Naar het Pinkpop 2018 - vrijdag verslag
Naar het Pinkpop 2018 - Zondag verslag
Bekijk de Pinkpop 2018 - zaterdag foto's

VERSLAG: Kim Raven

Pinkpop 2018 - zaterdag

De Pinkpop-zaterdag begint zonnig en heeft een paar mini regenbuien, maar dat mag de pret niet drukken.

Walking On Cars mag de dag openen op Mainstage. Deze Ierse jongens hebben nog maar één album Everything This Way uit en volgens presentator Eric Corton nog maar één hit in Nederland. Patrick Sheehy (zanger) raakt vanaf het eerste nummer gelijk. En dat als opener. Ze spelen de bekende nummers 'Speeding Cars' en 'Catch Me If You Can' met net zoveel overtuiging als de andere nummers van het album. Een heerlijke start van de dag.

De Engelse rockband Marmozets mag Brightlands Stage openen. De frontvrouw Rebecca Macintyre heeft een geluid waar je u tegen zegt en krijgt met gemak de hele tent aan het bewegen. Drummer Josh Macintyre zweept het publiek ook goed mee en is voor een drummer extreem aanwezig. De hele band geeft zichzelf helemaal en daardoor zit de energie ook in het publiek. Ondanks de hitte gaat iedereen los.

In Stage 4 is het dan tijd voor Gang of Youths. Deze indierockers komen uit Australië en stonden vorig weekend al op Best Kept Secret. De zanger/gitarist is een typische mooiboy die zich daar ook van bewust is. Met gekke dansjes en ongelofelijke optimistische boodschappen als 'met dansen wordt zelfs het grootste leed kleiner' is dit weer eens wat anders.

De jongens van Nothing But Thieves staan op Mainstage wanneer het even regent, maar dat deert het publiek niet. Het klinkt fantastisch, al komt door de wind het geluid niet altijd helemaal tot zijn recht.

IBA Parkstad Stage is klaar voor A Perfect Circle, het is vol. Maynard James Keenan start in een lila pak en zwarte make-up de set ingetogen en melodieus. Hij staat achterin op een soort van altaar. Het publiek voorin zingt rustig mee en beweegt rustig mee. Zij zijn in een trance en genieten zichtbaar. Toch komt er ook nog wat harder werk, zoals 'TalkTalk' en natuurlijk als afsluiter 'The Outsider'.

Ook The Script heeft last van het verwaaien van het geluid. De Ierse heren hebben er zin in en het hele veld staat vol. Iedereen is of bij Mainstage óf bij De Likt in Stage 4. Er loopt bijna niemand over het terrein. Natuurlijk springt hij het publiek in met een opblaasding, neemt hij de camera over. The Script doet wat ze altijd doen, hitjes zingen, zoals afsluiter 'Hall of Fame', 'Breakeven' en 'The Man Who Can't Be Moved' en voorspelbaar zijn. Het publiek vindt het heerlijk en geniet zichtbaar.

De tent stroomt al vol voor het einde van The Script voor niemand minder dan Alan Walker. Brightlands Stage barst vanaf het eerste nummer gelijk uit zijn voegen, zelfs buiten de tent is te zien hoe vet de visuals zijn er is vuur en iedereen gaat los.

Om half tien is het tijd voor twee en een half uur Foo Fighters. De mannen starten onverwacht met nieuw materiaal, namelijk 'Run'. Dave Grohl (zanger) maakt veel grapjes, die niet bij iedereen goed vallen. Ze stoppen de lange versie van 'The Pretender' al in het begin van hun set. Slim, want het publiek heeft zin om uit zijn dak te gaan. Niet veel later begint de ellenlange drumsolo, waarna het inkabbelt. Pas tegen het einde bij 'Breakout' wordt het weer interessant. Het licht op het podium is uit en Dave vraagt iedereen om zijn telefoonlichtjes aan te doen. Een prachtig gezicht het hele veld van voor tot achter allemaal lichtjes. Om daarna 'Best of You' te spelen en iedereen weet weer waarom Foo Fighters een perfecte Pinkpop-headliner zijn.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso   Paul van Haeff

123456
Foo Fighters foto Pinkpop 2018 - zaterdag Foo Fighters foto Pinkpop 2018 - zaterdag Foo Fighters foto Pinkpop 2018 - zaterdag Foo Fighters foto Pinkpop 2018 - zaterdag Foo Fighters foto Pinkpop 2018 - zaterdag Aurora foto Pinkpop 2018 - zaterdag Aurora foto Pinkpop 2018 - zaterdag Aurora foto Pinkpop 2018 - zaterdag Aurora foto Pinkpop 2018 - zaterdag Gang Of Youths foto Pinkpop 2018 - zaterdag Gang Of Youths foto Pinkpop 2018 - zaterdag Gang Of Youths foto Pinkpop 2018 - zaterdag

123456

PINKPOP 2018 - ZONDAGDe laatste en derde dag van Pinkpop met headline Bruno Mars. Het publiek is...

Pinkpop 2018 logo