VERSLAG: Alcatraz 2018

Festivalinfo was aanwezig op Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 95 foto's.

Bekijk de Alcatraz 2018 foto's

VERSLAG: Conny van den Heuvel

Vlekkeloos verlopen Alcatraz

10, 11 en 12 augustus 2018 vond de 11e editie van het Hard Rock & Metal festival Alcatraz plaats in Kortrijk, Belgie. Het festival ontleent zijn naam aan het gevangeniseiland Alcatraz voor de kust van San Francisco. Het podium is onderdeel van een grote gevangenismuur waarvan de torens geregeld vuur spuwen. Medewerkers lopen rond als mascotte Officer Nice, ‘ ontsnapte gedetineerde’ Frank Lee Morris. Cipiers bewaken de inmates (bezoekers) in hun zwarte latex outfits.

Dit jaar heeft de overdekte bar El Presidio in de voormalige circus Renz tent een flinke upgrade gekregen. Er kon er gekozen worden uit verschillende soorten speciaal bier van de tap en uit de fles, die geschonken worden in fris gespoelde glazen. Ook wordt er tweemaal per dag op een podium boven de immense bar een freakshow van het Helzapoppin Circus opgevoerd. De freaks met en zonder benen, groot en klein, man of vrouw torsen enorme gewichten aan hun oren, deden trucs met kettingzagen/vleeshaken/condooms, spuwen vuur, slikken zwaarden en nog veel meer wat je thuis maar niet moet proberen na te doen.

Binnen de gevangenismuren van het festival is er ruim aandacht besteed aan de inwendige mens of inmate zoals een bezoeker hier heet. Er is een goede variëteit aan eettentjes, foodtrucks, bars en een cocktailbus waar kwaliteit centraal staat en dat vind je niet op elk festival. In de overdekte picknick area kan je op je gemak onder het genot van een acoustische band een hapje eten of even chillen. Je moet dan wel de valse noten een het gekrijs van een mogelijk toekomstige zanger uit de vrije podium tent voor lief nemen. Gelukkig staan deze ‘talenten’ hier en niet op een van de podia.

Voor de festivalgangers die een VIP kaartje hadden aangeschaft was er weer het VIP deck waar ontspannen met een hapje en meestal een drankje de bands kan bekijken die op het hoofdpodium ‘The Prison Stage’ spelen. Voor het podium in de tent ‘The Swamp’ moeten de VIP’s wel in beweging komen.

Je zou bijna vergeten dat er op Alcatraz ook nog 44 bands geprogrammeerd staan. Verdeeld over 2 podia speelt er geen enkele band tegelijk waardoor je iedere band kan zien van begin tot eind. Dit is een verademing ten opzichte van andere festivals waar een overkill aan bands op je worden losgelaten. Je hoeft dan ook geen spoorboekje te maken en dat is een verademing.

Begint de vrijdag met een zonnetje, eindigt deze met enorme hoosbuien tijdens de optredens van Dee Snider, Status Quo en Brides of Lucifer. Dee Snider heeft al een regen verleden op Belgische bodem en daar heeft hij dit jaar weer een episode aan toegevoegd. Het mocht de pret niet drukken want vele festivalgangers trotseerde de buien. Ondanks de kritiek op headliner Status Quo dat dit te soft zou zijn voor een metalfestival, zetten de oudjes muzikaal een strak en stevig rockend optreden neer met alle klassiekers zoals Whatever you Want, In the Army Now, Down Down en het toepasselijke Rain.

Afscheid wordt er genomen van Diablo Blvd. De band uit Belgie met de beroemde cabaretier Alex Agnew als zanger stopt ermee. Ze hebben eruit gehaald wat erin zat en sluiten af met een ijzersterk optreden, dat veel bijval krijgt vanuit het publiek.
Waar Dee Snider twee jaar geleden afscheid nam met Twisted Sister staat deze bijzondere frontman nu alweer solo op Alcatraz met een nieuwe cd ‘For the Love of Metal’. Naast de nummers van zijn nieuwe cd worden ook enkele Twisted Sister klassiekers gespeeld. Met name We’re Not Gonna Take it en I Wanna Rock worden uit volle borst meegezongen. Zelfs op zijn 63e blijft Dee Snider een zeer energieke frontman die nog steeds als een jonge hond tekeer gaat.

Het aantal dames op de podia waren dun gezaaid. Alleen op zaterdag een vertegenwoordiging met Battle Beast en Epica. Beide bands laten zich van hun beste kant zien waarbij Epica een bijzonder goede indruk achterlaat. De sterke songs worden energiek en vol overtuiging gespeeld.

Piraten en partyband Alestorm weet wel hoe ze een feestje moeten maken op de zondagmiddag. Samen met hun gele badeend krijgen ze het publiek zo gek dat het halve terrein op de grond zit te roeien.

In Flames zet een visueel hoogtepunt neer. Het podium staat vol met indrukwekkende pilaren van videoschermen. Een enthousiast en strak optreden wordt neergezet.

De black- en deathmetal liefhebbers kunnen voornamelijk in The Swamp strakke optredens zien van o.a. Pestilence, Styricon, Gruesome, Primordial, Dimmu Borgir en Behemoth. De laatste twee bands waren visueel ook nog fantastisch om te zien. Donker en schimmig met een hoop vuur. Na het optreden van Behemoth wordt er een minuut stilte gevraagd voor de veel te jong overleden Channel Zero-drummer Phil Baheux. Vijf jaar geleden werd Phil niet meer wakker uit zijn slaap. Dit was de nacht voordat Channel Zero zou optreden op Alcatraz. Met een indrukwekkende minuut stilte wordt hierbij stilgestaan.

Ook Helloween-Pumpkins United herdenkt hun drummer Ingo Schwichtenberg die in 1985 is overleden. Tijdens de drumsolo van Daniel Löble drumt Ingo mee op het grote videoscherm. Daarnaast is het optreden van Helloween is een feest van herkenning. De bekende hits als Dr. Stein, Future World en I Want Out worden uit volle borst mee gezongen. De zangers Andi Deris, Michael Kiske en Kai Hanssen hebben allemaal tijdens de twee uur durende show hun eigen momenten en zijn goed bij stem.

Het gezelligste festival van Belgie is vlekkeloos verlopen. Mocht je het gemist hebben. Save the date en wordt inmate van Alcatraz 2019 op 9, 10 en 11 augustus 2019!

FOTOGRAFIE: Conny van den Heuvel

12345678
The Quill foto Alcatraz 2018 The Quill foto Alcatraz 2018 Pro-Pain foto Alcatraz 2018 Pro-Pain foto Alcatraz 2018 Diablo BLVD foto Alcatraz 2018 Diablo BLVD foto Alcatraz 2018 Atomic Bitchwax foto Alcatraz 2018 Atomic Bitchwax foto Alcatraz 2018 Ross The Boss foto Alcatraz 2018 Ross The Boss foto Alcatraz 2018 Suicidal Angels foto Alcatraz 2018 Suicidal Angels foto Alcatraz 2018

12345678

PUKKELPOP 2018 - DONDERDAGPukkelpop is na de eerste editie in 1985 uitgegroeid tot het leukste festival...

M'ERA LUNA 2018 - ZONDAG Ook de zondag was een succes op M’era Luna met o.a. Lacrimas Profundere,...