VERSLAG: Rock Werchter 2018 - Donderdag

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 10 foto's.

Naar het Rock Werchter 2018 - Vrijdag verslag
Bekijk de Rock Werchter 2018 - Donderdag foto's

VERSLAG: Sjoert Bakker

Rock Werchter 2018 - Donderdag

De eerste dag van Rock Werchter is aangebroken. Deze festivaldonderdag is voorzien van stralend mooi weer. Ter verkoeling zijn er gelukkig sproeiers bij de ingang en is er gratis drinkwater beschikbaar op het terrein. De festivalliefhebbers rennen het veld op wanneer de poorten open gaan: het muziekfestijn kan beginnen!

Rival Sons mag de dag aftrappen op het hoofdpodium. De rockband uit Californië heeft er zin in. De bebaarde en besnorde heren halen de slide guitar en de tamboerijn erbij om hun rock een lekkere 70's vibe mee te geven. Dat komt goed aan bij de menigte die in de zon meebewegen op de muziek.

Daarna is het de beurt aan The Vaccines om het publiek voor zich te winnen. Ook hier horen we stevige gitaren. Zanger en gitarist Justin Young start geconcentreerd de eerste nummers in. Na een tijdje komt de band losser. Vooral bij grote hit ‘Wetsuit’ zit het enthousiasme er goed in.

Op de festivalweide zijn veel Alice In Chains-shirtjes te zien. Het is duidelijk dat er veel Grunge-liefhebbers hun hart kunnen ophalen dit jaar. Verder in het programma staat natuurlijk ook Pearl Jam. De show van Alice in Chains komt op gang als een zware motor in de blubber. Eerst veel gegrom en lawaai om daarna los te schieten en er tegenaan te gaan. Vooral met 'Would?' krijgt de band het publiek mee. Vrijwel ieders handen gaan op elkaar voor de band uit Seattle.

Ondertussen beukt At The Drive-In erop los in The Barn. De woede is nog altijd aanwezig bij de post harcore-band. Al is de stem van de zanger een beetje verdwenen. Halverwege het optreden worden de vocalen beter en daarmee begint de band ook beter grip te krijgen op de menigte. Natuurlijk eindigt de set met 'One Armed Scissor' waarvoor luid geapplaudisseerd wordt.

Dan is het de beurt aan een band van een hele andere generatie: The Script. Vooraan staan er vooral jonge meiden voor de Ierse band. Die krijgt de band makkelijk mee. De wat oudere muziekliefhebbers vinden dit een mooi moment om wat te gaan eten. Stiekem klinken er toch een hoop liedjes die iedereen kent op de festivalweide waaronder 'Rain', 'The Man Who Can't Be Moved', 'Hall of Fame' en 'No Good in Goodbye'. Ze worden met overgave gezongen en gespeeld. De gemaakte theatraliteit van de band gaat er goed in bij de voorste rijen.

Vorige week mocht Queens of the Stone Age op Down The Rabbit Hole al zijn tanden laten zien. Nu is Rock Werchter aan de beurt. Ook hier zit 'Go With the Flow' vroeg in de set. Josh Homme weet het festival weer naar zijn hand te zetten met zijn charme. Halverwege het optreden spot hij iemand verkleed als Spiderman in het publiek. Hij sommeert deze persoon om naar het podium toe te crowdsurfen. Op het podium krijgt de spinnenman de instructie: 'Dance like a sexy bitch, you sexy weasel' van de lachende frontman. Op 'No One Knows' wordt weer lekker gemosht en de hele show wordt weer retestrak gespeeld. Een terechte headliner.

Nog zo'n geweldige headliner is Gorillaz. Frontman David Albarn loopt met de zelfverzekerdheid van een Engelse hooligan het podium op. M1 A1 van het debuutalbum wordt ingestart en al gauw zit de sfeer erin. Achter de band zijn de iconische cartoon-figuren te zien op de schermen en op het podium worden swingend uiteenlopende nummers gebracht van de nieuwste plaat 'The Now Now' en bekender werk. Albarn lacht tussen de liedjes door zijn tanden bloot ook al ontbreekt er nog steeds eentje. Ook vertelt hij een warrig verhaal over een recent optreden in Noord-Korea en de betekenis van muziek. Tijdens het rustige 'Magic City' luistert het publiek gebiologeerd naar de apenbende. Tijdens de vlottere nummers wordt er flink gedanst. Albarn doet nog even een ode aan voetbalspeler Eden Hazard in de laatste ronde van het optreden. Er zijn opvallend veel gast-vocalisten waaronder De La Soul, Little Simz, Peven Everett, Bootie Brown en Del The Funky Homosapien. Die laatste doet natuurlijk mee op de hit 'Clint Eastwood' waar het allemaal mee begon voor de band en waar vanavond de show mee eindigt.

Rock Werchter dag één zit erop en is geslaagd. Gelukkig liggen er nog drie dagen in het verschiet.

FOTOGRAFIE: Robin Looy

Alice In Chains foto Rock Werchter 2018 - Donderdag Black Rebel Motorcycle Club foto Rock Werchter 2018 - Donderdag James Bay foto Rock Werchter 2018 - Donderdag Marshmello foto Rock Werchter 2018 - Donderdag Rae Sremmurd foto Rock Werchter 2018 - Donderdag Rival Sons foto Rock Werchter 2018 - Donderdag Steven Wilson foto Rock Werchter 2018 - Donderdag The Script foto Rock Werchter 2018 - Donderdag The Vaccines foto Rock Werchter 2018 - Donderdag Rae Sremmurd foto Rock Werchter 2018 - Donderdag

ROCK WERCHTER 2018 - VRIJDAGRock Werchter dag twee stond naast muziek ook in het teken van het WK. De...

Gelderpop 2018 logo

GELDERPOP 2018 Gelderland heeft er een nieuw popfestival bij: Gelderpop! Festivalinfo ging...