Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2019 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 57 foto's.

Naar het Eurosonic Noorderslag 2019 - woensdag verslag
Naar het Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag

Op donderdag en vrijdag staat echt de hele Groningse binnenstad in het teken van Eurosonic. Alle muziekprofessionals met hun rolkoffertjes zijn nu gearriveerd en struinen de stad door. Eerst op het congresgedeelte van Eurosonic en daarna langs de vele borrels, die door boekingskantoren, platenmaatschappijen en muziek-export organisaties gehouden worden. Op deze borrels worden natuurlijk gebruikt om het nieuwste talent van zo'n organisatie te showcasen. 'Gewone' Eurosonic bezoekers vermaken zich op de enorme randprogrammering die Eurosonic kent. In platenzaken, cafe's, kerken en koffiehuizen spelen de hele dag artiesten die 's avonds ook op het officiele programma staan.

Het muziekprogramma van Eurosonic begint voor ons op de Grote Markt van Gronigen. Alsof de stad het nog niet zwaar genoeg heeft gehad, veroorzaakt Jebroer een lichte aardbeving met zijn lompe gebeuk. Zijn combinatie van hiphop, hardcore en trap gaat er bij het Groningse publiek in als koek. Een prima act voor elk festival die het publiek een beetje wakker wilt schudden.

Een stuk verfijnder gaat het er aan toe bij singer/songwriter Albin Lee Meldau. Gisteren zagen we hem solo bij de uitreiking van de Music Moves Europe Talent Awards en vandaag staat hij met band in de schitterende club Kokomo. Het is duidelijk dat Albin al wat verder is, dan de meeste artiesten op dit showcase festival. Het is dan ook zijn tweede keer Eurosonic. In 2017 was hij hier ook al te zien. Met veel gevoel voor dramatiek wint Albin Lee Meldau zijn publiek langzaam maar zeker voor zich. Doordat hij zo veel verschillende invloeden gebruikt, van rhythm en blues tot hiphop-beats en soul, blijft het optreden lang interessant.

De Begische rapper Dvtch Norris kennen we al van WOO HAH! en Pukkelpop 2018. Op Eurosonic staat hij in de Simplon en geeft hij een meer dan prima optreden. Energiek en goed te verstaan brengt hij zijn raps op stevige trap-beats. Ook tussen de nummers door is de Antwerpenaar niet op zijn mondje gevallen. Deze act zien we graag terug op Lowlands of gewoon nog een keer WOO HAH!

ELI ofwel Elias Leon Breit is een Duits meisjesidool in wording. Vanavond staat hij in de Lutherse Kerk. De singer/songwriter schrijft heel makkelijk in het gehoor liggende popsongs in het straatje van Shawn Mendes. Wat we horen is niet bijster origineel, maar wel zo goed dat het een naam is om in de toekomst in de gaten te houden.

In de Doopsgezinde kerk, zien we Thom Artway uit ESNS focusland Tsjechie. We horen folky Mumford & Sons-achtige nummers. Het is jammer dat het allemaal een beetje statisch aandoet, want hij heeft best een paar songs die in je hoofd blijven hangen. Als deze met wat meer bravoure gebracht worden, dan zou deze act nog best een stuk kunnen doorgroeien.

We waren van plan om in Vera Fontaines D.C. mee te pakken, maar bij aankomst zien we zo'n enorme rij dat we ervoor kiezen door te fietsen naar Simplon voor Bishop Briggs. Afgelopen oktober was Fontaines D.C. ten slotte nog gewoon op London Calling te zien. Bishop Briggs blijkt een schot in de roos. De jonge Engelse dame, die overigens in Amerika woont, heeft vanavond de tondeuse op standje 1 gezet en een oversized trui aangetrokken. Gelukkig deert het haar optreden niet. Als een soort Halsey combineert ze pop, beats met een klein beetje indie. Online scoort het al als een tierelier en we verwachten na vanavond dat dit live ook gaat gebeuren.

Het gaat ons geen tweede keer gebeuren dat we voor een volle zaal staan, dus ruim op tijd vertrekken we naar Huize Maas voor Gerry Cinnamon. Deze Schotse singer/songwriter verbaasde de Festivalinfo redactie door achtereenvolgens de grote zalen van Paradiso en Melkweg uit te verkopen. Ongetwijfeld komen er veel fans over uit Engeland, maar het blijft een puike prestatie. Vanavond speelt hij namelijk zijn eerste show ooit in Nederland. Gerry staat alleen met een akoestische gitaar en loopstation op het podium, maar het kost hem geen enkele moeite het publiek te vermaken. We hebben te maken met een rasverteller die vrolijke akoestische meestampers maakt. We snappen de hype!

De laatste act die we vanavond op Eurosonic zien is hitmachine Ina Wroldsen. Ina wie? vraag je je misschien af. Nou, de Ina die al hits schreef voor Shakira, Calvin Harris en Britney Spears. Blijkbaar gaf dit schrijven voor anderen toch niet genoeg voldoening en nu brengt ze haar nummers zelf. Zingen kan ze, en het is gelijk te horen dat we hier te maken hebben met een elite songwriter. Toch komen al haar pop-hooks en dance-beats een beetje geforceerd over. Zelf merkt ze terecht op dat ze eigenlijk 15 jaar te oud is voor festivals als Eurosonic. Maar misschien dat het succes van landgenote Sigrid uitnodigde om het toch te proberen.

Als je denkt dat Eurosonic om 01:00 uur wel afgelopen is, dan kom je bedrogen uit. Als je vanavond de juiste mensen bent tegengekomen, dan weet je van het Mojo concerts feest op een boot of de afgehuurde bowlingbaan door boekingskantoor Double Vee. Het was nog lang onrustig in Groningen!

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Irwan Notosoetarso

12345
Portland foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag Portland foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag Portland foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag Portland foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag HAERTS foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag HAERTS foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag HAERTS foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag Eli foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag Eli foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag Eli foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag Eli foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag Boy Azooga foto Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag

12345

EUROSONIC NOORDERSLAG 2019 - VRIJDAGDe vrijdag is alweer de derde (en laatste) dag van Eurosonic. Heel Groningen...

eurosonicnoorderslag