VERSLAG: Into The Great Wide Open 2019

VERSLAG: Karst Jaarsma

12

Zaterdag en Zondag

Op de zaterdag blijft het weer heerlijk. Goed weer voor mooie soul. Eerst met Jordan Mackampa in een stampvol bos, maar het hoogtepunt is daarna op het hoofdpodium. In de brandende zon zetten de Australische Teskey Brothers een dampende blues- en soulshow neer. Het gezelschap begint tijdens ‘Honeymoon’ met een trage, slepende opening om vervolgens los te gaan met dampende rock ’n roll. Het gitaarwerk staat als een huis en de stem van Josh Teskey is fantastisch. De groep klinkt het ene moment retro als St. Paul & The Broken Bones om daarna los te gaan in een blues-jam waar Eric Clapton trots op zou zijn. ‘Pain And Misery’ zingt het lijden zo meeslepend dat de brandende zon spontaan wordt vergeten. Dit is van een zeldzaam hoog niveau.

Little Simz krijgt met haar hiphop voor het eerst het veld in beweging. Zij en haar band zijn gekleed in witte tuinbroeken. De rapster wisselt jazzy beats af met scherpe raps. In een ode aan haar oude buurvrouw vliegen de razendsnelle raps over het veld. Soms vliegt Little Simz door naar de typische grime, maar dankzij de live muzikanten past het altijd bij het gemoedelijke familiefestival dat ITGWO is.

Ze is niet de enige Engelse dame die indruk maakt. Celeste heeft een rauwe soulstem in de stijl van Amy Winehouse. Met een saxofonist in de band is de muziek van Sade nooit ver weg. Celeste betovert in deze combinatie elke seconde. Een knappe introductie van deze jonge zangeres. Celeste klinkt mede dankzij het kleine podium, dat naast de met planten dichtgegroeide ijsbaan in het bos ligt, zo mooi. De heren van Flamingods gebruiken de sprookjesachtige sfeer om de bezoekers mee te slepen in hun psychedelische drugstrip. Jankende gitaren, keiharde drums en in de verte Oosterse ritmes maken een dub geïnspireerd geheel. Het resultaat is chaotisch en gek, maar weet bij vlagen te hypnotiseren.

Met Jungle heeft ITGWO de beste headliner in jaren gevonden. De band treedt op in een prachtig decor van vele felle lampen waarin de verschillende Bee Gees stemmen onzichtbaar uit opklinken. De muzikanten staan als Kraftwerk op het podium, maar de funky elektronische beats vormen de perfecte basis voor energieke zomerpop.

Zondag

De laatste zondag is altijd de dag van de vertrekkende boten. Langzaam stroomt het eiland leeg, terwijl om vijf uur de laatste act van de dag op het hoofdpodium aantreedt. De laatste katers worden in de ochtend weggespeeld door de uit India afkomstige Peter Cat Recording Co.. De Indiërs zijn duidelijke liefhebbers van de jazz uit de jaren ’20. In dit genre kabbelt het optreden heerlijk voort, maar er ontstaat pas vuur als men losgaat in een stukje psychedelische jam en disco.

Zanger Timothy van Strand of Oaks oogt met zijn lange baard en hoed als een kleine versie van Gandalf of een verdwaalde strandjutter. De zanger herontdekte zichzelf op zijn laatste plaat Eraserland nadat hij mentaal afscheid had genomen van zijn bestaan als muzikant. Op Vlieland lijkt hij het licht helemaal te zien want verbaast roept hij uit dat hij plezier heeft in het spelen. Geen wonder met een uitzicht over een stralend veld met zeemeeuwen die zachtjes boven de muziek uitklinken. Een dik uur lang knalt Strand Of Oaks door zijn Springsteen rock heen. Stevige gitaarsolo’s en blanke spierballenrock zorgen voor een nieuwe hoogtepunt op deze editie.

Meer werelds dan TootArd is lastig te vinden. Het gaat hier om een band uit het grensgebied tussen o.a. Syrië, Israël en Libanon. De Oosterse stijlen vloeien samen met de Toeareg rock van Tinariwen en een vleugje reggae. Het resultaat is een vol bos met dansende muziekliefhebbers. Spirituele saxofoonklanken rollen door in de hypnotiserende en verrassend dansbare Afrikaanse ritmes. Ook de heren van Parcels krijgen de dansvloer gemakkelijk vol. Parcels is een echte festivalband. Waar Jungle zaterdagavond ophield pakken deze Australiërs het stokje van de funky disco weer op. Na een stroef begin ontrolt er een steengoed optreden met funky Nile Rodgers gitaarlicks en makkelijk meezingbare, hoog gezongen refreinen. Ook dit is perfecte zomerpop. Zomerpop die helaas het afscheid van het zomerseizoen inluidt.

Into The Great Wide Open kent een editie met meer ruimte in het programma, waarbij de muziek wereldser dan ooit klinkt. Niet alleen de funky discobands doen het goed, maar invloeden uit alle windstreken en steengoede blues en soul vullen Vlieland voor een prachtig weekend. In de zondagavond bewijst een verrassend goede Kokoko! dit nogmaals door Congolese klanken te mixen met stevige technobeats. De zaal kookt nog een laatste maal over voordat het Friese eiland zich kan opmaken voor de winter. Zonder festivalgangers, maar nog net zo mooi en net zo veel de moeite van een bezoek waard.

12

CULINESSE 2019Van donderdag 29 t/m zaterdag 31 augustus 2019 wordt er in...

Once In A Blue Moon logo