VERSLAG: Parkpop Saturday Night 2019

Festivalinfo was aanwezig op Parkpop Saturday Night 2019 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 42 foto's.

Bekijk de Parkpop Saturday Night 2019 foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Parkpop Saturday Night 2019

In Den Haag begint de nacht vroeg. Het festival Parkpop Saturday Night begon zaterdag al om 14.00 in de middag en vond grotendeels in de genadeloze zon plaats. De volledige zaterdag voorafgaand aan het gratis Parkpop kon er al (betaald) genoten worden van verschillende muziekgroepen. Alle artiesten die op het podium staan hebben een nostalgisch karakter, maar de zonnige hiphop van Cypress Hill, de vrolijke disco van Chic en de agressieve hardrock van Skunk Anansie hebben weinig met elkaar te maken. Geen probleem, want het resultaat is een afwisselende dag die nauwelijks verveeld.

De Haagse mannen van Di-Rect trappen af. De band bestaat alweer negentien jaar. Dat zie je ervan af. Di-Rect is een swingende rock- en soulmachine. De blazers zijn een mooie toevoeging. Met name wanneer de groep het in de psychedelische hoek zoekt staat de band als een huis. Zanger Marcel Veenendaal heeft een energieke persoonlijkheid. Ook vandaag pakt hij het veld in.

Het is een schril contrast met Cypress Hill. Van vrolijke soul naar serieuze gangstarap. De enige constante is de kwaliteit, want de rapgroep rond rappers Sen Dog en B-Real geven een fantastisch optreden. Eric Bobo staat op de drums en Mix Master Mike is deze tournee de DJ. Het optreden begint knallend met het openingsnummer van het vorig jaar verschenen album Elephants On Acid. De rappers rappen geconcentreerd, maar het is ook de steengoede combinatie van knallend beats van Mix Master Mike met de harde drums van Bobo dat maakt dat gelijk het hele veld is ingepakt. B-Real en Sen Dog houden de energie het hele optreden vol vuur. Het mooist is nog de oprechte liefde voor de hiphop. Geen DJ-set met hits van anderen in het midden van het optreden, maar B-Real en Mix Master Mike gooien regelmatig verwijzingen naar Method Man, Rakim en zelfs Fatman Scoop door de liedjes.

Het is een voorbode van de jukebox medley die Nile Rodgers met Chic serveert. In 2010 werd Nile Rodgers gediagnosticeerd met kanker. Inmiddels is hij helemaal genezen, maar de ziekte inspireerde tot het discofeest waarmee hij sindsdien volop mee op tournee is. Op het menu staat een mix van eigen hits met Chic, maar ook door hem geproduceerde nummers van Madonna en David Bowie. De in wit pak geklede muzikanten zijn gekomen om een feestje te bouwen. Dat gaat hen meer dan prima af. Vooral keyboardspeler Russel Graham geeft daarbij een goede interpretatie van David Bowie. De act rond Nile Rodgers is inmiddels geen verrassing meer, maar nog steeds goed voor een vrolijke 75 minuten dansen.

Er zijn twee podia. Op het zogenaamde Go-Tan Stage spelen tussendoor kleinere artiesten. Na Cypress Hill geeft Navarone er een zeer degelijke rockshow en eerder speelde het Haagse Gruppo Sportivo. Het is echter My Baby die hier voor het eerste hoogtepunt van de dag tekent. De groep komt net van een optreden in Glastonbury en laat vanmiddag zien waarom ze daar zijn uitgenodigd. Een uur lang speelt het gezelschap steengoede, hypnotiserende woestijnrock. Later komt Triggerfinger er nog bij in de buurt, maar daar wordt het bizarre hoogtepunt gekaapt door Jiskefet comedian Michiel Romeyn. Tijdens de drumsolo komt hij wat ironisch in het Spaans meezingen.

Van de witte pakken bij Chic is het op Parkpop Saturday Night een snelle stap naar de in zwart geklede muzikanten van Tears For Fears. De band geeft een pop geïnspireerde new wave set. Zangduo Roland Orzabal en Curt Smith stonden afgelopen winter voor het eerst in tien jaar weer in Nederland. In de buitenlucht laten ze zien nog steeds veel liefde voor hun muziek te hebben. Curt Smith lacht regelmatig zijn stralend witte tanden helemaal bloot. Roland laat vooral horen de hoge tonen nog te kunnen halen, Tijdens de eerste paar nummers ontbreekt een blazer nadrukkelijk, maar later neemt het dreigende synthesizer geluid meer de hoofdrol op. Een prachtige, dreigende versie van ‘Change’ en het onvermijdelijke ‘Shout’ als afsluiter zijn hoogtepunten van de dag.

Skunk Anansie is een ware festivalfavoriet. Ook vanavond zet ze een knallend optreden neer. Ze komt op met grote rode glitterende driehoeken op haar schouders. Deze gaan al snel af en binnen 20 minuten vliegt Anansie crowdsurfend over het publiek. Anansie is goed bij stem en het dreigende karakter van ‘Because Of You’ is knap gebracht. Anansie opereert kundig op het grensvlak tussen metal, hardrock en soul waardoor ze ook een divers publiek als Parkpop Saturday Night aanspreekt. Als de avond dan uiteindelijk toch is gevallen, kan Parkpop terugkijken op een goede, sfeervolle en aanstekelijke opening van het Parkpop weekend.

FOTOGRAFIE: Anja de Bruijn

1234
Navarone foto Parkpop Saturday Night 2019 Navarone foto Parkpop Saturday Night 2019 Navarone foto Parkpop Saturday Night 2019 Navarone foto Parkpop Saturday Night 2019 Nile Rodgers & Chic foto Parkpop Saturday Night 2019 Nile Rodgers & Chic foto Parkpop Saturday Night 2019 Nile Rodgers & Chic foto Parkpop Saturday Night 2019 Nile Rodgers & Chic foto Parkpop Saturday Night 2019 Nile Rodgers & Chic foto Parkpop Saturday Night 2019 MY BABY foto Parkpop Saturday Night 2019 MY BABY foto Parkpop Saturday Night 2019 MY BABY foto Parkpop Saturday Night 2019

1234

CONCERT AT SEA 2019 DONDERDAGOp Donderdag 27 Juni 2019 was het weer een drukke Donderdag op de...

Stadspark Live