegenwoordig is de band een goed geoliede machine, met een oeuvre dat alle fans van voor tot eind mee kunnen zingen. De band speelt dan ook in een volle hall op het agra-Messegelände.

Heeft de geluidsman zitten slapen tijdens het concert van Qntal, of heeft hij geen weet van hun muziek. De electro-medieval muziek, hoort zich in het publiek aan als een setlist van Tiesto met vrouwengezang. Alleen als men vooraan bij de bühne staat kan men de verscheidenheid aan oude instrumenten ook horen. Gelukkig mag Qntal een dag later nogmaals optreden, dit keer in het Schauspielhaus. Hopelijk stond het geluid bij dit concert beter.

Wardruna speelt donkere folk op traditionele instrumenten met teksten in het Oudnoors. De muziek is gebaseerd op Noorse culturele en esoterische tradities. Het verbaast dan ook niet dat enkele liederen gebruikt zijn voor de televisieserie “Vikings”. De band weet met hun muziek het publiek in een prettige meditatieve trance te brengen.

Niet alleen het publiek is internationaal, dit geldt ook voor de bands. De Chinese band Suld is afkomstig uit Mongolië en brengt Folk Metal. De Mongoolse taal en de tobshuur (een tweesnarig Mongoolse luit) voegt traditioneel Mongoolse folklore toe aan de muziek. De zanger mag nog een beetje aan zijn stageperformance werken, maar de muziek staat als een huis.

Door het uitvallen van Schandmaul wordt Heidevolk tot headliner van de derde dag gebombardeerd in het Heidnisches Dorf. Deze rol wordt met verve gespeeld ten overstaande van het in grote getalen toegestroomde publiek. De Nederlandstalige Folk Metal doet het erg goed bij het internationale publiek. Het grasveld voor de bühne wordt dan ook vakkundig plat gestampt.

Ook dit jaar heeft WGT weer een legende weten te strikken. Dit maal staat The Jesus And Mary Chain als middernacht special op het podium. Midden jaren tachtig weet deze band door te breken met hun post-punk. De broers Jim en William Reid stonden in die tijd al bekent om hun attitude. Ook vanavond is deze zichtbaar. De enige interactie met het publiek is wat gemompel en ook wordt het concert twee maal stilgelegd omdat de zanger vind dat de band niet goed genoeg hun best doet. Het publiek deelt deze mening niet en geniet met volle teugen van klassiekers als ‘Head On’ en ‘Just Like Honey’.

Faderhead doet waar hij goed in is. As een echte showman marcheert hij over het enorme podium en brengt met zijn aangename stem zijn Electro Pop nummers ten gehore. Tracks als ‘Generation Black’ en ‘Fistful of Fuck You’ zwepen het publiek op om te dansen en springen.

Piraten Folk uit Zweden, het moet niet gekker worden. Toch weet Ye Banished Privateers dit met verve waar te maken. Gehuld in historische piraten kledij weet de band met een combinatie van muziek en theater een vermakelijke show neer te zetten. Ondanks dat het af en toe een rommeltje is op het podium weten ze het publiek met gemak te enthousiasmeren.

Dat humor en de middeleeuwen goed samen gaan, laat Feuerschwanz horen met hun Medieval Rock. De Duitstalige liederen vertellen stuk voor stuk een verhaal doorspekt met humor. Leuk om naar te luisteren, maar vooral ook leuk om aan mee te doen. De interactie met het publiek is enorm en ze weten zelfs de wall of death opnieuw uit te vinden in de vorm van de wall of hugs. Na het opsplitsen in twee groepen wordt het publiek hierbij geacht naar elkaar toe te rennen en elkaar te knuffelen.

Het Wave Gotik Treffen heeft weer een keur aan verschillende bands weten te strikken. Ze biedt niet alleen een podium voor oudgediende, maar ook is er genoeg plek voor nieuwkomers om hun kunsten te laten zien. Al met al een zeer geslaagd festival.

FOTOGRAFIE: Jarka van der Velden

123456789
Heidevolk foto Wave Gotik Treffen 2018 Heidevolk foto Wave Gotik Treffen 2018 Heidevolk foto Wave Gotik Treffen 2018 Heidevolk foto Wave Gotik Treffen 2018 The Jesus And Mary Chain foto Wave Gotik Treffen 2018 The Jesus And Mary Chain foto Wave Gotik Treffen 2018 The Jesus And Mary Chain foto Wave Gotik Treffen 2018 The Jesus And Mary Chain foto Wave Gotik Treffen 2018 The Jesus And Mary Chain foto Wave Gotik Treffen 2018 The Jesus And Mary Chain foto Wave Gotik Treffen 2018 Cantus Lunaris foto Wave Gotik Treffen 2018 Cantus Lunaris foto Wave Gotik Treffen 2018

123456789

LONDON CALLING #1 2018 - VRIJDAGFestivalinfo was natuurlijk bij London Calling in Paradiso, hier de beelden.

aangeschoten wild